Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synkroniserade mappar i Finder?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-05 10:45

När jag satt på bussen hem igår kom jag på någonting som iaf jag och antagligen många andra skulle ha stor nytta av. Vet inte om funktionen redan finns (Apple upphör aldrig att förvåna) eller om det redan finns tredjepartsprogram till det. Men det fungerar så här: Säg att jag tex jobbar med en budget eller någonting annat viktigt jag vill ha backup på, på tex ett USB-minne eller en annan hårddisk. Vore det inte jävligt smidigt om Finder hade mappar som hade flera sökvägar. Så om jag tex sparar min budget i mappen "Budget" så sparas min fil tex på en Budget-mapp på hårddisken och en på ett USB-minne samtidigt. Och om jag lägger en fil i mappen så synkroniseras mapparna automatiskt. Det vore smidigt som attan. Finns det?

Jag har förtydligat din rubrik. Se följande kungörande:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 13:48

Det finns, typ, men kostar $99 om året.
Men en sådan lösning skulle vara jättebra. rsync finns också, men det är långt ifrån lika transparent.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-06-05 14:06
Ursprungligen av C-mon:

Det finns, typ, men kostar $99 om året.
Men en sådan lösning skulle vara jättebra. rsync finns också, men det är långt ifrån lika transparent.

Hur gör man detta med .Mac?

Jag har så aldrig sett nån funktion som låter mig spegla en mapp mellan flera datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 15:11
Ursprungligen av akesson:

Hur gör man detta med .Mac?
Jag har så aldrig sett nån funktion som låter mig spegla en mapp mellan flera datorer.

Hmm, nej, du har rätt. Det är jag som är ute och cyklar... blandade nog ihop det med backup-funktionen.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-05 13:52

Man kanske skulle tipsa Apple och se vad dom säger

Filsynkronisering är långt mer komplicerat än det verkar eftersom det också måste ta hänsyn till möjligheten att filerna redigeras samtidigt, och möjligen på olika sätt, vilket gör att man dels måste begränsa den möjligheten samt dessutom ha en konfliktlösningsmekanism när det ändå händer

Ursprungligen av xtimmyx:

Och om jag lägger en fil i mappen så synkroniseras mapparna automatiskt. Det vore smidigt som attan. Finns det?

Det du vill ska hända är en omedelbar backup så fort du sparat en fil. Inga fel med det men behövs det egentligen? Räcker det inte med ett klick på backup-ikonen innan du går hem för dagen? Det tar inte mer tid än det tar för dig att ta på dig ytterskorna och jackan.

1
Bevaka tråden