- Joakim Halvarsson
- Medlem ●
- Luleå
- 2005-06-18 15:21
I brist på en bättre plats så postar jag här i feedback forumet...
Efter att min x86-lögn-tråd så har jag börjat fundera på hur det här forumet fungerar. Och jag har också försökt förstå hur vi/ni fungerar. Jag är ingen utpräglad s.k Mactaliban. Visst, jag gillar att predika för andra hur pass bra min Mac igentligen är. Och det är mest för att enligt min mening den är missförstådd.Där den är Macen. Det är min inställning till Apple och mac. Jag försöker alltid ha ett objektivt synsätt på det mesta som diskuteras på nätet. De flesta andra forum där jag rör mig på så fungerar det att mixa WinXP med *NIX samt att både Moderater och halv kommunister kan hålla en sansad diskussion på trådarna trots skillda åsikter. Som exempel kan jag ta 64bits.se där jag är skribent(på prov). Där samsas alla, trots sina skillnader i "tro" och åsikter. Det är ytterst sällan vi får såna diskussioner som skapar personangrepp, visst det är inte 15k som skriver där. Utan det är väl runt 3-4k. Men ändå, det skapar ju frågor. Det finns trots allt en stor andel "yngre" debattörer som klarar av att hålla diskussionen på en mogen nivå. Vilket inte vissa personer här på 99mac verkar göra. Varför är det så?
Är det kanske för att "vi" tror oss vara nån slags "elit" ? Är det därför det brister i respekten mot varandra? Och varför brister den? Är det en verkligen en sån mentalitet här på 99mac? Ifall man svarar ja på den frågan, är det verkligen så vi vill ha det?
Jag ser samma tendenser som yngre "barn" har där de kallar varandra skällsord bara för att de har en annan åsikt. Gäller samma sak här på 99mac, och jag ställer mig precis samma fråga igen.
Varför?
Sen har vi ju frågan om vad man ska tro och inte tro på vad som skrivs på nätet.
Samt VEM ska man tro på?
Vem har högst trovärdighet?
Är det den som har nått avv vinna eller att förlora i frågan? Eller är det den som kan vara neutral i sitt synsätt? Den som inte har nån vinning ifall "sanningen" kommer ut?
Återigen så får man ställa sig frågan ifall person har någon vinning att säga så?
Det finns alltid en källa till ett påstående, men hur säker kan den igentligen vara?
Enligt mig så kan en källa som kommer från någon som har en vinning i fråga vara ganska icke-trovärdig. Det är min personliga erfarenhet.
Som jag skrev ovan så har jag ALLTID ett objektivt synsätt på allt som skrivs och sägs på Internet.
Mest pga av att jag lärt mig det den hårda vägen, allt som sägs behöver inte vara sant. Samma sak gäller ute i livet, därför brukar alla nyheter tas med skepsis.(stavning?) av mig.
Så var fallet med Intel, men jag tänker inte gå in mer på det.
Slutligen så tycker jag vi ska ställa oss frågan, exakt vad är det som är rätt eller fel?
Och vilken rätt har jag att påstå nåt annat? Bara för att det inte stämmer med "din" filosofi så betyder det inte att det är fel, men det betyder inte att "din" filosofi är rätt heller.
Personligen litar jag mer på opartiska källor än på källor från stora företag som har x antal miljoner aktieägare som de ska klia på ryggen.
'nuff said.
Let the discussion begin.