Som nybörjare på DVD-skapande är jag just nu lite brydd - hoppas nån vet bättre än jag och vill dela med sig...
Sitter med en lysande bra animation (ca: 3 min) gjord i Maya. Sparad som QT (animation) och sedan överförd til FCP 4.5 i QT (animation codec).
Färdigklippt fil sparad i "default settings" (Final Cut Movie 3,7gB) I Final Cut ser det kalasbra ut.
Importerar denna stora fil till DVD Studio Pro för att klämma ut en snygg DVD... men det blir inte så bra som jag hoppats... Ojämna färgövergångar (ser lite ut som om när man har en bildskärm inställd på för lågt färgdjup...) och lite "pixligt" här och där.
Har testat att ändra encodings settings i DVD SP - högre bitrate mm, men märker ingen större skillnad. Vid högsta bitrate får jag beskedet "Bitrate to high" och "builden" avbryts.
Hur gör man för att få det (nästan i alla fall) lika snyggt som originalet?
I manulalen verkar det som om man "brukar" använda Compressor för att skapa MPEG2-filer för att sedan importera till DVD SP, men jag tycker att det verkar onödigt i detta fall. Ju högre kvalitet på det man stoppar in, desto bättre borde det väl bli i slutänden..?
Hoppas nån vet hur det hela hänger ihop.