Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar man Printscreen?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man vill ta ett eller flera prinstcreens/bilder på sitt skrivbord, var trycker man då? Jag kan inte hitta någon prinscreenknapp. Jag har en MacOsX 10.2.8

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-08 13:49

CMD (Äpple) + shift + 3 för att ta ett screenshot av hela skärmen.
CMD + shift + 4 så får du ett hårkors som du använder för att rama in det du vill ha med.

Hamnar på skrivbordet som en .pdf.

I Tiger hamnar dom som .png (i orginalutförande, går att ändra själv).

CMD + Shift +4 + Space så får du fram en kamera som du kan föra över just det fönster du vill fota. Den "fotar" bara just det fönster du väljer. Riktigt cool funktion som jag använder ofta.

Tack så mycket för snabba svar! Nu har jag bara en sista fråga, som kan verka totalt korkad, men.. vilken knapp är CMD?

EDIT: Såg precis att du skrivit Äpple inom parantes

Den med tecknet för ett fornminne på, vedtrave med öglor

Ursprungligen av Malebolgia:

Tack så mycket för snabba svar! Nu har jag bara en sista fråga, som kan verka totalt korkad, men.. vilken knapp är CMD?

EDIT: Såg precis att du skrivit Äpple inom parantes

CMD är PLACE OF INTEREST SIGN
Option är OPTION KEY

Namnen efter är de du använder om du söker med Unicode Checker. http://www.earthlingsoft.net/UnicodeChecker/

Om du inte vill ha bilderna som filer utan vill klistra in dem i dokument, så kan du använda CTRL tangenten ihop med tidigare tangentbordskombinationer. Vricka inte fingrara bara, om du försöker med en hand.

• Oregistrerad
  • 2005-07-22 23:25

testade, väldigt trevlig funktion. men finns det någon förteckning över tangentbordskombinationer någonstans? cmd+shift+4+space är inte så intuitivt, iaf inte för en switcher som mig....

Finns några här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459
Sen är det bara att söka på Apple.com (sökruta längst ner) efter "keyboard shortcuts" så får du fram en massa för varenda program

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-23 09:48
Ursprungligen av Kalliban:

Finns några här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459
Sen är det bara att söka på Apple.com (sökruta längst ner) efter "keyboard shortcuts" så får du fram en massa för varenda program

Där står det att "Command-` Cycle through windows in application or Finder (if more than one window is open)". Det stämmer inte. Det är kommando-< som gör det.

• Medlem
  • Ale
  • 2005-07-23 15:57

någon som vet om det är möjligt med ngt 3epartsprogram eller liknande, få osx att göra en printscreen när man trycker på "printscreen"? känns onödigt med en knapp som inte fungerar på min logitech-bord.

Ursprungligen av j0ppe:

någon som vet om det är möjligt med ngt 3epartsprogram eller liknande, få osx att göra en printscreen när man trycker på "printscreen"? känns onödigt med en knapp som inte fungerar på min logitech-bord.

Du kan säkert tota ihop ett macro med Apple Script, eller kanske med Automator.

kameran är guld värd. hårkorset med..

btw. trodde den vedertagna benämningen på cmd var "kringla".

• Medlem
  • 2005-07-23 07:35
Ursprungligen av mayweather:

Det finns inget vedertaget namn, alla säger olika. Bulle, kringla, äpple (knappen, inte symbolen), runa, kommando...

Ursprungligen av mayweather:

Har alltid sagt "Äpple"

Går det inte att göra via Keyboard shortcuts? (System preferences > Keyboard and mouse > Keyboard shortcuts > klicka på plus-knappen)

Det finns en het funktion i Mac OS som heter "Mac hjälp"

Citat:

Kortkommandon för att ta skärmavbilder

Du kan ta bilder av skärmen i Mac OS X med ett tangentbordskommando.

Om du vill ta en bild av hela skärmen trycker du på kommando-skift-3.

Vill du ta en bild av en del av skärmen, trycker du på kommando-skift-4. Markera sedan vilket område som ska avbildas genom att dra.

Vill du ta en bild av ett fönster, menyraden, Dock eller ett annat område, klickar du på kommando-skift-4 och trycker på mellanslag. Flytta pekaren till det område som du vill avbilda så att det markeras, och klicka. Om du kommer på att du vill dra och välja område trycker du på mellanslag igen.

Om du tryckt på kommando-skift-4 och kommer på att du inte vill ta någon skärmavbild trycker du på esc-tangenten.

Skärmavbilderna sparas som filer på skrivbordet. Om du vill lägga skärmavbilden i Urklipp och inte skapa någon fil, håller du ner kontrolltangenten samtidigt som du trycker på de andra tangenterna. Sedan kan du klistra in bilden i ett dokument.

Du kan dessutom ta bilder av skärmen med programmet Skärmavbildning (i mappen Verktygsprogram).

Vissa program, som DVD-spelare, tillåter inte att man tar bilder av skärmen.

Och tangenten heter "kommando", basta

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-24 23:22

Räknas inte "Print screen" som F13 på Macen? Hur som helst, du kan ändra knapp kombinationen genom att gå in på Systeminställningar/Tangentbord och Mus/Snabbknappar (jag kör på engelska så jag vet inte exakt vad det står). Där kan du välja vilken/vilka knapp(ar) du vill använda för olika snabbkombinationer.

Ursprungligen av Rayden:

Räknas inte "Print screen" som F13 på Macen?

Nej, det gör det inte.

• Oregistrerad
  • 2005-07-25 12:56

Eller så heter knappen "fornminne"

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-25 13:20

Är det inte läge att också döpa om alt till "stekpanna"?

• Medlem
  • Öland
  • 2005-07-25 13:48
Ursprungligen av memark:

jo eller stekspade med ägg på

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-29 08:23
Ursprungligen av memark:

Nä, alt är ju badkarsknappen!

• Medlem
  • 2005-08-29 10:12

Jag lägger in det lilla fina ordet skärmdump för framtida sökningar.

Tillbaka till ämnet. OT-kan ni vara i Plusdelen.

Mod

Apple själva använder "Command" och praktiskt taget all litteratur använder "Cmd" därför är det ju praktiskt att känna till det om man vill söka information.

"Kommando" verkar vid sidan av "Äppel-tangenten" vara det vanligaste bland lite yngre användare, medan de som lärde sig Mac på 80-talet brukar säga "kringla", "runa", "bulle" osv.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

...de som lärde sig Mac på 80-talet brukar säga "kringla", "runa", "bulle" osv...

Brrr...

Apple använder "Command" på engelska och "Kommando" på svenska. Inte särskilt krångligt att hålla reda på...

Fick själv lära mig att det hette kommando redan första gången jag satt vid en Mac (1986.)

1
Bevaka tråden