Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att hitta trasigt typsnitt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-08 16:55

Jag misstänker att något typsnitt är korrupt eftersom jag måste radera chachefilerna för typsnitten var och varannan dag för att inte 9 av 10 tysnitt ska försvinna i typsnittsmenyn.

Är det någon som känner till något bra gratisprogram som kan kolla igenom typsnitten? Eller finns det något annat bra sätt?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-08 17:17
  • Medlem
  • 2005-08-08 17:31

FontDoctor är gratis som diagnosverktyg. Är det inte alltför många typsnitt det handlar om kan det vara värt besväret att manuellt fixa det FD föreslår.

Det är väl inbyggt i Fontbook nuförtiden?

Ursprungligen av thevil:

Det är väl inbyggt i Fontbook nuförtiden?

Jag tyckte jag läste att nästa systemuppgradering 10.4.3 ska inkludera buggfixar på just detta område. Det kanske inte är helt tillfärlitligt i dagsläget.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag tyckte jag läste att nästa systemuppgradering 10.4.3 ska inkludera buggfixar på just detta område. Det kanske inte är helt tillfärlitligt i dagsläget.

Jag uppfattade det som att de ska se till att det blir enklare att använda funktionen. Den är ju onödigt krånglig idag. Förhoppningsvis så lägger de in så att systemet känner av om ett teckensnitt är korrupt när det ska läsas in och gör så att systemet själv stänger av det och berättar det för användaren. Och helst av allt lägger in en funktion för att laga ett trasigt teckensnitt.

Ok.

Det är för övrigt samma elände med Suitcase som påstår sig ha en inbyggd kontroll av typsnitt men det hjälper inte. Font Doctor är det man kan lita mest på.

Någon som kan förklara varför typsnitt går sönder förresten? Det är en fil man bara läser från. Varför ska den filen ändra sig över tiden?

Så här skriver Apple i sitt dokument Advanced Typography with Mac OS X som de publicerade när Jaguar dök upp.

Font Corruption
In Mac OS 9,if two fonts had the same internal ID
number,the Mac OS renumbered one of them
to avoid conflicts.As a result,sometimes a font
file became corrupted,triggering application and
system crashes.

Mac OS X doesn’t try to alter fonts,so the chances
of a font file becoming corrupted are almost nonex-
istent.This doesn’t mean that there are no longer
corrupt fonts.Legacy fonts from earlier systems
and fonts purchased from nonstandard vendors
can still cause problems.

Insider Software, de som gör FontAgent skriver på sin sida;

So what makes a font go bad?
What makes an otherwise normal, upstanding font turn to the dark side? System crashes. disk problems. OS upgrades. file allocation table problems to name a few ways. Without a doubt, any file that is open during a system or application crash is subject to corruption, and since some or all of your font files are always open, they are easy targets for being damaged without you ever knowing it! When fonts become corrupt, they make big trouble for your system. Sometimes corrupt fonts make their presence known by causing sluggish performance while the OS tries to figure out what's going on. Sometimes they cause applications to freeze up, so you lose all your work. And sometimes they cause your entire system to crash, resulting in further font corruption.

Do you have corrupt fonts?
If you have owned your fonts for a while, the chances of your having font corruption problems are very high. Even if your fonts are new, it takes only one glitch in a single font file to bring your applications crashing down around you. Why take that chance when you can use FontAgent® Pro to thoroughly verify the integrity of all your fonts?

Creative Pro skrev det här i en artikel om Mac OS X;

Claim 3: Mac OS X corrupts fonts.
This is also false. One of the great things about Mac OS X is that it opens fonts read-only, unlike previous systems which sometimes opened them read-write, which meant that there was a small (but non-zero) possibility that they would become corrupt if the system crashed while the font was open.

En annan viktig orsak är att typsnitt har exceptionell livslängd. Andra filer tenderar man att behålla i max några år, men många har typsnitt som hängt med i gott och väl 15 år, och därmed kopierats fram och tillbaka hundratals gånger mellan olika volymer och användare och någon gång under sin livslängd skadats. Den enormt utbredda piratkopieringen av typsnitt bidrar också, i och med att typsnitten pga av det sällan härstammar från originalfilen, utan från kopior som kanske redan ådragit sig skador.

Jag hade ett uppdrag nyligen där ett av våra större förlag anlitade mig för att städa upp i typsnittssoppan. Efter att ha gått igenom samtliga av deras maskiner med Font Doctor kunde jag konstatera att närmare en tredjedel av deras typsnitt hade någon typ av problem. (kan vara mer, att Font Doctor inte hittar problem betyder ju inte att typsnitten är friska...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 09:25

Tack för alla tips! Speciellt om FontDoctor. Efter att ha kört programmet hittades en hel del trasiga typsnitt som jag har lagt ner en hel kväll på att reda ut. Nu återstår bara att se om det hjälper min dator att må bättre.. Än så länge inga försämringar i alla fall.

1
Bevaka tråden