Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockan borta!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötligt var min docka borta hur jag än petade. Startade systeminställningar och kryssade bort att den skall döljas. Den kom fram, men alla animationer saknas. Vad har hänt?

PB12, 1.33, 10.4.1

Animationerna kanske är avstängda i Dock-inställningar?

Ursprungligen av star-affinity:

Animationerna kanske är avstängda i Dock-inställningar?

Jag tror han menar att alla ikonerna (animationerna) är borta?

Annars är det en enkel fråga.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag tror han menar att alla ikonerna (animationerna) är borta?

Annars är det en enkel fråga.

Nejdå, jag menar själva "vågeffekten" när man för musen över ikonerna, samt att inget namn dyker upp ovanför dem. Animationen är ikryssad och funkar (alltså hoppandet när man startar ett program).

Turn Magnification On? i Äpplemenyn->Dock

Fick samma problem igår helt plötsligt utan att jag gjort något speciellt. Är säkert någon lustig bugg i 10.4, det fungerade fortfarande att klicka på symbolerna men även om vågeffekten var ikryssad i systeminställningar så syntes den inte och dessutom inget namn på programmen man höll över.

Det löste sig genom att logga ut och in igen.

Jaha, ni kör 10.4, jag trodde att han menade sig på att Förstorings effekten var en vågeffekt.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2005-06-16 20:43

Docken heter det

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-18 14:16
Ursprungligen av Quarken:

Docken heter det

Nädå, det heter "docka" och kommer från marinindustrin. Används även ibland där t.ex. lastbilar backar in till en lastkaj och liknande och syftar på att programikoner och annat är "dockade" på en plats.

Men om man vill säga "docken" och folk begriper, så spelar det kanske ingen större roll. Man kan ju säga "vardagsrumssoffen" och "snorkråken" också om man vill, så länge folk fattar vad man menar...

• Medlem
  • 2005-06-18 15:14
Ursprungligen av Danne V:

Nädå, det heter "docka" och kommer från marinindustrin. Används även ibland där t.ex. lastbilar backar in till en lastkaj och liknande och syftar på att programikoner och annat är "dockade" på en plats.

Men om man vill säga "docken" och folk begriper, så spelar det kanske ingen större roll. Man kan ju säga "vardagsrumssoffen" och "snorkråken" också om man vill, så länge folk fattar vad man menar...

Det funkar ju på Gottland i vilket fall.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2005-06-18 15:36

Det heter visst "Docken".

En docka har med bl.a. båtar att göra. Helt riktigt. Men om du tittar under äpplet så står det "Dock" och inte "Docka". Alltså - bestämd form singular blir "Docken". Om det är något översättaren haft problem med kan man ju bara gissa. Ordet "Dock" är i alla fall inte svenskt, men man får ju medge att det hela dock blir ett problem i det här fallet

Så... ordet "Docka" hamnar på undantag just denna gången även om betydelsen kan förknippas med båtar och varv.

Om du går in under "Hjälp" i Finder och söker på "Docka" får du massvis med träffar, men inte på "Docka" utan bara på "Dock". I hjälpens förklaringar nämns överhuvudtaget inte ordet "Docka".
Så här kan det stå t.ex.:

"Om Dock är gömd och du vill se den igen flyttar du pekaren till skärmbildens sida eller nederkant, beroende på vilken placering du har valt att Dock ska ha."

Så...egentligen heter det inte heller "Docken" som jag förespråkar utan bara "Dock". Men det skulle se konstigt ut när man skriver eller pratar om "Docken", så därför blir kompromissen "Docken".

...men absolut inte "Dockan"!

Vet inte om det heter Docken, dock skrivs förstoringseffekten som ett ord!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-18 16:15

Apple tog det engelska ordet "dock", som betyder "docka" på svenska, för att det passade för ett ställe där man "parkerar" (eller "dockar") saker. Sen gjorde dom det till ett egennamn genom att göra en versal initial som dom gjort med t.ex. "Mail".

Eftersom det är ett egennamn, så finns det alltså ingen annan form. Det ska heta "Dock" i alla lägen. Men om du nu prompt vill göra om namnet till bestämt form singular, så ligger det väl närmast till hands och är naturligast att använda dess ursprung, dvs "Dockan" än att konstruera ett helt nytt ord. Om du pratar om en Volvo Duett säger du väl inte "Duettan" eller "Duettet", utan "Duetten"....

Men som sagt, vill du använda "Docken" så går det ju alla tiders så länge folk förstår, eller hur, Quarkan.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2005-06-18 17:04

Du har rätt!!! Det heter "Duetten"!
Men bara av en enda anledning - Denna bil är ett substantiv som döpts till "Duett".

Docken har inte döpts till "Dock". Docken är också ett substantiv men har inget namn på det sättet.
På samma sätt som Stol "heter" Stolen heter alltså vår Dock "Docken".

Hade det varit en hund som hetat "Dock" hade man däremot inte kunnat säga "Docken" utan Pluto.
Därför faller argumentet med egennamn.

"Docken" är ett nytt ord - ja, men så blir det när man försöker försvenska engelska ord.
Det är bara att acceptera. Inget att skämmas för.

(ni som tycker att detta är ett väldigt oviktigt ämne har helt rätt - men det är kul att se vem som vinner)

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-06-18 20:23

Jag säger som Tratten o Finkel. " Vi är alla vinare":)

1
Bevaka tråden