Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OpenType i Windows XP?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför listas typsnitt i Windows XP med OpenType-symbol? Det är ju Truetype med .ttf-ändelse.

Här är två klipp. Ett från XP och ett från OS X.

Fast det är väl OS 9 symboler du har där, så här ser i alla fall symbolen för .otf ut i mitt OS X:

Hmm... ser nu att mina otf-stilar är inställda att öppnas med ATM i Classic. Ändrar jag till Typsnittsboken så får jag din OS X-symbol.

Men frågan är egenligen varför Win XP ritar Opentype-symboler på truetype-stilarna?

Anders,

Tekniskt sett är OpenType en utveckling av TrueType-formatet. De kan innehålla TrueType-data eller PostScript-data. En OpenType-font som innehåller TrueType-data kan ha filändelsen TTF för att vara bakåtkompatibel

Med andra ord, ett teckensnitt kan vara en OpenType-font, trots filändelsen ttf

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

"Well, isn't that special." med church lady-röst.
Hur vet man om det är OT eller inte då?

Ursprungligen av thevil:

"Well, isn't that special." med church lady-röst.
Hur vet man om det är OT eller inte då?

HAHAHA... Dana Carvey.

http://www.danacarvey.net/media/snl_cl_special.wav

Anders,

Tekniskt sett är OpenType en utveckling av TrueType-formatet. De kan innehålla TrueType-data eller PostScript-data. En OpenType-font som innehåller TrueType-data kan ha filändelsen TTF för att vara bakåtkompatibel

Vet du om XP-stilarna lirar med Indesign och tryckverksamhet? Jag skickar en del ID-dokument mellan mig och kunden som har PC och det vore jättetrevligt att kunna byta till XP-Arial för att slippa typsnittsersättning varje gång dokumentet byter plattform.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-17 17:45
Ursprungligen av Anders Täpp:

Vet du om XP-stilarna lirar med Indesign och tryckverksamhet? Jag skickar en del ID-dokument mellan mig och kunden som har PC och det vore jättetrevligt att kunna byta till XP-Arial för att slippa typsnittsersättning varje gång dokumentet byter plattform.

Är inte det en av Adobes stora rubriker sedan (om jag minns rätt) ID1.5 att du kan stoppa Windows teckensnitt i din ID mapp > Fonter och det ska fungera?

Det vad jag hörde från andra håll så var det inga problem fast jag själv använde det inte till trycksaker.
Däremot så bytte jag ut OSX Verdana mot XP Verdana för att ha både västeuropeiska och CE accenttecken med i webbsidor.

Ursprungligen av malen:

Är inte det en av Adobes stora rubriker sedan (om jag minns rätt) ID1.5 att du kan stoppa Windows teckensnitt i din ID mapp > Fonter och det ska fungera?

OSX tar pc-truetype rakt av, behöver inte ens ha dem i Indesignmappen. Kan iofs vara Suitcase som tillhandahåller funktionen, inte testat utan.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-18 09:04
Ursprungligen av Björn Öst:

OSX tar pc-truetype rakt av, behöver inte ens ha dem i Indesignmappen. Kan iofs vara Suitcase som tillhandahåller funktionen, inte testat utan.

Det stämmer, men om du har dom i ID mappen då är dom aktiva endast när du har startat ID.

Klart det funkar. Microsofts fonter är jäkligt välgjorda (i tekniskt avseende, estetiskt är en smaksak)

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-17 19:42

Klart det funkar. Microsofts fonter är jäkligt välgjorda (i tekniskt avseende, estetiskt är en smaksak)

Och det är ju det som är bra om man nu behöver byta ut Verdana eller Arial av någon anledning. Man vet att det funkar - vid byte av tekniska aspekter.

Vill man få fram något som förknippas med estetik då använder man sig inte av Microsofts produkter. Eller?

Men som sagt en Arial är en Arial och en Verdana är en Verdana, varken mer eller mindre.

Jag var mer inne på rippning på tryckeri men det lär väl funka nuförtiden. Det är ett rackarns stort jobb så man vill gärna vara petnoga.

• Oregistrerad
  • 2005-06-17 20:52

Den Opentype-arial med ttf-filändelse som hänger med i Win XP har tecken för flera teckenuppsättningar i sig. Det är kanonbra. Jag är dock lite nyfiken på hur det är med TrueType och tryckerier / tidningar nuförtiden. Man har ju blivit matad med att det måste var postscript (Typ 1 eller OT med PS-data) om det ska tryckas. Är det förlegat? Funkar det lika bra med TT idag?

Det är förlegat. Ända sedan PostScript Level 2 har alla äkta postscript-enheter haft fullt stöd för TrueType.

Men som alltid så lever gamla sanningar kvar länge så man hör titt som tätt att man ska undvika TrueType, vilket det som sagt inte finns någon teknisk anledning till för normal trycksaksframställning.

1
Bevaka tråden