Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac eller PC till grafiskproduktion/webb?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-07 12:40

Fattar fortfarande inte att PC killar hela tiden säger att PC är lika säkert som Mac, då man sjuttioelva gånger om dagen läser om nya hål, virus mm,, 100 miljorer datorer smittade bla bla..
Sedan att polisen mm inte anväder mac handlar väl mer om snålhet och okunskap om eventuella alternativ. Sedan så sitter många datatekniker med något hat till Apple som säkert gör att dom inte kan rekomendera något som kostar lite mer per MHz även om det kanske skulle kunna vara både säkrare och bättre och stabilare. Läste senast igår om en känslig dator på ett kärnkraft i Japan som hade drabbats av ett skadligt virus, och känns ju tryggt..

Varför går det aldrig att diskutera fördelar/nackdelar med att vara macanvändare, utan att det blir pajkastning?

Senast redigerat 2005-07-07 13:51

Datorkrig bryter mot forumreglerna, så antingen slutar vi med det redan nu och inser att ingen kommer "vinna", eller så väntar vi några inlägg och stänger när det visar sig tramset bara blir värre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-07 14:01

Spelar väl egentligen inte så stor roll vad man jobbar med för dator,, de flesta här har iof valt Mac för att det passar dom bättre, det betyder inte i sin tur att windows är kass, utan det är bara ett val man har gjort. Tyvärr så tror jag att OSX skulle passa den stora massan av datoranvändarna bättre än Windows, sedan att verkligheten inte ser ut så är en annan sak, för verkligheten är inte alltid människans bästa vän vilket vi senast idag blev påminda om. Personligen så kommer jag inte sätta mig med Windows sålänge det heter XP, men vem vet så kanske MS lyckas bättre med Longhorn..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-07 23:26

Verkar alvarligt talat som om det där mer "krashande OS" verkar bero mkt på hur datorn är byggd. Hadde en diskution me en kompis som byggde egna datorer. Hans Windows hängde sig tydligen inte ofta alls, vet dock personer som har sagt att det hänger sig jätte ofta. Men beror nog väldigt mkt på hårdvaran också. O andra sidan är det ren fakta att ett byte ifrån Windows till OS X innebär ett enormt stort steg emot en betydligt mycket virus friare dator.
Verkar dock faktiskt som om Apple har börjat slarva med kvalitén på datorerna.

  • Medlem
  • 2005-07-09 13:20

Jag har haft min windows utan formatering i 2 år nu och de funkar super, inga problem och aldrig haft problem med virus eller något annat skit. Det handlar mest om hur du tar hand om datan. Men visst är Mac OS det bästa som har hänt mig... älskar mig mac.... men de hjälper mig inte i webbproduktion arbete för flash som sagt är segt och fortfarande så är 80% av världen on the dark side of the force... Så vill man göra ett bra jobb måste man anpassa sig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-09 15:51

jojo, visst KAN man se till att windows hålls virus fritt, hadde min instalation ett år utan problem. O andra sidan ska det inte vara nödvändigt att behöva kolla varje sida som man söker på, kolla varje litet program innan så det inte kan ha spyware eller virus och dessutom behöva sitta med både brandvägg och antivirus program. Har man dessutom en långsammare dator och enbart en så är inte en router brandvägg det första man tänker på utan en mjukvaru brandvägg.
Går går ju alltid, men man känns inte som om man ska behöva köpa det till när man köper en ny dator och dessutom absolut behöva ha brandvägg och updatera såfort man får sin nya dator p.g.a alla säkerhetsbrister.

  • Medlem
  • 2005-07-10 10:16

Ja håller med ez0r4y... men hos mig skötter allt sig automatiskt. Behöver inte tänka på de. Men frågan är kommer mac os x vara lika säker efter bytet till intels cpu. Om de blir mycket större på marknaden kommer de leda till fler o fler människor som sitter med de, som kommer leda till att kanske spyware och virus också kommer. Det vill man ju inte, men man får hoppas på de. För som Microsoft kan Apple också göra misstag. Alla de buggar i Tigern ju? Snart är vi på 10.4.2 och de har inte gått lång tid. Men apple är bättre och fixar till de största felen direkt inte som microsoft tar evigheter för sig...!!!!!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-11 21:00

Fakta:
- Jag har lämnat "pajkastniingen" bakom mig för mååånga år sedan.
- Jag lämnar sällan avtryck i denna typ av diskussioner.
- Jag har kört både Win och Mac.
- Jag kör forfarande Mac, men inser att det ibland finns fördelar med Win.

Slutsats:
- Låt varje datoranvändare använda det OS den själv finner bäst!

Ja, jag VET att att många inte förstår sitt bästa. Exempelvis
normalanvändaren som bara surfar och mailar, men blir sur på alla virus/trojaner. Alltså en Win-användare som inte insett fördelarna med Mac.
chattaren/spelaren som blir sne över att cam inte funkar över msn, och att spelen inte finns till Mac.

Allt är väldigt enkelt: Låt varje användare använda det OS den finner mests lämpligt. Och om du i din omgivning träffar på någon som valt "fel" OS, så är det ju bara bussigt att föreslå alterantiv.

Helt korrekt Filuren. Instämmer helt och fullt i det du skriver.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-11 21:48

Tack.
Och eftersom ämnet var "Mac eller PC tll grafisk produktion/webb?" så tycker jag vi återgår till det.

Jag tycker att Mac är bättre till grafisk produktion eftersom:
- Dina andra leverantörer/kunder troligen sitter med Mac.
- Du då kan använda samma Fonter som de.
- Du kan få proffesionell hjälp utan att någon blandar in "office"-standardarder.
(Indesing och QuarkXpress funkar bra mellan båda plattformarna, men slutanvändaren - tryckeriet - sitter oftast på Mac. Om du levererar Pdf så funkar båda plattföromarna för dig - så länge du kör med tryckbara fonter. Men att jobba med QuarkXpress i Win kommer få dig att dra alla svordomar du kan, och några till).

Jag tycker att Mac är bättre till webb eftersom:
- Du automatiskt befinner dig i en "orepresenterad" målgrupp, direkt kan testa sånt som inte funkar på din plattform.

Om du däremot vill köra Win-specifika prylar (Acess?) så är ju Win att föredra.

Säkert finns det tvåhundra parametrar till att ta hänsyn till, men dessa var de jag kom på just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 11:27

Amen till Filuren!

Håller fullständigt med!

Jag har mestadels jobbat med Mac - sedan 93 - men har av naturliga anledningar (MS-monopol) även arbetat med Windows. Nu sitter jag på jobb och arbetar mycket i Adobe CS, MS Office och lite mindre med Macromedia. Jag sitter på MS på jobb - Mac hemma.

Det fungerar på jobb (windows) - men det har varit mycket strul. Ominstallation av datorn - virus/trojaner (trots mycket hård säkerhet). Min spontana känsla är att Adobe generellt fungerar sämre på PC - men det går att producera. Men - känslan på Mac'en är helt enkelt bättre och mer "solid". Jag blir mer inspirerad. Jag väljer enkelt en powermac för 20' istället för en dell för 15". Känns tryggare - snyggare - skönare helt enkelt.

Men - jag vill tillägga att jag har blivit mer tolerant med Windows - efter att ha jobbat med det nu i 2 år. Det finns saker i Windows jag saknar i OSX - inget som inte går att lösa med 3dje-partsprogram dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 22:20

Hoppas att ni är bättre på att koda och göra layout än ni är på att stava.
Det är jag garanterat, men diskussionen har fortskridit utan större problem så varför kommentera en sådan onödig sak?

Helt OT - jag vet. Min kommentering på din kommenter gör kanske inte saker bättre men jag är fruktansvärt trött på rättstavningspoliser. Även om många kanske borde skärpa sig och stava korrekt så känns det viktigare att folk faktiskt deltar i diskussionen och blir kommenterade på VAD de skriver och inte HUR de skriver :rolleyes:

Grabbar, grabbar... Lämna lämna rättstavningen därhän och berätta om era erfarenheter med webb- och trycksaksproduktion i Mac- och Windows-miljö istället.

*sänker ögonbrynen och försöker se lite arg ut*

/c

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-13 10:17

OT: Ni vet väl att "alla" program som är skrivna i Xcode har en inbyggd rättstavare.

Jag har både kört mac och pc ganska länge i och med skolan och jag tycker att Macen är lättare att arbeta med i allmänhet. Du kan lätt jobba med olika program samtidigt (Bra när man både kodar och gör webgrafik samtidigt) eftersom macen inte är bunden till det där idiotiska fullskärmsläget. Exposé och dockan gör det också väldigt lätt att skifta mellan programmen. Sen att Macen stödjer fullständig drag-and-drop gör det bara lättare. Nu med Windows XP har det blivet mer eller mindre omöjligt att arbeta i Windows. Menyraderna tar upp halva skärmen, menyerna är gömda från början och man måste trycka på "mer" varje gång man ska t.ex. klistra in med samma typsnitt (Jag är inte säker om man behöver göra detta i Professional). Allvarligt talat jobbar jag nog hellre i Palm OS än Windows XP

Ursprungligen av Rayden:

Menyraderna tar upp halva skärmen

Nja, om man stänger av tuttifrutti-utseendet tar ju faktiskt menyerna upp mindre plats än i Mac OS.

Sen att de har tuttifrutti som standard på ett OS de tänker att folk ska jobba proffesionellt med, är ju katastrof.

Ur en ren personlig och yrkesmässig synvinkel ser jag ingen anledning att använda något annat än osx for "web" produktion.

Nu är min vinkel nog lite annorlunda jämfört med trådens skapare eftersom jag mestadels utvecklar, eller kodar om man vill.
Iaf, med tanke på de verktyg jag använder dagligen så passar ett "unix-liknande" system mig perfekt, och inget annat än osx ger den där trevliga användareupplevelsen. Att kunna kompilera in en ny version av "någonting" (programmeringsspråk, webserver, versionskontroll och så vidare) utan större problem är helt enkelt underbart. Att ha en hel uppsättning av de vanliga posix verktygen likaså. Med tex. Cygwin under windows är dock något liknande möjligt, men faktum är att plattformsskillnaderna är för stora (till det sämre framförallt) för att det enligt mig ska vara hållbart i längden och ge ett likvärdigt stöd...

Att det samtidigt bara är att köra igång photoshop/illustrator när det nu behövs, då är osx en optimal platform för det jag gör.
Inget av det jag gör har som krav att stödja något mindre än IE6, så med lite allmän kunskap om IE's tillkortakommande så är det oftast inte mindre än en relativt snabb koll på någon pc innan "launch" som ska till (även om enstaka svordomar oftast kommer fram).

Eftersom det för vissa var viktigare att diskutera språket än trådens ämne så har gjort en helt ny tråd till er. Knock your self out, guys.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=80444

Bevaka tråden