- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Nåväl, tack för mig, ha det bra!
Och inga agg hoppas jag?
Hoppas ni hajar att jag inte är det minsta sur för någonting - jag hoppas att ni alla tittar in här igen när vi uppdaterat sajten och 99mac blir coolare än någonsin. Senaste veckan har nästan tio personer anmält intresse om att börja jobba för sajten och det kan bli hur bra som helst.
Om ni är trötta på 99mac - logga ut och softa. Kom tillbaka när ni känner för det.
Tack för bidraget också - servern blev som ny! (viss skillnad på 512MB mot 3GB RAM)
Men det går inte att blunda för att det har blivit ett problem att det finns så många trådar som inte innehåller annat än just väntan på beställda produkter eller om nåt annat omacigt.
Vi får styra upp det - kanske uppdatera reglerna och moderationspolicy?
(räknar med att Baron är med i teamet inom någon vecka)
Hur få forum behöver vi för att få fart på svaren tror du? Vi har ju typ 80 forum nu - det fyller en funktion men gör forumet "långsamt".
Hur få forum behöver vi för att få fart på svaren tror du? Vi har ju typ 80 forum nu - det fyller en funktion men gör forumet "långsamt".
Jepp, en del av "problemet" Tidigare höll jag koll på ALLA trådarna, men i nuläget så är det omöjligt... En gammal klassiker som "det var bättre förr" känns aktuell för mig. Självklart kan man inte utvecklas utan tillväxt, men som "gammal" på forumet känner jag inte intimiteten längre.
"Vi mot dem" känslan man hade tidigare är sedan länge borta med så mycket PC-troll som härjar...
Jepp, en del av "problemet" Tidigare höll jag koll på ALLA trådarna, men i nuläget så är det omöjligt... En gammal klassiker som "det var bättre förr" känns aktuell för mig. Självklart kan man inte utvecklas utan tillväxt, men som "gammal" på forumet känner jag inte intimiteten längre.
"Vi mot dem" känslan man hade tidigare är sedan länge borta med så mycket PC-troll som härjar...
Kanske går det att fixa till med en smartare struktur på sajten? Funktionen med alla underkategorier är väl att folk lätt ska hitta en kategori att skriva i.
Om man har en lista där man buntar ihop alla nya inlägg, oberoende av kategori, så hade det varit lättare att uppdatera sig tror jag.
En fet menystruktur med alla kategorier hade inte varit så dumt heller.
Ett snabbskiss jag gjorde en gång i tiden:
http://www.99mac.se/forum/attachment.php?attachmentid=3459
Kan inte se det där för det ligger säkert i en "stängd avdelning". Men är det ditt gamla förslag för överblick på 99mac är det bland det bästa förslag jag sett för egen del.
Jag förstår precis vad du menar - har snackat om detta i ett par år faktiskt.
Känns inte som att det finns en självklar väg att gå, snarare ett vägskäl. Om man bestämde vad målet med 99mac är på lång sikt skulle besluten bli lättare. Våra ursprungliga mål är sedan länge passerade, 1000 medlemmar får vi ju på en månad nu.
Det är bättre du läger fokus på 99mac.se istället. Varför kasta pärlor efter svin...
Jag ladde ner tid för en sajt en gång i tiden. Men jag fick bara skit av läsarna för det i slutändan ändå.
Imponerande krönika!
Jag förstår vad du menar med din kommentar, det är svårt att hitta en mening med allt jobb som ligger bakom. Rätt galet egentligen att det finns så många sajter för en så liten målgrupp i ett så litet land - tänk om staden Chicago hade lika många stora macsajter
Ta sajter som http://www.macpro.se/ eller http://www.maximac.se/ som pumpar ut nyheter dagligen utan att få kommentarer. Inte många av dom mest inbitna macanvändarna har hittat dit ännu och frågan är hur länge dom orkar hålla på innan tålamodet är slut.
Tack ska du ha!
Önskar att du kunde göra 1/4 så lång krönika åt oss här på 99mac
Du skulle passa fint i testlabbet tror jag. Sugen?
Du hittar mig på iChat/ICQ/MSN, visst har du mig i listan?
Sedan Baron tillträtt som redaktionssekreterare har jag gott hopp om att vi ska komma igång med testandet igen - finns massor av coola prylar i "förrådet" som få har sett och än mindre läst test på.
Av ett lustigt sammanträffande försökte jag accessa offtopic.se igår för första gånger på månader. Men kom inte in. Och då brydde jag mig inte speciellt mkt om det, nu såg jag detta. Bra att du lade ned sajten Martin. Det var bara ett ställe för missnöjesyttringar tycker jag. Mycket onödig bandbredd för mycket onödiga konversationer. Som mkt annat på internet tyvärr, men det är ju så. Hoppas bara lilla trivsamma 99musik får frodas vidare...
Men alltså!!
Ni som har sett mig på OT har många gånger sett mig påpeka att varje gång jag är borta från forumet pga att jag reser bort - varje gång - så har det blivit stora förändringar där ... Varje gång jag kommer hem från en resa får jag en (ofta otrevlig) överraskning när jag tittar in på OT igen - det är en fin tradition som har hållts vid liv sedan OT startade.
En gång hade VLT stängts för gott ... En gång hade "På Allvar"-forumet lanserats ... En gång hade vissa medlemmar blivit utslängda/slutat ... En gång hade designen helt bytts ut till det sämre ... En gång hade det tillkommit 999 underforum ...
Och nu detta - jag har varit bortrest i en ynka vecka och när jag kommer tillbaka är Offtopic NEDLAGT!?
Jag börjar på fullaste allvar tro att själva jag är orsaken till allt detta. Förlåt mig alla som gillade Offtopic! Jag borde vetat hur det går om jag reser bort ...
Eftersom jag varit borta vet jag alltså ingenting om varför OT plötsligt är borta. Skulle ingen kunna förklara åtminståne kort - typ var det bråk eller var det ekonomiska problem eller vad hände egentligen?
Jajust det: Det är inte såå farligt att OT är borta, även om jag kommer att sakna det ett tag. För det finns ju alltid Pratbyrån, som är princip identistk - samma människor och samma typer av diskussioner.
Det jag är mest ledsen över när det gäller OT-nedläggningen är att Världens längsta tråd är borta nu! Den som jag lade ned såå extremt mycket tid på ... Jag lästa faktiskt alla inlägg i orginal-VLT innan hastigheten började gå upp till 1000 inlägg/dag ... Nu kommer den aldrig att nå sitt mål (såvida den inte redan gjorde det ...). Det måste finnas något sätt att spara alla OT-trådar i ett icke-redigerbart arkiv som alla kan läsa?
Jag fick en fråga av moderatorerna på en grannsajt - dom undrade vad som egentligen hände. Så här svarade jag:
Hej!
Som du förstår finns det två sidor av myntet - det som skrivs av Nurell och Maco visar deras egna versioner.
Offtopic blev ju "för mycket" eftersom den gick från 0-500.000 inlägg på ett år men samtidigt hade vi bara 60 inloggade medlemmar per dag på slutet. Vem vill driva en sådan sajt? Särskilt när man själv är ointresserad av innehållet.
Vi gav Maco en chans att ta över - allt han behövde göra var att visa att han kunde driva sajten med ett vettigt team (det är ju känsligt att överlämna forum med alla dess uppgifter) och ekonomi. Vi ville se att han kunde få ihop 15.000 kronor vilket skulle täcka forumets kostnader för en bra stund framöver.
Det gick inte - han fick ihop 5.000 efter 10 veckors försök och det gav massor av kritik och badwill till oss så vi "tog över" igen.
Problemet med Offtopic senaste halvåret var ett slags underliggande "hot" om att Offtopic-gänget skulle paja 99mac om vi stängde sajten. "Vi behöver ett vattenhål" och det började kännas alltmer jobbigt när det hela tiden dök upp nya problem. Vi hade varken lust eller tid att fixa det.
När vi bytte server till 99mac nyligen missade vi några detaljer och offtopic gick offline i tre dagar. Då gick 11 medlemmar in och skrev 485 inlägg i feedback och klagade på mig, Arvid och andra för en massa saker. Plopp och annat Offtopic hör inte hemma på 99mac och jag kände det som ett personligt påhopp eftersom dom borde ha förstått bättre.
Vi tog beslutet att dra igång Offtopic till sist iallafall och torsdagen den 5:e sparkade vi igång Offtopic vid 23.00. Efter en timme hade det kommit så mycket skit riktat mest mot mig och vissa påhopp som jag tycker är ganska grova. Dom finns citerade i 99mac Plusforum. Istället för att försöka reda ut situationen, banna folk, hitta nya moderatorer etc så raderade jag sajten och bestämde mig för att gå vidare.
Jag funderade på att skriva något på 99mac men jag vill inte ha den diskussionen där - det är två skiljda sajter. Offtopic är borta för alltid och vi saknar den inte.
Vi kommer fokusera på 99mac, iPod.se och mac.se - det är där framtiden finns och medlemmarna behöver oss. Med över 1000 nya medlemmar i månaden finns det jobb så det räcker
/Martin
Vi tog beslutet att dra igång Offtopic till sist iallafall och torsdagen den 5:e sparkade vi igång Offtopic vid 23.00. Efter en timme hade det kommit så mycket skit riktat mest mot mig och vissa påhopp som jag tycker är ganska grova. Dom finns citerade i 99mac Plusforum. Istället för att försöka reda ut situationen, banna folk, hitta nya moderatorer etc så raderade jag sajten och bestämde mig för att gå vidare.
Jag funderade på att skriva något på 99mac men jag vill inte ha den diskussionen där - det är två skiljda sajter. Offtopic är borta för alltid och vi saknar den inte.
Va? Var det detta som hände? Helt otroligt! Jag hade gjort precis samma sak som ni, sparka skiten åt h-vete om de bara ska klaga! 99Mac är en helt underbar sajt med svar på 99% av allt man undrar. Känns skönt att den kommer få ännu mer uppmärksamhet i framtiden.
Förresten, hej, jag är nykommen plusmedlem