Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 350D - min nya älskling :)

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 14:08

Igår slog jag till - det bidde en Canon EOS 350D med 1GB Compact Flash. Än så länge kör jag med inbyggd blixt och medföljande optik, men det blir nog ändring på det i framtiden.

Jag har egentligga inga problem med kameran mer än att jag sponant är extremt nöjd efter såhär 24h. Den är LITE i minsta laget för en systemkamera vad gäller handfattningen, men regalage och dyl. känns som det sitter där det ska. Batterigrepp skall enligt uppgift göra kameran något större vilket jag troligen vill ha när jag reser ändå.

Vad jag tänkte höra var om folk allmänt hade lite tips o trix kring digitalfoto. Detta är min första tur i digitala stillbildens värld, har tidigare kört med 35mm systemkamera eller DV-kamera

Framför allt vore det väl intressant att "come on top of" hur RAW fungerar exakt. upptäckte att man hade ganska "fria" händer vad gällde efterarbete av bilden där, minst sagt. Även stor möjlighet att förstöra bilden i efterarbetet...

Så, tips och trix motages gärna!

Förresten, har inte börjat lusläsa manualen ännu, men har denna kameran en 3-shot "burst" eller "bracket" mode? Dvs ett läge som tar tre bilder i följd med en över en under och en "korrekt" exponerat? Har läst man kan leka ganska mkt med bilder då iom Photoshop CS2's HDRI (32-bit) stöd. Detta fungerar givetvis bara på stillastående objekt, men kul ändå...

Om du planerar att skaffa någon till glugg, kan jag varmt rekomendera Canons 50 mm 1,8 II. Plastig som attan, men riktigt skarp optik.
Riktig roligt att leka med det jättekorta skärpedjupet bländare 1.8 ger!

http://www.cyberphoto.se/canon/ef/50_18.php

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-01 15:33
Ursprungligen av Kristofer:

Om du planerar att skaffa någon till glugg, kan jag varmt rekomendera Canons 50 mm 1,8 II. Plastig som attan, men riktigt skarp optik.
Riktig roligt att leka med det jättekorta skärpedjupet bländare 1.8 ger!

http://www.cyberphoto.se/canon/ef/50_18.php

Är denna glugg samma? Canon 50mm f1.8 mk1 ef

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=30070&item=7527026020&rd=1

Ursprungligen av bossep:

Nej det är den förra modellen. Har för mig att jag läste att det var något som inte var så bra med den, kommer inte ihåg vad tyvärr.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-01 18:42
Ursprungligen av Kristofer:

Nej det är den förra modellen. Har för mig att jag läste att det var något som inte var så bra med den, kommer inte ihåg vad tyvärr.

Då lägger jag inget bud på den. Tack!

  • Medlem
  • 2005-06-28 14:53
Ursprungligen av Erik.dv:

Förresten, har inte börjat lusläsa manualen ännu, men har denna kameran en 3-shot "burst" eller "bracket" mode? Dvs ett läge som tar tre bilder i följd med en över en under och en "korrekt" exponerat?

Visst har den det. Man kan ställa vilket läge som ska vara neutralt och sedan tar den +/- så många stop som du önskar från det (i steg om 1/3). Kolla i MENU->kamera2 och AEB. Man får ställa om till burst mode manuellt (tror jag). Kan förresten rekommendera att ladda ner manualen i pdf, så går det snabbare att hitta det man söker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 14:59

Aha, smart! Satt i läste lite i manualen på lunchen idag men kom inte till AEB än

Jadu, ett objektiv till för läkra "skärpedjupeffekter" vill jag garanterat skaffa, gärna macro också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 15:01

Visst bli 50mm på 350D:n likt 80mm på 35-kamera?

Ursprungligen av Erik.dv:

Visst bli 50mm på 350D:n likt 80mm på 35-kamera?

Stämmer bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 15:24

Hur är närgränsen på objektivet nu nämnde? Det medföljande är inte SÅ super - typ ett par decimeter. Precis 28 cm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 15:25

Aha, såg på länken nu... 45 cm... okaj, fast den extra zoomen gör sitt.

Japp, ingen höjdare som macro med andra ord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 15:33

Men måste funka fint för porträtt och dyl.

Japp, helt klockren till sådant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 15:38

Det här var ju nästan som att chatta

Hur funkar det med sådant objektiv inomhus tro? Kör ju standard objektivet nu som går ner till 18mm/3.5 och då kan jag fotta i rumsbelysning med ISO1600 om jag är stadig på handen. Men det blir lite åt det gryniga hållet då.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det här var ju nästan som att chatta

Tänkte det också

Ursprungligen av Erik.dv:

Hur funkar det med sådant objektiv inomhus tro? Kör ju standard objektivet nu som går ner till 18mm/3.5 och då kan jag fotta i rumsbelysning med ISO1600 om jag är stadig på handen. Men det blir lite åt det gryniga hållet då.

Testade precis. I normal rumsbelysning och F 1,8 kunde jag få någorlunda skarpa bilder enda nere på ISO 200 och 1/50 slutartid. Vid högre ISO-tal (och då också kortare slutartid) var det inga som helst problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 16:21

Grymt. Något sådant skall jag alltså ha

Köpte ett batterigrepp idag till min 350D. Kan varmt rekommendera det. Kameran blir inte så mycket tyngre, men däremot får man himla bra grepp med högerhanden. Plus att det såklart är GULD när man ska ta proträttorienterade bilder med avtryckaren på rätt ställe (plus att man får några extra knappar också). De är svåra att få tag i de där rackarna, de är restnoterade på cyberphoto sedan mars och de hoppas få in dem under nästa vecka.

Jag hittade mitt på YFO inne i Göteborg, de hade ETT exemplar (fast de hade visst ett i deras andra butik också) så jag slog till direkt och avbröt min order på cyberphoto. Den funkar med ETT batteri, men har plats för två kamerabatteriet. Dessutom finns "patron" för vanliga AA-batterier också.

Har du relativt snabbt minneskort kan du ta fler än 3 bilder på raken, den buffrar ju under tiden (framförallt när du använder jpeg går det snabbt) så det är bara att hålla ner slutarknappen. Det rasslar ju inte till som på en D1, men det går ändå förvånandsvärt raskt. Själv kör jag med Sandisk Ultra II i min kamera (350D kan inte dra nytta av hastigheten på Extreme III).

Håller med om att 50 mm f/1.8 II är plastig, men jösses vilket härligt objektiv! Rekommenderas varmt då det är så rackarns billigt (och skarpt).

Du törs lätt köra 400 ISO utan brusreducering, det är så lite brus så att man är supernöjd. Själv kör jag bara Noise Ninja på 800 och 1600 ISO och då bara om det är porträttbilder där jag inte vill ha gryniga bilder (dock märks det inte mycket även där, men man är lite "anal").

Har du inte råd med Canonobjektiv när du ska börja shoppa objektiv, kolla in Tamron och Sigman som båda har börjat göra riktigt bra gluggar för digitalkameror. Ett 28-75/2.8 får du för kring 4.000 kr. Satsa på ljusstarka objektiv (dvs snabba), det lönar sig i längden.

Vad är det för tips för RAW du är intresserad av?

kul läsning, väntar min 350D med batterigrepp från fyndbörsen imorgon eller på torsdag!

Jag köper också en 350D med batterigrepp snart. Ska vi bilda klubb?

"350 klubben"

låter som en sån där hemsk fägelskådarklubb ju....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 00:45

Grym info Cyberpet! Vad kosta batterigreppet?

Det var inte svårt att börja bli kreativ med denna kamera i varje fall (se bild nedan).

Återkommer imorgon när jag sovit lite, döende nu…

Erik, jag betalade kring 1200 för mitt på YFO i Göteborg, men de varierar i pris mellan 1100 och 1500. Det är svårt att få tag i dem så efterfrågan höjer nog priserna.

På fredag ska jag inviga greppet ordentligt, då ska jag fota ett blivande brudpar.

Den här bilden tog jag för 3.5 vecka sedan (fick sälja rätt bra med kopior, så nästan hela batterigreppet är betalt nu).

Vackert!!
Vad har du använt för optik när du tog den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 21:55

Fin bild du. Taget med det omtalade objektivet?

Med tanke på det underbara skärpedjupet kan det nog vara det

Japp, bilden är tagen med min ögonsten, Canon 80-200/2.8 L som jag köpte begagnat av en kompis för 4.500 kr. Den kommer folk att få slita ur mina kalla och döda fingrar, för jag älskar den!! IS är väl bra, men inte sååååååå bra.

Erik, om du vill ha ett skitkass objektiv, med kromatisk aberration och andra konstiga linsfel, kan Lensbaby 2.0 kanske vara något. Jag fick en i födelsedagspressent och är fast.

(Hela meningen är alltså att bilderna ska bli konstiga, typ som med Holga-kamerorna)

Man fokuserar manuellt genom att dra en bälg fram- eller bakåt, upp eller ner, höger eller vänster. Det ofokuserade området kommer att omges av ett diffust skimmer. Graden av skimmer bestämer du genom att ändra bländaren (som består av en metallring som fästes på några magneter).

http://www.lensbabies.se/
Läs mer och kolla exempelbilderna!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-30 21:03

Det är alltså ingen som ångrat att de inte tog 20d istället? Jag har hittat ett erbjudande med 350d+ handgrepp+ objektivet med IS och USM, 13 000kr för paketet. Har nu en G5 och en 5QD.

Väldigt bra foto på brudparet!!

  • Medlem
  • 2005-07-01 13:21
Ursprungligen av BoP:

Det är alltså ingen som ångrat att de inte tog 20d istället? Jag har hittat ett erbjudande med 350d+ handgrepp+ objektivet med IS och USM, 13 000kr för paketet. Har nu en G5 och en 5QD.

Väldigt bra foto på brudparet!!

Nu har jag inte testat 20D i någon större utsträckning, men den största fördelen tror jag är att man kan ställa bländare och tid separat med rattar. Med 350D måste man hålla ned en knapp, samtidigt som man rattar, vilket faktiskt är rätt jobbigt. Att man måste kolla en meny, för att byta ISO mm stör inte mig så mycket. Det är rätt smart gjort.

Bortsett från lite såna små handhavandesaker, som man nog skulle uppleva som ett stort hinder om man fotar väldigt mycket, finns det inte något som jag ser som talar för 20D.

Att ljusmätaren inte visar mer än +-2 steg är däremot synd. 3 steg hade varit perfekt. Dessutom har sökaren för liten förstoring. Det är mest ett problem när man fokuserar manuellt, och jag vet inte om den är större på 20D.

Bevaka tråden