Är åldrig Macanvändare som före pensionering jobbat med Macen åtskilliga år och startat på Classicnivån. Numera används datorn i stort sett endast för för ord- och enkel bildbehandling samt naturligtvis för surfning och mailande. Allt fungerar tekniskt väl men jag inser att jag måste modernisera Jag har alltså en 510-modell ur G3-serien.med 128 MB internminne och en klockfrekvens på 500 MHz. Ingen kringutrustning är yngre än fem år – inga USB-ingångar här inte. Huvudproblemet är att jag kör 8.6 som inte supportas av min bank och bredbandsoperatör. Jag tror själv inte att min utrustning orkar med något mera i systemväg.
Närstående expertis tycker att jag skall satsa på begagnad PC för internetbruk och konvertera Mac-applikationerna stegvis till PC-motsvarande. Det skulle bli billigast så. Jag vill dock försöka att ta med mig allt från tidig Mactid och jobba vidare i Macmiljö. Helst skulle jag bara vilja byta processor, gå över till ett modernt operativsystem.och behålla kringutrustningen. Kan tänka mig att totalt satsa kring 10.000 SEK. Kan någon ge mig ett råd?
Nu vet jag inte exakt vilken G3'a du har, men du säger att den har 500 mhz. Jag har en beige desktop G3'a på 266 Mhz, men däremot 384 MB minne, som kör Mac OSX 10.2.8 utan problem.
Vad är det för slags kringutrustning du har? är det dyra grejor är det dumt att köpa nytt (om man nu inte behöver det), är det till serie port eller SCSI? Ett förslag vore att köpa en begagnad G4'a, och sätta i ett kort med serieportar på, så kan du köra äldre skrivare och sådant. Har själv kört med det i min övergångsperiod mellan G3'an och G4'an.
Ett annat förslag(även det beroende på vad det är för kringutrustning), är att titta på nya saker, då du idag kan få en Mac mini för drygt 4-5 tusen (ny) inkl moms. sen tillkommer visserligen skärm och mus/tangentbord, och eventuell kringsutrsutning.
Är det bara en tex skrivare och något annat, så klara du dig under 10000 och får helt nya prylar.
Tycker att det låter lite dumt att satsa så mycket pengar på gamla saker, men är det en 500 mhz G3'a, så skulle jag först och främst föreslå att sätta i lite mer minne i den, och installera OSX. Trodde att serien med ID:510 var G3 Rev A, dvs 233 och 266 mhz maskinerna, men du kanske har något uppgraderingskort? eller så har jag fel
Lättare att ge ett bättre svar om jag vet vad det är för kringutrustning du har och behöver.
mvh