Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla prylar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är åldrig Macanvändare som före pensionering jobbat med Macen åtskilliga år och startat på Classicnivån. Numera används datorn i stort sett endast för för ord- och enkel bildbehandling samt naturligtvis för surfning och mailande. Allt fungerar tekniskt väl men jag inser att jag måste modernisera Jag har alltså en 510-modell ur G3-serien.med 128 MB internminne och en klockfrekvens på 500 MHz. Ingen kringutrustning är yngre än fem år – inga USB-ingångar här inte. Huvudproblemet är att jag kör 8.6 som inte supportas av min bank och bredbandsoperatör. Jag tror själv inte att min utrustning orkar med något mera i systemväg.
Närstående expertis tycker att jag skall satsa på begagnad PC för internetbruk och konvertera Mac-applikationerna stegvis till PC-motsvarande. Det skulle bli billigast så. Jag vill dock försöka att ta med mig allt från tidig Mactid och jobba vidare i Macmiljö. Helst skulle jag bara vilja byta processor, gå över till ett modernt operativsystem.och behålla kringutrustningen. Kan tänka mig att totalt satsa kring 10.000 SEK. Kan någon ge mig ett råd?

Köp en begad G4, såna får man billigt nu. Eller en Mac Mini och en Samsung-skärm eller liknande. Du hamnar en bit under 10.000 om du gör så. De program du har licens på och behöver kan du uppgradera till OS X-versioner.

Billigare med PC? Njae, det är nog en sanning med modifikation, särskilt med den kravspecifikation du har. Satsa på en Mac Mini eller möjligen en iMac så kan du fortsätta i Macmiljö och dessutom få möta OS X som är en lisa för själen. Och då får du ju med alla program du behöver för att surfa plus iLife-paketet för bildbehandling. För ordbehandling finns det bra gratisprogram om inte Windowskompabilitet är livsavgörande. Office är ju inte gratis, men det är det inte till PC heller.

Så mitt tips är kolla på en mini eller eMac hos en ÅF och jämför med en ny PC i samma prisklass och gå på känsla. Lite dyrare kan det bli med en mac blir det men du blir en gladare datorägare. Samt att du får med fler och bättre program när köper en mac. En begagnad PC är inget att satsa om du ändå tänkt lägga 10 000.

Ursprungligen av Sturee:

Är åldrig Macanvändare som före pensionering jobbat med Macen åtskilliga år och startat på Classicnivån. Numera används datorn i stort sett endast för för ord- och enkel bildbehandling samt naturligtvis för surfning och mailande. Allt fungerar tekniskt väl men jag inser att jag måste modernisera Jag har alltså en 510-modell ur G3-serien.med 128 MB internminne och en klockfrekvens på 500 MHz. Ingen kringutrustning är yngre än fem år – inga USB-ingångar här inte. Huvudproblemet är att jag kör 8.6 som inte supportas av min bank och bredbandsoperatör. Jag tror själv inte att min utrustning orkar med något mera i systemväg.
Närstående expertis tycker att jag skall satsa på begagnad PC för internetbruk och konvertera Mac-applikationerna stegvis till PC-motsvarande. Det skulle bli billigast så. Jag vill dock försöka att ta med mig allt från tidig Mactid och jobba vidare i Macmiljö. Helst skulle jag bara vilja byta processor, gå över till ett modernt operativsystem.och behålla kringutrustningen. Kan tänka mig att totalt satsa kring 10.000 SEK. Kan någon ge mig ett råd?

För mindre än 10000 får du ju en mac mini med lite extra minne (vilket lär vara nödvändigt att köpa till) en uppsjö programvara. ev köper man till iLife och/eller iWork. Då har du löst biten med modernt OS och procssor. Du nämner inte hur mycket kringutrustning du hade. Väljer du en så här modern maskin blir det struligt med den gamla utrustningen. Å andra sidan får man en utmärkt skrivare för dryga tusenlappen etc...
Med mac mini följer dock icke mus, tangentbord eller skärm. Så då kan det ju vara värt å kika på en imac g4 eller g5.

Ursprungligen av Sturee:

Är åldrig Macanvändare som före pensionering jobbat med Macen åtskilliga år och startat på Classicnivån. Numera används datorn i stort sett endast för för ord- och enkel bildbehandling samt naturligtvis för surfning och mailande. Allt fungerar tekniskt väl men jag inser att jag måste modernisera Jag har alltså en 510-modell ur G3-serien.med 128 MB internminne och en klockfrekvens på 500 MHz. Ingen kringutrustning är yngre än fem år – inga USB-ingångar här inte. Huvudproblemet är att jag kör 8.6 som inte supportas av min bank och bredbandsoperatör. Jag tror själv inte att min utrustning orkar med något mera i systemväg.
Närstående expertis tycker att jag skall satsa på begagnad PC för internetbruk och konvertera Mac-applikationerna stegvis till PC-motsvarande. Det skulle bli billigast så. Jag vill dock försöka att ta med mig allt från tidig Mactid och jobba vidare i Macmiljö. Helst skulle jag bara vilja byta processor, gå över till ett modernt operativsystem.och behålla kringutrustningen. Kan tänka mig att totalt satsa kring 10.000 SEK. Kan någon ge mig ett råd?

Nu vet jag inte exakt vilken G3'a du har, men du säger att den har 500 mhz. Jag har en beige desktop G3'a på 266 Mhz, men däremot 384 MB minne, som kör Mac OSX 10.2.8 utan problem.

Vad är det för slags kringutrustning du har? är det dyra grejor är det dumt att köpa nytt (om man nu inte behöver det), är det till serie port eller SCSI? Ett förslag vore att köpa en begagnad G4'a, och sätta i ett kort med serieportar på, så kan du köra äldre skrivare och sådant. Har själv kört med det i min övergångsperiod mellan G3'an och G4'an.

Ett annat förslag(även det beroende på vad det är för kringutrustning), är att titta på nya saker, då du idag kan få en Mac mini för drygt 4-5 tusen (ny) inkl moms. sen tillkommer visserligen skärm och mus/tangentbord, och eventuell kringsutrsutning.
Är det bara en tex skrivare och något annat, så klara du dig under 10000 och får helt nya prylar.

Tycker att det låter lite dumt att satsa så mycket pengar på gamla saker, men är det en 500 mhz G3'a, så skulle jag först och främst föreslå att sätta i lite mer minne i den, och installera OSX. Trodde att serien med ID:510 var G3 Rev A, dvs 233 och 266 mhz maskinerna, men du kanske har något uppgraderingskort? eller så har jag fel

Lättare att ge ett bättre svar om jag vet vad det är för kringutrustning du har och behöver.

mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-18 14:58

Beror ju på lite hur stora krav man har på OSX också. Körde OSX på 862mb på min 35mhz G3 B/W, fungerade utan problem, men det gick segt, tänker då framförallt på grafiken.
Har du inget USB uttag så har du antagligen en Beige G3'a annars har du antagligen en B/W G3'a. B/W är, precis som förkortningen står för, blå och vit (eller snarare ljus grå och blågrön).
Ligger den jäveln på 500mhz tycker jag du ska testa o slänga i betydligt mer minne (minst 512mb) och testa o installera OSX. Annnars vore nog en begagnad G4 eller Mac Mini ett alternativt, beror ju på hur höga krav du har på utbyggnads möjligheterna och storleken på den interna HD'n)

Tack för engarerade inlägg. Jag har - som ni gissat - en beige G3 med 2x64 Mb och uppskrämd frekvens. Grundat på vad som sagts försöker jag nog med en rejäl minnesutbyggnad på den gamle. Blir det problem kanske det blir ett nyköp. Det var länge sedan det luktade ny elektronik på skrivbordet. Tack igen!

Grundat på ovanstående diskussion har jag redan beställt 512 Mb (Crucial). Men... har någon gång hört att OS X inte fungerar om man förstärkt processorn. Är det så kanske jag bör utnyttja min ångerrätt och köra efter en annan plan??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-18 20:12

Om det är en Beige skulle jag nog nästan utnyttja ånger möjligheten och sattsa på en mac av typen NewWorld istället, antingen G4'a elelr G3 B/W Rev 2 och sedan uppgradera den lite.
Beige är ju varken snabb eller snygg i sitt grund utförande o vet inte vad max RAM'et o mac hårddisk ligger på den...

1
Bevaka tråden