Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Din Mac är INTE värdelös om ett år!

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Macce65:

oki, vilket forum är det en fråga för då?

Ska jag behöva vänta flera timmar på att få testa?? Jag vill testa NU

Alltså jag menade att det inte är en fråga för 99mac överhuvudtaget. I det ingår att tipsa om andra forum som möjligtvis skulle kunna ha den informationen.

Ursprungligen av Adrian B:

Alltså jag menade att det inte är en fråga för 99mac överhuvudtaget. I det ingår att tipsa om andra forum som möjligtvis skulle kunna ha den informationen.

Varför är ni så fina finkänsliga? Skulle Apple bråka om någon hänvisade tilll nån kul länk?

Är det lite STASI: Storebror Apple ser o hör allt och bussar sin advokater på 99mac? FÅR man vara kritisk mot Apple utan att få sin IP registrerad?

Den finns visst redan ute, ser jag nu, men tack ändå för ingenting

Ursprungligen av Macce65:

Varför är ni så fina finkänsliga? Skulle Apple bråka om någon hänvisade tilll nån kul länk?

Är det lite STASI: Storebror Apple ser o hör allt och bussar sin advokater på 99mac? FÅR man vara kritisk mot Apple utan att få sin IP registrerad?

Jag vet inte varför du blandar ihop piratkopering med kritik mot Apple eftersom det inte har med varandra att göra. Men när det gäller varför vi inte tillåter piratkoperingstips (och det gäller förstås inte bara Apples programvara) så har det redan diskuterats tillräckligt i andra trådar, nog om det i den här tråden.

Ursprungligen av Londongubben:

När man läser vissa inslag verkar det som om folk tror att deras datorer går långsammare med åren. Med samma programvara och operativsystem som tidigare går de naturligtvis lika fort hela tiden.

Helt sant. Men, måste jag ändå inflika utan att egentligen säga emot ditt resonemang, den upplevda (perceptiva?) hastigheten kan ändå variera. Kanske inte så mycket nuförtiden eftersom alla nya datorer är väldigt snabba, men jämfört med gamla datorer.

Jag drog igång min gamla 8600/200 häromdagen, ett fartmonster på sin tid, och slogs av hur lång tid den tog på sig att starta. Blubb, blubb, blubb, ett efter ett lästes mina tillägg in. En evighet kändes det som. Jag minns inte att det var så påfrestande att vänta på detta eftersom det var vad man var van vid. Jag tror jag till och med tyckte den var snabb. Men numera startar en dator rätt snabbt (även om vi har en bit kvar till sekundsnabb start), min iBook tar kanske en femtedel så lång tid på sig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-10 18:49

Jag tackar för detta utmärkta inlägg.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-10 20:21

Tänk om de dammar av det gamla namnet Performa.

En billigare Mac för dig att ha hemma. TV-kort, fjärrkontroll och Snobbenprogram på köpet.

Ursprungligen av Macus:

Tänk om de dammar av det gamla namnet Performa.

*huh* Det namnet gav inga bra vibbar i mitt macminne...

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2005-06-10 21:33
Ursprungligen av Macus:

Tänk om de dammar av det gamla namnet Performa.

Varför inte Centris eller Quadra?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-11 14:55

Tror jag sagt det förut..

Men man fick betala hälften så mycket för en begagnad Quadra 950 efter PPC:n hade lanserats, och den kunde ändå uppgraderas.

Det som talar för dagens modeller kontra kommande är att för 10 år sen fungerade t.ex emulering mycket bättre, snabbare och helt utan middleware(rosetta).

Den här gången kommer alltså gamla PPC:s stå sig betydligt bättre än "nya" Intel:s.

Men ändå.. det var ett grymt prisfall sist. Kanske någon har gamla nummer av MacWorld och mac-barometern och kan kolla upp vad som hände 94->95.

Det går inte att jämför gpu med cpu som ekengren gör. Detta är en stor omställning då alla instruktioner till processorn blir annorlunda. CPU är datorns huvudsakliga hjärna och är helt avgörande för datorns prestande, stabilitet etc.
Sen har jag även en fråga. Med de nya processorerna, hur blir det med t.ex. pmu?

Ursprungligen av hugo.zebergq:

Det går inte att jämför gpu med cpu som ekengren gör. Detta är en stor omställning då alla instruktioner till processorn blir annorlunda. CPU är datorns huvudsakliga hjärna och är helt avgörande för datorns prestande, stabilitet etc.
Sen har jag även en fråga. Med de nya processorerna, hur blir det med t.ex. pmu?

Vad jag menar är att SJ byter en datordel till en annan. Visst det blir en del komplikationer med Program osv men vi har sett detta tidigare 68x och PPC och det blev ju bara bäst i 10 år. Om 5 år kommer vi inte fatta hur vi kunde dras med PPC tidigare

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-10 20:31

PMU utgår och ersätts med control-alt-delete.

Jag håller med om att det var ett mycket bra inlägg, liksom att Macar håller länge. Se bara på mig, det här är vad jag sitter med :

PowerMac7600 w.
G3/500@550Mhz,
512Mb Ram,
Radeon7k,
usb,
ata/66
MacOS X.2.8

I många år har jag sett bra ersättningsdatorer komma och gå men jag har inte köpt någon eftersom jag väntat på att något än bättre ska dyka upp vid horisonten. Nu vet jag framtiden. Om två/tre år kan jag köpa en Intel Mac men frågan är om jag kommer att gilla den eller om de program jag har/vill ha kommer att funka på den. Frågan är också om jag verkligen vill vänta så länge med att köpa en ny Mac eller om jag ska slå på stort och köpa en G5'a i höst/vår. Redan förra året bestämde jag att jag skulle köpa en G5 under 2005 om Apple släppte några bra uppdateringar. Kan inte påstå att jag blev särskilt nöjd med steget från 2x2Ghz till 2x2.3Ghz för "mellan" modellen men kanske räcker det ändå. Jag sysslar inte med någon proffsverksamhet utan använder Macen hemma endast. Jag gillar dock att spela spel och hålla på med 3D varför inköp av spel som UT2k4 och program som Strata 3D funnits med i planerna ett tag.

När jag hörde beskedet om Intel Macar fattade jag ett beslut om att jag skulle vänta tills de kom och istället köpa en Mini eller en begagnad G4 i höst. Nu är jag inte så himla säker längre. Jag kommer dock att vänta till efter Parismässan med att fatta det definitiva beslutet.

Bevaka tråden