Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X x86 läckt ut

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

The Shape of Days spekulerar i att detta naturligtvis är något Apple räknade med och därför är detta ett supersmart "stealth marketing move":

Think about it. Apple releases a developers-only preview release of Mac OS X for Intel. It’s a fully functional release of the operating system, not a beta or prerelease copy. It will work reliably, and it will run the vast majority of existing Mac applications unmodified via the Rosetta translation technology. But because this is a one-off developer release, it’s of very little value to computer owners. Future software updates, like the soon-to-be-released 10.4.2 update, won’t install. Existing Mac software will run, but it will run in translation, which means it will be frustratingly slow. But according to reports, Apple’s bundled iLife applications, major selling points for the Mac operating system, are already Intel-native and run at full speed.
Given Apple’s experiences with software piracy, particularly the rampant software piracy that spread developer builds of Mac OS X 10.4 Tiger all over the Internet this past spring, Apple’s management from the top down knows full well that this developer preview will be in the hands of every kid with a cable modem within days of its release. Most of them will be able to install it on their own computers and run it and the full suite of iLife ’05 applications at full speed, and run most existing Mac software in translation.
As a result, Apple will give thousands, possibly millions, of people a taste of Mac OS X running full speed on their own PCs.
Apple’s giving their potential future customers a free taste, that’s what they’re doing. It’s a try-before-you-buy deal.

Läs hela artikeln här: Mac OS X on Intel: Try before you buy?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-13 18:42
Ursprungligen av Adrian B:

Future software updates, like the soon-to-be-released 10.4.2 update, won’t install.

Jag skulle med glädje köra 10.4.1 på en pc för halva priset av en ny mac, även om jag missar lite framtida uppdateringar. På keynoten visades ju bilder som talade om ett drömläge ifall hälften av användarna körde Tiger ett år efter lanseringen. Vem bryr sig om 10.4.2 liksom?

Håller med ace om snappie-GUI. Det är sekundrarna man väntar i Finder och Word som har betydelse i slutändan, tycker jag, inte om det tar tre eller fyra minuter att köra ett filter i Photoshop!

Sen är det alltid lika roligt på detta forum att någon besserwisser bara måste måste måste passa på att påpeka vad som är olagligt eller inte så fort det gäller OS X.

Får jag bara göra ett kort påpekande i svar till den som sa att denna eventuellt läckta OS X-x86 build skulle få människor som hittils inte har brytt sig om att testa OS X att ge det en chans och kanske switcha?

Jo, det är ju så att ifall det är en intern utvecklings kopia så lär den ha ett ton med debugging options påslagna och förmodligen ha enormt dåligt OpenGL stöd/grafik accelerations stöd på generiska kort och med generic chipsets. Så att denna version skulle vara något som skulle få folk att switcha över till Mac(Intel eller PPC oavsett) pga att dom ser hur fint O/S är tror jag inte. Snarare skulle detta kunna få folk som testar Intel builden att säga "katten, Windows är så mycket trevligare och snabbare".

Oandrasidan, OM detta skulle vara ett "officiellt" läckage, då borde den vara kompilerad utan debugging options påslagna och kanske med bättre grund stöd för den mest tillgängliga hårdvaran (kanske utan spetsiga optimeringar men med grund stöd) på x86/intel sidan.

Med andra ord, om den funkar bra = Apple läckte den själva.
Om den fungerar som den borde (inte alls bra) = Någon läckte den utan Apples godkännande.

Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Med andra ord, om den funkar bra = Apple läckte den själva.
Om den fungerar som den borde (inte alls bra) = Någon läckte den utan Apples godkännande.

I och med att Apple släppte den till utvecklare så visste dom också att den skulle läcka ut, det var säkert som Amen i kyrkan. Alla utvecklare är visserligen under NDA, men det har inte stoppat folk förut.

Ursprungligen av Adrian B:

I och med att Apple släppte den till utvecklare så visste dom också att den skulle läcka ut, det var säkert som Amen i kyrkan. Alla utvecklare är visserligen under NDA, men det har inte stoppat folk förut.

Att anta att ens utvecklare(Externa) är oärliga är en sak, men dom underlättar det säkerligen inte genom att ge dom disc images och en standalone installation. Den installation som dom har kommer säkerligen att innehålla all möjlig debug info så att dom själva kan utveckla saker o ting väl.

Som Adrian säger. Dessutom har jag hört från folk som testat betor/dev.seeds av tidigare osx-versioner att de brukar vara som vilket osx som helst (bortsett från nyheter/buggar), utan en massa debug-switchar och sånt.

Ursprungligen av sugplopp:

Som Adrian säger. Dessutom har jag hört från folk som testat betor/dev.seeds av tidigare osx-versioner att de brukar vara som vilket osx som helst (bortsett från nyheter/buggar), utan en massa debug-switchar och sånt.

Tills dess att jag själv, eller någon som jag litar på, har kört den så kommer jag att anta att det är en standard utvecklings kopia.

Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Tills dess att jag själv, eller någon som jag litar på, har kört den så kommer jag att anta att det är en standard utvecklings kopia.

Men, dom har ju faktisk redan kört maskinen och ristat bänkmärken:

http://www.xlr8yourmac.com/archives/jun05/060805.html#S19340

"First, the thing is fast. Native apps readily beat a single 2.7 G5, and sometimes beat duals. Really."

"The UI tests in Xbench exceed a dual 2.7 by a large margin. (other specific tests are much lower than a G5 per Xbench site results.-Mike)"

Jag tror att ett snappie GUI är superviktigt för den övergripande känslan hos en skrivbordsdator. Jag tycker det verkar mycket lovande.

Bevaka tråden