Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra namn på typsnitt - eller skapa alias?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-15 17:08

Jag har ett problem med typsnittet Praxis som hängt med vårt bolag ett tag och finns licensierat på våra PC's och Macar samt hos IR-byrån och några AD's. Tyvärr existerar det i några olika varianter vilket ställer till en del problem.

När jag öppnar ett dokument från AD'n i InDesign eller InCopy hittas inte Praxis Heavy, Praxis Light och Praxis Semibold trots att jag har dessa typsnitt installerade. Eller åtminstone tre typsnitt som ser likadana ut. Titta man på den detaljerade informationen i InCopy framgår det att det som eftersöks är (för Heavy)
Teckensnitt: Praxis Heavy
Postscript-namn: Praxis-Heavy
Format: Heavy

...medan jag har
Teckensnitt Praxis-Heavy Regular
Postscript-namn: Praxis-Heavy
Format: Regular

Givetvis kan man låta InDesign/InCopy ersätta alla typsnitt, men då återuppstår problemet när filen kommer tillbaka till AD'n. Lustigt nog så visas dokumentet med mina rätta typsnitt om jag låter bli att ersätta.

Jag letar alltså efter ett sätt att skapa ett "alias" till mina Praxis-typsnitt och fixa deras namn och beskrivning så de motsvarar vad som eftersöks. Eller om det finns någon annan bra lösning på problemet.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-15 17:57

Har du identisk uppsättning av både skrivar- och skärmfonterne på de inblandade maskinerna?

Testa att söka "praxis" på båda och jämför sökresultatet.

• Medlem
  • 2005-08-16 08:13
Ursprungligen av filuren:

Har du identisk uppsättning av både skrivar- och skärmfonterne på de inblandade maskinerna?

Testa att söka "praxis" på båda och jämför sökresultatet.

Det är samma typsnitt, men inte identiska filer. Typsnitten kommer från olika leverantörer men har samma ursprung och design.
Allt pekar på att det enda som gäller är att köpa nya licenser från samma leverantör till alla inblandade.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-16 11:50
Ursprungligen av Syrsa:

Det är samma typsnitt, men inte identiska filer. Typsnitten kommer från olika leverantörer men har samma ursprung och design.

Bäddat för trubbel, med andra ord.

Ursäkta en korkskalle.

Räcker det inte med att bara döpa om filerna till rätt namn? Licenserna är ju redan betalda om jag fattat det rätt.

• Medlem
  • 2005-08-16 12:58
Ursprungligen av leonardo:

Räcker det inte med att bara döpa om filerna till rätt namn? Licenserna är ju redan betalda om jag fattat det rätt.

Tyvärr duger inte det. Filerna tycks kunna heta vad som helst och beroende på Mac eller PC så kan typsnittet bestå av en eller flera filer.

Som sagt, att köpa en ny uppsättning (eller snarare komplettera hos oss som divergerar), är trots allt enklare.

OK. Jag trodde i min stilla enfald att det inne i filen fanns en absolut referens till vilket typsnitt det var och att det var denna referens som var den viktiga. Vad den döpts till misstänkte jag skulle kunna vara sekundärt. Vidare trodde jag att det skulle räcka med att leta reda på EN korrekt fil för PC och EN för Mac av varje enkild vikt och döpa om dem till "rätt" namn "Vad-som-helst" och sedan distribuera dem i organisationen.

Men det kanske är för korkskalligt tänkt.

Bespara er en massa besvär och köp nytt till alla. Ibland är det helt enkelt billigare att spendera lite pengar än att stånga sin panna blodig på att lösa problem.

Kanske inte korkskalligt, men i ändå helt felaktigt Typsnitt är komplicerade grejer som har filnamn, menynamn, postscript-namn, familjenamn, stilnamn etc.

Det är inte det att det inte går att städa upp, utan att det är väldigt svårt och väldigt tidsödande, och därför sällan värt besväret

OK. Fattar. *går i korgen*

1
Bevaka tråden