Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är vi så lojala mot Apple?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Visste du inte det tidigare så läs här

Citat:

quote: Customer loyalty was the only thing that saved Apple during the late 1990s, when the company was in danger of going out of business, according to Gil Amelio, the CEO in charge at the time.

Varför? Vi måste! Ingen annan gör ju Mac OS.

Macen är som nån drog, man fastnar utan att ha kontroll och man gör allt för att få fortsätta? För mig känns det inte svårt att vara lojal.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-02 15:08

Jag är inte lojal. Jag är mest förbannad! (

) Jag tycker att Apple behandlar (delar av) sin kundkrets nonchalant. Det gäller den numera ökända supportsidan liksom inbillningen att vi som mac-användare är gjorda av pengar. "Fanatismen" hos oss mac-användare tror jag mer handlar om just Mac och inte så mycket om Apple (om ni förstår skillnaden). Eller?

har aldrig "försvunnit" i något så som jag gjort i min iBook. Helt otroligt (glömde nästan äta igår ). Så det är klart man är lojal!!

MEN, jag är ganska sur för att jag inte kommit fram till Apple Care...(som jag försökt ringa till på olika nr. hela dagen) *suck*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stellis:
MEN, jag är ganska sur för att jag inte kommit fram till Apple Care...(som jag försökt ringa till på olika nr. hela dagen) *suck*

De flesta saker kan man få hjälp med på detta eminenta forum med...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stellis:

De flesta saker kan man få hjälp med på detta eminenta forum med...

Sant
men jag behöver hjälp med att aktivera min försäkring...

Jaha, men skicka pengarna till mig så fixar det sig nog

hehe...du tycker det!?

Citat:

quote:MEN, jag är ganska sur för att jag inte kommit fram till Apple Care...(som jag försökt ringa till på olika nr. hela dagen) *suck*

Så då stämmer detta då:

"With Apple you´re a captive, and to some extent they abuse that privilege," Lackey said. "I would have thought Apple would be all folksy, like a Ben & Jerry´s kind of company. But in my experience, PC companies are much more responsive.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:

Citat:

quote:
Så då stämmer detta då:

"With Apple you´re a captive, and to some extent they abuse that privilege," Lackey said. "I would have thought Apple would be all folksy, like a Ben & Jerry´s kind of company. But in my experience, PC companies are much more responsive.

njea, det vill jag inte påstå...brukar väl inte vara helt smärt fritt att få tag på PC-företag heller!??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-02 16:09

Nej, Apple är bra. Men de måste skärpa sig på garanti- och servicesidan. Där slår Dell, IBM och HP dem på fingrarna ordentligt. Tre års garanti, Apple, *tre års garanti* på hårdvarorna!

[ 02 December 2002, 16:11: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-12-02 17:38

"To Mac users, Apple represents everything that Microsoft isn´t. Apple innovates; Microsoft copies. Apple puts out solid products; Microsoft puts out buggy ones. Apple represents creativity and individuality; Microsoft represents business and conformity. Apple is the scrappy underdog; Microsoft the big, predatory monopoly."

Vadå "to mac users" ? sant ju :rolleyes:

Jag tyckte det var en bra artikel.
Vartenda ord är sant.

Min lojalitet kommer att sättas på prov när det finns ett bra alternativ. Jag har kört Mac sen -86 men hittills har jag inte sett något värt att switcha till...

Apple skulle kunna göra i stort sett vad som hellst. Jag skulle vara lika trogen hela tiden. Det finns ju inget alternativ. Lite som akrylamiden, alla käkar ju pommes ändå, sallad är helt enkelt inte lika gott.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Lite som akrylamiden, alla käkar ju pommes ändå, sallad är helt enkelt inte lika gott.

Inte då! Tala för dig själv, jag gillar inte pommes speciellt. Och Max erbjuder sallad, pastasallad, yoghurt, potatissallad och nåt mer som valfria alternativ till pommes frites!

Ibland kan man göra saker som man mår bättre av även om det inte smakar lika gott. Som att sluta äta redan på första lagret i en Paradis-ask...

Helt suverän artikel.....vartenda ord är så sant, så sant!

• Oregistrerad
  • 2002-12-03 02:27

Microsoft kanske har bättre suport för att dom räknar med att det skall hänga sig... =P

"Is Windows a Virus?

No, Windows is not a virus. Here´s what viruses do:

* They replicate quickly - okay, Windows does that.

* Viruses use up valuable system resources, slowing down the system as they do so - okay, Windows does that.

* Viruses will, from time to time, trash your hard disk - okay, Windows does that too.

* Viruses are usually carried, unknown to the user, along with valuable programs and systems. Sigh... Windows does that, too.

* Viruses will occasionally make the user suspect their system is too slow (see 2) and the user will buy new hardware. Yup, that´s with Windows, too.

Until now it seems Windows is a virus but there are fundamental differences:Viruses are well supported by their authors, are running on most systems, their program code is fast, compact and efficient and they tend to become more sophisticated as they mature.

So Windows is not a virus.

It´s a bug. "

• Oregistrerad
  • 2002-12-03 02:30

Microsoft kanske har bättre suport för att dom räknar med att det skall hänga sig...

"Is Windows a Virus?

No, Windows is not a virus. Here´s what viruses do:

* They replicate quickly - okay, Windows does that.

* Viruses use up valuable system resources, slowing down the system as they do so - okay, Windows does that.

* Viruses will, from time to time, trash your hard disk - okay, Windows does that too.

* Viruses are usually carried, unknown to the user, along with valuable programs and systems. Sigh... Windows does that, too.

* Viruses will occasionally make the user suspect their system is too slow (see 2) and the user will buy new hardware. Yup, that´s with Windows, too.

Until now it seems Windows is a virus but there are fundamental differences:Viruses are well supported by their authors, are running on most systems, their program code is fast, compact and efficient and they tend to become more sophisticated as they mature.

So Windows is not a virus.

It´s a bug. "

ibland med tanke på priserna apple erbjuder oss macanvändare så känner jag mig som en medlem av en fördummande sekt. jag tror dock inte jag tar någon skada av mitt macanvändande. mina "finanser" gör väl det i viss mån men jag trivs utomordentligt så jag kommer att stanna på denna plattformen.
eftersom jag mest använder min mac till nöje samt lite musikproduktion på lekmannavis så kan jag inte säga att mac är ett måste för mig.
jag bygger dock inte mitt val av plattform på logic utan känsla.
det är något speciellt med en macintosh...

På ett sätt känns det som en onödig fråga "Varför är vi så lojala mot Apple?".

Ingen som äger en mac har tvingats att gå ut och köpa en.
Om någon har en mac och vill köpa en nyare så är det väl ingenting konstigt med det.
Det gör ju windowsanvändare åxå.

Den enda skillnaden kanske ligger i att macanvändare oftare har/får en "relation" till sin dator.

Är det någon som lider utav sitt macköp är det väl bara att byta och börja sluta lida

Jag tror att vi är "lojala" upp till en större gräns än vad windowsanvändare är (eller mer entusiastiska, skall jag säga) för att vi är "the underdog".
En grupp som har förstått hur bra mac är men som vägrar bli trodd på ute i den "stora vida världen"

Att vara i den sitsen tror jag skapar många starka känslor.
Som tex orättvisa, mobbing (med modifikation), att hela tiden få gå in i försvarsställning för den produkt man så gillar etc.

Jag tror heller inte att det är specifikt för Appleanvändare utan att situationen är helt möjlig för vilken produkt som helst....bara den är tillräckligt bra. Alltså, ruskigt bra och njutbar/funktionell.

Dessa två ovannämda orsaker tror jag kombinerat skapar en hängiven skara.

Men märk väl, jag tror också att denna linje emellan hängiven entusiast och sviken/besviken "älskare" är finare än vad vi tror och att den inte är hur hållbar som helst.
Det finns en gräns även för Apple.
Det är bara att de inte hunnnit bräcka den ännu, tack och lov.

[ 03 December 2002, 07:07: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Det är inte Apple jag gillar, det är min mac. Men iochmed att jag är en lojal mac-köpare är jag automatiskt lojal mot Apple.

Men jag slukar inte allt som Apple gör och säger. Steve Jobs må vara innovativ men Apples produkter är inte perfekta. Varför är vi då så begeistrade?
Det ligger förmodligen i Steves "reality distorsion field". Även om det Steve presenterar inte är helt sant eller det bästa på marknaden, gör han det på ett sätt som gör att vi TROR att nyheten är det bästa "since sliced bread".

Jag minns den första keynoten jag såg över Quicktime, det var bättre än julafton.

Steve är bra, Steve är gud...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-03 09:43

Finns det fler liknande förhållanden till produkter som påminner om vårt Mac-beroende??

Jag tror det, några exempel som jag tror ligger nära till hands:

* Linn-huliganerna. Fullständigt lobotomerad grupp på ljudutrustning från detta skotska företag, påminner mycket om Apple´s nischning fast i stereo-branschen. Skulle egentligen vara en klockren samarbetspartner till Apple, tror jag.

* BMW-maffian, hysteriskt märkestrogen grupp bilentusiaster som aldrig kan tänka sig att åka runt i något annat.

* Golf-terroristerna, är lika hänsynslöst passionerade i sin sport som vi är i våra Macar.

Det finns säkert fler grupper som är minst lika "lojala" mot sina "tillverkare" eller "sporter" som vi är trogna våra Macar.

Detta meddelande skrivet på en Smell Transpiron iförd gummihandskar...

Det finns fler än BMW-maffian när det gäller bilmärken. De flesta udda, dyra eller sportiga bilmodellerna har ju ett gäng fanatiker. I Sverige är Alfa Romeo ett bra exempel.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-03 17:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
I Sverige är Alfa Romeo ett bra exempel.

Det där gjorde ont...

*iBjorn saknar sin GTV6 och sin gamla Bertone*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders T:
Min lojalitet kommer att sättas på prov när det finns ett bra alternativ. Jag har kört Mac sen -86 men hittills har jag inte sett något värt att switcha till...

Hmm.....! Jag som switchade till pc för någon månad sen...! Dumt gjort! Har kvar macen, men kör inte på den så mkt... lite långsam jämfört med pecen. Följande problem har uppstått sen misstaget: Windows 2000Pro har totalkrachat 2 ggr, formatering som följd. DirectX har krachat, detta systemprogram går inte att avinstallera, åtgärd: formatering. Och nu: grafkkortet har kvaddats, satt & lirade cs & helt plötsligt fick jag en massa horisontella störningar på skärmen: köpa nytt kort. Sååå... det bidde ingen rolig historia.... massor jobb & backup (4x usb-brännare) har krävt en fruktansvärd tid. Och allt detta bara för att få del i det stora hela, massa filer gratis & en massa spelande. Ja visst, det är kul så länge det varar.... vilket inte är så länge tyvärr. *om jag ändå hade råd med en ny mac*

[ 03 December 2002, 20:28: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

Harry Våffla skrev:

Detta meddelande skrivet på en Smell Transpiron iförd gummihandskar...

Den var bra! *Garv*

Apple:
It´s all about the brand

Idag kom del två av måndagens artikel i Wired.

Även den artikeln är väldigt bra!

Jag kommer ihåg Nalen kick-offen när jag, inne på toaletten, blev konfronterad av en, för mig, vilt främmande person som pratade till mig som om vi kännt varann i flera år. Denna person började dra MS skämt och lite Apple anekdoter. Det var då jag insåg att jag hade blivit medlem i mac-sekten.

Bevaka tråden