Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fula OpenType-problem med MS Office på Tiger

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På mitt jobb är vi lite lamslagna efter det att Tiger kom och pajade hanteringen av OpenType-typsnitt i flera program. Vi använder OpenType i våra företagsövergripande Office-mallar och vad som funkade fint i 10.2 har blivit skräp i 10.3.

Office-programmen (liksom också FileMaker 6, Dreamweaver MX och några till) kan inte längre välja rätt vikter av OpenType-fonter, utan det som skulle varit t ex demi blir spärrat och/eller “falskfetat”. Fult är bara förnamnet. Se bifogat exempel från MS Word (med ITC Franklin Gothic Std från Adobe).

Samma text inklistrad i Apple-program som t ex Pages blir däremot rätt, så felet kan inte enbart vara systemets.

Hoppas därför mycket på att en buggfix av Office-programmen ska göra det möjligt för oss att installera Tiger i hela organisationen. Har också hoppats på varje uppdatering av 10.4, men hittills förgäves...

Kan inte fatta att det inte blivit mer väsen av detta… Är vi de enda som använder OpenType i Office 2004 på Tiger?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-12 20:15

Har sett liknande problem i AppleWorks med Panther. Då löste det sig med en genomgång av typsnittskonflikter i Typsnittsbok följt av en cache-rensning med Font Finagler. Hoppas det hjälper för er med.

Ja, jäsiken. Font Finagler gjorde susen! Fantastiskt.

Tusen tack för tipset - nu slipper vi en massa bekymmer!

Underbart är kort och säg den glädje som varar...

Två dagar efter att Font Finagler-körningen är problemen tillbaka. Ännu en cache-rensning och det är bra igen, men så här kan man ju inte hålla på.

Den vanligaste orsaken till skadade FontCache-filer är skadade fonter. Kasta ut alla fonter och installera om dem från originalskivor.

Och inte hjälpte MS Office 2004 Service Pack 2 heller...

Jag har nu rensat och återinstallerat nästan alla typsnitt, med samma resultat. En upprensning av cache-filerna gör susen i någon dag, sedan är problemet tillbaka.

Visst kan det fortfarande finnas något korrumperat typsnitt kvar, men de som ger problem (OpenType) är garanterat felfria.

Vad jag inte förstår är varför allt funkar fint i vissa program, typ Keynote och Pages, medan OpenType strular i Office-programmen, FileMaker 6 och Dreamweaver MX...

• Medlem
  • 2005-10-02 18:12

Prova att kör Cocktail och Pilot den ska rensa Office egna fontcache filer med!

För mer info kanske detta hjälper från MS support site:
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=313535&product=macoffx

Även efter Cocktail-rensning blir det samma visa. Första gången man kör Word: allt är bra; andra gången; fult igen.

OS 10.4.3 hjälpte inte heller...

Problemet gäller alla OpenType-typsnitt jag testat, inklusive de som bundlas med Adobes CS-program. Om någon som har CS-sviten, Tiger och Office har lust att prova detta vore det intressant: Öppna ett tomt Word-dokument. Skriv något med t ex Myriad Pro. Feta det med Fet-knappen. Ser det bra ut, eller ser det ut som hos mig: en aningen tjockare spärrad text, som inte liknar vare sig Myriad Pro Bold, Semibold eller Black?
.

Jag gjorde som du sa och om jag markerat texten i Myriad Pro och väljer Fet blir det ingen riktig fet, som om jag hade valt Myriad Pro Bold (vilket funkar utmärkt). Men varför väntar du dig att det ska bli det? Funkade det så innan Tiger?

Ursprungligen av Michael Nord:

Men varför väntar du dig att det ska bli det? Funkade det så innan Tiger?

Ja, och det är väl så det ska funka? Det vill säga typsnittet ska innehålla information som talar om för programmet/systemet vilken vikt som motsvaras av "fet". Och så funkar det i t ex 10.3, och alla andra system från modern tid.

När det inte funkar, så blir formatbeskrivningar som "fet" och "kursiv" meningslösa. Och det blir, som sagt, väldigt fult.

Senast redigerat 2005-11-01 17:42

Adobe svarar

Jag har postat om detta lite varstans i världen. Ytterst få använder väl OpenType + Tiger + MS Office, så problemet verkar inte vara särskilt känt. Men på Adobes typografiforum fick jag i går äntligen svar, från Adobe. De tycks vara irriterade på Apple:

Citat:

I'm sorry that this is so messed up. We have previously informed our colleagues at Apple know about issues along this line, but I will also point out your post to them, just to be sure they have all the info they might need to identify and fix the problem in a future release.

Regards,

T

Thomas Phinney
Program Manager
Fonts & Core Technologies
Adobe Systems

Det kan inte vara roligt att introducera ett platttformsoberoende, modernt typsnittsformat, bara för att få det tillklantat av Apple.

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 10:58

Apple verkar som vanligt inte särskilt intresserade av att fixa saker. Tråkigt. Är ju många som fortfarande använder macen för grafisk formgivning etc men med alla typsnittsproblem blir man tveksam om det är värt det.

1
Bevaka tråden