Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur startar man mySQL?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag total nyböjare, men skulle vilja lära mig MySQL och PHP. Om jag har fattat rätt så använder man terminalen för att köra MySQL.
Men när jag försöker öppna MySQL filen så får jag detta meddelandet:

Last login: Wed Aug 10 12:37:45 on ttyqb
/Library/MySQL/bin/mysql; exit
Welcome to Darwin!
81-229-90-181-no67:~ johanelfving$ /Library/MySQL/bin/mysql; exit
ERROR 2002: Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)
logout
[Processen slutförd]

Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 14:34

Du bör inte starta processen med ett efterföljande exit-kommando. ";"-tecknet (semikolon) använder du om du vill köra fler kommandon i sekvens.

om du kör:

johanelfving$ /Library/MySQL/bin/mysql [enter]

startas processen och du bör få en mysql> -prompt?

Du kan säkert starta den silent, dvs mysqld eller något sånt. Har inte mysql på den här kärran, så jag kan inte säga exakt.

Vidare, det verkar som om din dator har en ipadress utifrån (ditt hostname), vilket innebär att du troligen kör utan vare sig brandvägg eller något annat skydd! Försök ordna det snarast, så slipper du en massa strul, vilket inte är lika omfattande på mac som andra plattformar.

[QUOTE="hicke"]Du bör inte starta processen med ett efterföljande exit-kommando. ";"-tecknet (semikolon) använder du om du vill köra fler kommandon i sekvens.

Jag skrev aldrig in komandot utan letade rätt på filen. Den öppnades automatiskt i terminalen.

Jag prövade att göra som du sa, men får samma felmeddelande:
ERROR 2002: Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)

Brandväggen är på och jag förstår inte riktigt vad du menar med att datorn har en ipadress utifrån.
Jag sitter inte bakom en router.

/Johan

Sorry! Hade visst glömt att sätta på MySQL i systeminställningar. Nu funkar det,

Tack för hjälpen.

Senast redigerat 2005-08-10 17:20
1
Bevaka tråden