Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta "markör" i dialogruta

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-08-15 21:07

Hej hej!

Ännu en som skaffat en Mac i form av senaste iBook. Hittills funkar det mesta - en del bättre och en del sämre. Antar att jag lär mig eftersom. Dock så har jag ännu inte hittat något bra ställe som listar "alla" kortkommandon som kan användas i olika program.

Det jag inte lyckats lösa är hur man flyttar "markören", toningen, färgen, whatever i dialogrutor. Dvs när exvis rutan med "ok", "cancel", "hjälp" kommer upp så vill jag kunna hoppa till "hjälp" med tangentbordet och välja det. Borde väl inte vara så svårt? Har sökt lite överallt och försökt med det mesta. Känner mig bra dum... Hoppas på er expertis.

Exempel:

Senast redigerat 2005-08-15 21:33
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-15 21:27

Välkommen matda.

Vad du menar med toning, färg o whatever vet jag inte. Men den första prylen - att kunna välja mellan "okej", "avbryt" etc går tyvärr inte. Ganska irriterande. Det är nog dessutom den enda prylen jag tycker Win har löst bättre.

Kanske finns någon plugin som fixar saken? Isåfall är jag också spekulant.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2005-08-15 22:05
Ursprungligen av filuren:

Välkommen matda.

Vad du menar med toning, färg o whatever vet jag inte. Men den första prylen - att kunna välja mellan "okej", "avbryt" etc går tyvärr inte. Ganska irriterande. Det är nog dessutom den enda prylen jag tycker Win har löst bättre.

Kanske finns någon plugin som fixar saken? Isåfall är jag också spekulant.

Okej. Tackar för svaret. Men det suger ju ganska hårt då. Men ett sånt plugin vore ju schysst som sagt.

Ursprungligen av filuren:

Men den första prylen - att kunna välja mellan "okej", "avbryt" etc går tyvärr inte. Ganska irriterande. Det är nog dessutom den enda prylen jag tycker Win har löst bättre.

Vad menar du? De här funkar väl alltid i dialogrutorna?

OK = Enter eller Retur
Avbryt = Esc
Ny mapp = Kommando - N

Spara = Enter eller Retur
Spara inte = Kommando - D

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-16 00:36
Ursprungligen av thevil:

Vad menar du? De här funkar väl alltid i dialogrutorna?

OK = Enter eller Retur
Avbryt = Esc
Ny mapp = Kommando - N

Spara = Enter eller Retur
Spara inte = Kommando - D

Jo det kanske funkar, men det är mycket enklare att bläddra vänster–höger med vänster- och högerpilen. Man gör ju så överallt annars, så varför även inte i dialogrutor med alternativen "Avbryt" + "Spara" etc.

• Oregistrerad
  • 2005-08-15 22:05

Gå in i Tangentbord och mus, klicka på kortkommandon och sedan Alla reglage-knappen längst ner. Sedan kan du använda tabulator och mellanslag i dialogrutorna.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-15 22:21

Jippie!!!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-15 23:16

Du ska också veta att de flesta rutor har snabb-komandon t.e.x Escape=Avbryt, D eller Äpple+D= Spara inte (don't save)

Nja, det funkar faktiskt inte alltid. Det finns ett antal program som inte svarar på dessa "standardkommandon". Det finns även program i vilka man inte kan tabba sig fram mellan kontrollerna.

Men lyckligtvis funkar det nästan alltid

1
Bevaka tråden