Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac eller PC till grafiskproduktion/webb?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-07-02 16:51

Hej

PC eller Mac till grafiskproduktion/webb? vad föredrar ni?
åsikter, funderingar, nackdelar/fördelar med de olika systemen.

Jag är nyfiken på vilken system ni föredrar att man ska jobba med?

Eh, Mac förstås. Skulle tippa att ca 99% håller med mig. Frågar du på ett PC-forum får du nog helt motsatt svar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-02 18:01

Jag säger oberoende (om du kan lita på mej) är OSX överlägsen när det gäller kostnader i förhållande i produktivitet. PC är alltid billigt, men på långsikt förlorar effektivitet och därmed kostnaderna. PC har såååå mycket virus, i dag är det över 100.000 virus att hålla koll. Men detta är inget nytt här forum, Du kan söka hela forum och får mycket data hur det är förhållande MAC/PC är inom grafiska.
Garanterat kan jag säga att man bör inte vara kortsiktigt ! Nu är det upp till dej själv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-02 18:12

Mac!
Jag hoppade av PC/Win världen för 3-4 år sedan, och det är väl rent yrkesmässigt det bästa jag har gjort..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-02 18:27

Är åter tillbaka på Mac och känns betydligt mkt stabilare. Ända gångerna som saker har krashat har vart Safari, vet inte vrf, men ska tydligen va lite problem med det i OSX Tiger som gör att d e lite krash benäget, ockå QuickTime som gillar att hänga sig, men misstänker att det snarare beror på kasst codec då det bara är ett fåtal filmer som hänger sig. (dom brukar inte heller ha ljud,) och hänger sig först när man drar "sökaren" någonstanns medans man spelar upp filmen.
Är dock allt...
Kommer ifrån Mac världen men tagit en sväng om i PC världen, och fan assså, virus fick man hela tiden ha i bakhuvudet när man drog hem nått, virus program som snodde recurser och krashet...
Krasher flera gånger i veckan och flera gånger om dagen (satt dock ungefär 8tim/dag).
Stora problemet med PC burkar är Windows, och det är inte så litet problem...
Visst, PC är billigare, men alvarligt talat. Mac OS X klår Windows på fingrarna på dom flesta punkter förutom när det kommer till uppspelning av nedladdade filmer.
Visst, det är dyrt, visst, endel Macar kan ha problem. Men att få datorn fixad är inga problem i dom flesta fallen om garantin inte har gått ut och man får avnjuta OS X och behöver inte oroa sig för att ett program ska döda alla andra. (krashade tx.e Cubase i Windows var det inte ovanligt att det drog me sig tx.e Internet Explorer, Windows Media Player o liknande. I OS X krashar bara det programet som krashar, och går riktigt smidigt att avsluta det).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-02 18:30

PC
+ Billigt
+ Enklare att hitta program
- Chassina kan se lite oseriösa ut.
- Windows...

Macintosh
+ Mac OS X
+ Apple =D
+ Enkelhet.
+ Snygga
- Dyrt

Vill dock påpeka att även om det är svårare att hitta program så håller programen för OSX, i många fall, en högre kvalité. Känns det som åtminstone.

Windows
+ Majoriteten använder det.
- Virus
- Massor av dialoger

Mac OS X

+ Busenkelt
+ I stort sett inga virus
+ Säkert
- Lite svårare o hitta program.
- Problem med uppspelning av filmer.

Exempel på Windows hur Windows kan vara jobbigt:

Man pluggar i en ny enhet, tx.e ett midi klaviatur. Sedan kommer massor av dialoger ang drivrutiner oavset om Windows har drivrutinen inbyggd eller ej.

Exempel på Mac OS X enkelhet:

Man pluggar i en ny enhet, har OSX drivrutinen kan du utgå ifrån att det är klart och då är det bara o tuta o köra med det programen du ska använda den till.
Står det på paketet att den stödjer OSX så kan du räkna med att det har rätt drivrutin redan ifrån början...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-02 18:56

Jag använder båda plattformarna men jag måste säga att jag föredrar mac med OS X. Främst är det pga stabiliteten. Sen ser det ju så fint ut också

  • Medlem
  • 2005-07-02 19:05

Jag måste säga att jag klarar mig inte om en pc inte finns vid sidan när de gäller webbproduktion. Det är så att det är ju så pass många som kör pc.. så i webbproduktioner måste man anpassa sig efter båda. Jag har en pbook vid sidan om min pc. Men måste tyvärr säga att jag föredrar att göra webbprodukioner alltså hemsidor och så vidare på pc... men allt som ska tryckas är de macen som gäller... det är super med mac. bara besviken för jag inte kan riktigt sitta med flash på macen pga macromedia flash är ju så seg på systemet men de är inte apples fel utan macromedias...

Jag upplever färghanteringen som något smidigare på macen. Håller man sig i Adobe-programmen på PC är det oftast inga problem med den saken där heller.

I övrigt tycker jag att det går smidigare att arbeta med macen. PC:n använder jag mest till raw-konvertering och tunga filter. Helt enkelt för att min PC är snabbare än macen (dyrare), inte alls för att macen som plattform är sämre för de ändamålen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-02 19:19

Mest Macromedia-program, välj Windows. Mest Adobe-program, välj Mac.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-02 19:33

C-mon: men hur tycker du man ska göra nu då när adobe köpt upp macromedia?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-02 19:55
Ursprungligen av nr3:

C-mon: men hur tycker du man ska göra nu då när adobe köpt upp macromedia?

Vänta och se.
Det är ju än så länge samma program som innan uppköpet, så tills Adobe DreamGoLiveWeaver kommer står mitt tips fast, av ungefär de orsaker icep beskriver.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-02 23:13

Ända igenkliga anledningen som jag ser till o köra på en PC burk när det gäller webdesignen är att man måste anpassa sidorna så dom fungerar i Internet Explorer. Lite smidigare om man sitter på en PC redan ifrån början då än om man måste hoppa fram och tillbaka.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-02 23:39

Inte helt oväntat så föredrar vi på 99Mac Mac före PC. Vet inte vad du hade förväntat dig egentligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-03 00:05
Ursprungligen av tjogin:

Inte helt oväntat så föredrar vi på 99Mac Mac före PC. Vet inte vad du hade förväntat dig egentligen.

Nyanserade svar kanske?

Ursprungligen av odaj:

Hej

PC eller Mac till grafiskproduktion/webb? vad föredrar ni?
åsikter, funderingar, nackdelar/fördelar med de olika systemen.

Jag är nyfiken på vilken system ni föredrar att man ska jobba med?

Det beror på hur mycket du ska investera i en mac!
Kommer du att investera större summa pengar i ditt datorköp så tycker jag att du ska avvakta tills sommaren nästa år ( 6 juni 2006 ) och se hur utvecklingen går för Apple’s flytt till Intel processorer.
Är det så att du i huvudsyfte kommer att göra hemsidor för Internet Explorer så bör du nog köra Pc istället, det blir lättare och biligare för dig!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-03 00:13
Ursprungligen av odaj:

PC eller Mac till grafiskproduktion/webb? vad föredrar ni?
åsikter, funderingar, nackdelar/fördelar med de olika systemen.

Vad menar du med webb? Ska du formge eller koda? Om du ska koda, vilka språk ska du koda i osv.?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-03 00:30

Jag jobbar som originalare, och gör även en del hemsidor. Enda gången jag har behov av windows är då jag vill testa mina html-dokument, och till det duger VPC alldeles utomordentligt.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 01:19

Jag är mac-ägare sedan 11 år tillbaka, satt med Win XP på jobbet som webbproducent i två år. Efter att ha vant sig vid Homesite är det rätt svårt att gå tillbaka till macen :).

Fördelarna på jobbet var inte så mycket OS:et som det faktum att jag hade en stor skärm och tagentbord+mus (jfr med min iBook med trackpad). Hur fick jag XP att hänga sig? Stäng av Outlook, Photoshop, och IE snabbt efter varandra...

För att testa dina hemsidor finns den här utmärkta tjänsten: http://www.browsercam.com/

Bara jag som är udda och kodar websidor i Linux?

(Jaja, min situation är lite annorlunda eftersom det är för inbyggdda system och måste kompileras.. Men givetvis måste allt testas på både Win och Mac)

Just nu helt klart mac. Men Adobe jobbade visst på lite linuxversioner så vem vet. Jag prioriterar stabilitet och att kunna arbeta med flera program, bilder, pdf etc öppna samtidigt. Min uber-pc klarar inte den belastningen, även om den spottar mer FPS och Ghz i Unreal.... Med några gig minne i en dual G5 kommer du sällan / aldrig att lida av att datorn går på knäna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-07 11:14

Fraggelpott: O andra sidan borde ett OS som säljs som att man kan göra flera saker på en gång utan problem kunna klara av att ha sådär 5 IE fönster, 3 mer krävande program och WMP utan problem. Synd bara att Windoez inte klarar det....

Ursprungligen av ez0r4y:

Fraggelpott: O andra sidan borde ett OS som säljs som att man kan göra flera saker på en gång utan problem kunna klara av att ha sådär 5 IE fönster, 3 mer krävande program och WMP utan problem. Synd bara att Windoez inte klarar det....

Jasså? då har inte jag Windows på min Pc då!!

Jag gör följande på Pc : Redigerar semesterfilm ( DV – Kvalité ) ca 300 minuters film på en gång, Photoshop med flera bilder ( hör ihop med min Semesterfilm, Bild storlek ca några MB st har ca 10 -15 bilder om inte fler). har ca 6- 10 IE öppna, har även Office 2003 och PowerPoint 2003. Detta har jag igång samtidigt vilket innebär att jag har Inga problem flyter bara på. Upptime på 3 - 4 veckor på datorn.

Så att säga att Pc inte duger är bara ren okunskap.

Om det nu är så som du påstår så varför använder viktigt samhälles funktioner som Polis, Sjukhus, Börshuset i Malmö, Banker, SvR, flera stora tidningr m.m. om nu pc är ren skit och all bör ju släng ut den och köpa Mac!!

Ge mig en bra förklaring ( som är rimlig och vetenskaplig belagd) så går jag och köper en Mac på studs!

Ursprungligen av Hunter78:

Jasså? då har inte jag Windows på min Pc då!!

Jag gör följande på Pc : Redigerar semesterfilm ( DV – Kvalité ) ca 300 minuters film på en gång, Photoshop med flera bilder ( hör ihop med min Semesterfilm, Bild storlek ca några MB st har ca 10 -15 bilder om inte fler). har ca 6- 10 IE öppna, har även Office 2003 och PowerPoint 2003. Detta har jag igång samtidigt vilket innebär att jag har Inga problem flyter bara på. Upptime på 3 - 4 veckor på datorn.

Så att säga att Pc inte duger är bara ren okunskap.

Om det nu är så som du påstår så varför använder viktigt samhälles funktioner som Polis, Sjukhus, Börshuset i Malmö, Banker, SvR, flera stora tidningr m.m. om nu pc är ren skit och all bör ju släng ut den och köpa Mac!!

Ge mig en bra förklaring ( som är rimlig och vetenskaplig belagd) så går jag och köper en Mac på studs!

Suck!

Ursprungligen av Hunter78:

Om det nu är så som du påstår så varför använder viktigt samhälles funktioner som Polis, Sjukhus, Börshuset i Malmö, Banker, SvR, flera stora tidningr m.m. om nu pc är ren skit och all bör ju släng ut den och köpa Mac!!

Ge mig en bra förklaring ( som är rimlig och vetenskaplig belagd) så går jag och köper en Mac på studs!!

Öh? Tja, en milliard flugor kan inte ha fel, käka koskit !

Bara för att en majoritet tycker på ett visst sätt behöver de väl inte ha rätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-07 11:50

Som sagt lär du ha svårt att få ett svar som inte är "troligen Mac" här.

Men jag kan ju säga en "rolig" sak vad gäller just webutveckling på PC och det är en kompis som pillat med en sida några dagar. Den såg bra ut i Safari på Mac och Firefox på Mac/Windows, men horribel ut på IE Mac och IE PC. Det tog ytterliggare någon dag att "fixa" de så kallade "felen" som IE på Windows behövde ha lösta. I detta fallet hade det varit jobbigare att sitta med en Mac och utveckla sidan (även om hon insåg här hur dåligt IE är så kör väldigt många i den browsern).

Bortsätt från detta så ser jag inga nackdelar i Macen. Du kan köra IE genom VPC när du måste. Jag kör dagligen Adobes Suite och Apples Suite av program och har inga problem med stabilitet eller prestanda i OSX. Arbetsflödet i OSX är så mycket skönare än Windows tycker jag. Det känns mer som programmen jobbar "med dig" än att du måste jobba med dem.

Ja, Photoshop är till 95% likadant i OSX och Windows men småsaker skiljer sig. Drag and Drop, exposé, skärmdumpar, multitasking, "MacOS look and feel" - saker systemet erbjuder som gör helheten bättre. Virus har heller aldrig drabbat mig på samma sätt vissa andra konkurrenter och kunder (även kompisar!) som kör Windows har blivit drabbade (eller rent av utslagna).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-07 12:29

Hunter78: Vad gör du på ett Mac-forum om du inte är Mac-användare eller ens skulle vilja ha en Mac? Trollar?

Ursprungligen av tjogin:

Hunter78: Vad gör du på ett Mac-forum om du inte är Mac-användare eller ens skulle vilja ha en Mac? Trollar?

Jag har haft flera Macar, PowerMac G3, G4, G5, iMac G3, G5 , ibook, powerbook, preforma 5500 m.m. senaste var en Powerbook 1.5 Ghz och 2st imac G5 ( 1,8 och 2,0 Ghz 20 tums ) båda hade fel så jag var tvungen att lämna tillbaks maskinen.

Just nu väntar jag på övergången till intel innan jag köper nytt!

Jag stöder både Os X och Windows pg av att Os X har inte vissa Programstödd t.ex. AutoCad m.m. vilket Windows har.

Os X stödjer jag pg av att det är ett mycket bättre Os än Windows, men det betyder inte att Windows är ett dåligt och instabilt och omöjligt att jobba i, för det stämmer inte. Där av vill jag få fram att man bör lägga ner med på hittade argument om Hur bra eller dåligt ett os är oberoende om det är Windows eller OS X utan att man bör hålla sig till vetenskaplig fakta.

De fel många säger om Windows har jag haft i os X se trådar på 99 mac så ska du se!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 13:27
Ursprungligen av tjogin:

Hunter78: Vad gör du på ett Mac-forum om du inte är Mac-användare eller ens skulle vilja ha en Mac? Trollar?

framför allt med 1000 inlägg - vad är grejen, vill du lobbaför PC ? - i så fall varsågod

När man byter från pc till mac vaknar man upp och inser att det finns en värld utanför IE som är väldigt stor. Så var det för mig iaf. Så köp mac.

Bevaka tråden