Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger konstigt. Finder hittar inte filer.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-07-19 22:28

Min tiger bugger ibland och det uppstår störande småsaker..

Rätt som det är händer detta:

Finder slutar visar filer i vissa kataloger, ser ut som katalogen är tom. Katalogerna verkar vara slumpmässiga, hittar inget samband i de kataloger som inte visar filer. När jag bootar om finns filerna i katalogerna.

Det går inte att använda shortcuts, tex äpple+k för att ansluta till samba-server.

Vet att det är fler probs.. Men kan inte komma på något mer nu. Att finder slutar visa filer är klart hur störande som helst.

Kan inte döpa om filer i finder heller rätt som det är.

I windows miljö när sånt här händer brukar det bara vara att starta om explorer.exe. Finns det något liknande i OS X?

Några program jag har installerade om det hjälper:
Quicksilver
Diskorder (alternativ till finder), (hittar faktiskt filer när finder inte gör det, fast eftersom andra program använder sej av finder för att öppna filer måste jag ha finder fungerande).
Adobe programvaror.
Onyx
Virtual PC
Thunderbird

Program i system preferences:
Dasher
Shapeshifter
Menu meters
Geek tool
Applicaton enhancer
Growl

Det är möjligt att Finder är problemet. Sök efter en fil som heter com.apple.finder.plist och släng den. Starta därefter om finder (välj Tvångsavsluta från Äpple-menyn)

Det finns dock en risk att du har ett värre problem än så. Finder används för att öppna filer enbart de gånger du dubbelklickar på en fil. Om du väljer "öppna" från ett programs arkivmeny så är Finder inte inblandad alls, och om du då har problem att öppna filer så har du problem med diskens filsystem, vilket är allvarligt.

I så fall ska du SNARAST ta en backup på alla viktiga filer. Därefter bör du köra ett diskreparationsprogram, eller åtminstone omformatera disken och ominstallera program och filer

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-07-19 22:43
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är möjligt att Finder är problemet. Sök efter en fil som heter com.apple.finder.plist och släng den. Starta därefter om finder (välj Tvångsavsluta från Äpple-menyn)

Det finns dock en risk att du har ett värre problem än så. Finder används för att öppna filer enbart de gånger du dubbelklickar på en fil. Om du väljer "öppna" från ett programs arkivmeny så är Finder inte inblandad alls, och om du då har problem att öppna filer så har du problem med diskens filsystem, vilket är allvarligt.

I så fall ska du SNARAST ta en backup på alla viktiga filer. Därefter bör du köra ett diskreparationsprogram, eller åtminstone omformatera disken och ominstallera program och filer

Nu när jag startade om finder så såg jag filer igen. äpple+k fungerar igen också. Får se om problemet återkommer efter att jag tog bort com.apple.finder.plist.

Fast nu märkte jag att F11, F12 och F13 inte fungerar som jag har konfigurerat till att ta fram widgets, sortera upp fönster samt visa skrivbordet... hmm... märkligt..

Filsystemet är intakt tror jag.. Även om finder inte kan visa filer så kan som sagt Diskorder se filerna. Jag kan även FTP:a till macen och se filerna.. Det samma gäller med samba.

Jättekonstigt det här.

Har du provat med att reparera skivbehörigheterna i "Skivverktyg" samt vid uppstart försökt dig på att reparera eventuella fel? Det sistnämnad gör du så här:

Starta om men knapparna Äpple samt "S" nedtryckta - vänta med att släppa dom tills något promtliknande dyker upp på skärmen... ge det fsk. 30 sekunder att rulla upp all text. Skriv sedan:

fsck -f ( och tryck ned returtangenten 1 gång )

Nu sätter den igång och felsöker samt lagar. OM OM OM något fel medelas så upprepar du samma kommando ett flertal gånger tills du får ett OK på att allt är OK. Sedan skriver du:

reboot (och trycker ned returtangenten), då startar datorn om igen.

Instämmer annars i Richards inlägg - gör backupp snarast fsk.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-19 22:55
Ursprungligen av Olle@mac:

Har du provat med att reparera skivbehörigheterna i "Skivverktyg" samt vid uppstart försökt dig på att reparera eventuella fel? Det sistnämnad gör du så här:

Starta om men knapparna Äpple samt "S" nedtryckta - vänta med att släppa dom tills något promtliknande dyker upp på skärmen... ge det fsk. 30 sekunder att rulla upp all text. Skriv sedan:

fsck -f ( och tryck ned returtangenten 1 gång )

Nu sätter den igång och felsöker samt lagar. OM OM OM något fel medelas så upprepar du samma kommando ett flertal gånger tills du får ett OK på att allt är OK. Sedan skriver du:

reboot (och trycker ned returtangenten), då startar datorn om igen.

Instämmer annars i Richards inlägg - gör backupp snarast fsk.

Ja eller så kan man starta datorn i Safemode genom att hålla inne shift så gör den det automatiskt.

1
Bevaka tråden