Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Animation till DVD?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-08-13 00:17

Som nybörjare på DVD-skapande är jag just nu lite brydd - hoppas nån vet bättre än jag och vill dela med sig...

Sitter med en lysande bra animation (ca: 3 min) gjord i Maya. Sparad som QT (animation) och sedan överförd til FCP 4.5 i QT (animation codec).
Färdigklippt fil sparad i "default settings" (Final Cut Movie 3,7gB) I Final Cut ser det kalasbra ut.

Importerar denna stora fil till DVD Studio Pro för att klämma ut en snygg DVD... men det blir inte så bra som jag hoppats... Ojämna färgövergångar (ser lite ut som om när man har en bildskärm inställd på för lågt färgdjup...) och lite "pixligt" här och där.

Har testat att ändra encodings settings i DVD SP - högre bitrate mm, men märker ingen större skillnad. Vid högsta bitrate får jag beskedet "Bitrate to high" och "builden" avbryts.
Hur gör man för att få det (nästan i alla fall) lika snyggt som originalet?

I manulalen verkar det som om man "brukar" använda Compressor för att skapa MPEG2-filer för att sedan importera till DVD SP, men jag tycker att det verkar onödigt i detta fall. Ju högre kvalitet på det man stoppar in, desto bättre borde det väl bli i slutänden..?

Hoppas nån vet hur det hela hänger ihop.

Senast redigerat 2005-08-13 09:55

Har du testat hur det ser ut på en TV då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-13 14:11

Jag använder alltid Compressor för att skapa en mpeg-2 fil. Dessa kommer inte komprimeras mer när du lägger in dom i DVD Studio Pro. Eftersom dom redan har rätt komprimering då. Se bara till att ta 2 pass VBR Best. Ger bättre kvalitet. Sen får du nog testa dig fram med bitraten, ju högre ju bättre men vissa DVD-spelare kan få svårt att läsa.
Jag tycker själv Compressor gör ett bättre jobb än DVD Studio Pro.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-08-14 23:43
Ursprungligen av nr3:

Jag använder alltid Compressor för att skapa en mpeg-2 fil. Dessa kommer inte komprimeras mer när du lägger in dom i DVD Studio Pro. Eftersom dom redan har rätt komprimering då. Se bara till att ta 2 pass VBR Best. Ger bättre kvalitet. Sen får du nog testa dig fram med bitraten, ju högre ju bättre men vissa DVD-spelare kan få svårt att läsa.
Jag tycker själv Compressor gör ett bättre jobb än DVD Studio Pro.

Tack för klargörandet - om jag fattar rätt så komprimerar då alltså inte DVD SP materialet en gång till. Det verkar ju rimligt när jag tänker efter...

Har du några tips om vilken codec jag bör använda (det finns ju några att välja på!) i Compressor? Filmen är ju bara 3 minuter så man borde ju inte behöva trycka ihop filen så mycket.

/ola

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-14 23:57

Enda skillnaden mellan dom olika presetsen är bara inställningarna. Så du kan tex ta MPEG-2 60 min High Quality Encode eller den med widescreen om du kör i widescreen.
Här är det bara att ändra lite inställningar, klicka på pilen och välj mpeg-2 codecen.
Under fliken "Encoder" sen "Video Format" kan du låta allt vara som det är, om det är tex en PAL-fil så väljer den det automatiskt, är det däremot en fil som inte har information om det bör du välja PAL här.
Under "Quality" se till att det är two pass VBR best. och motion estimation ska vara best. Här ställer du också in bitraten. Den får du testa dig fram på men sänk inte inställningarna lägre än vad dom är om du inte har problem att spela upp filmen på en DVD-skiva sen. Du kan testa att öka lite. Ju mer desto bättre men kom ihåg att vissa kan få problem att spela upp skivan, speciellt eftersom att du bränner skivan och inte trycker den.
Sen är det inga mer inställningar som behöver göras. Ljudet är redan inställt på rätt codec.

Hoppas det går bra för dig med komprimeringen, komprimeringar är inte alltid så kul när man vill ha bästa möjliga kvalitet. Men snart kommer vi ju kunna bränna våra saker på HD-DVD och då är det mycket trevligare.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-08-15 00:09

Tack för kloka och vägledande ord. Ska testa när jag kommer till min Mac på kontoret i morgon.
/ola

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-08-15 20:35

Tack Nr3! Jag gjorde som du föreslog och nu ser det kalasbra ut. Dessutom tror jag att jag fattat lite mer av hur det hela hänger ihop
Toppen och tack
/ola

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-15 23:27

Härligt att det funkade. Och jag är glad att jag kunde vara till hjälp.

1
Bevaka tråden