- Kristofer
- Medlem ●
- Växjö
Det verkar lovande.
Nu har du mig registrerad i alla fall;)
Var inne och tittade nyss och skrev lite kommentarer. Alltid kul med nya förmågor!
Vad heter den där andra sajten som startade upp nyligen?
Jo, vi har ju lite barnsjukdommar, men det kommer nog lösas sig den kommande veckan. Första riktigt stora projektet jag har jobbat med och jag börjar förstå exakt hur björnström känner sig.
Ang servern så hann jag tyvärr inte få den nya, vilket borde dyka upp under dagen. Ska se ifall jag hinner konfa upp allt så den är uppe och rullar till helgen.
Hoppas ni blir nöjda och att vi kan hitta vår plats i Mac Sverige.
Ser riktigt lovande ut!
Finns defenetivt potential! Finns endel saker där jag ska läsa imorn iaf...för nu ska jag sova. =P
Skulle dock gärna där till höger under "Nyheter" och "Artiklar" gärna se en liten ruta med information hur man donerar till er sida, då är väll det den kommer leva på? Donationer alltså...
Edit: Jag, och många andra, har lite svårt för det där med "Cmd" då det lätt förväxlas med "Ctrl". Ett tips är att även lägga en lite notis om att Command är tangenten med ett äpple på. Låter väldigt lustigt, men va inte så länge sedan jag värkligen fick klart för mig att Command, Apple, Cmd är samma sak.
Cleant o snyggt!
Bra jobbat.
Klart man är reggad!
Visst seru, funkar fint seru:
Net Timeout Error
Redirect Loop Error
Unknown Socket Error
Net Reset Error
Offline Error
The operation timed out when attempting to contact www.mactuellt.se.
The address (URL) is not a valid format and cannot be read. A typical address will start with "http://", followed by an address, (e.g. www.netscape.com), followed by a path to the content (or just "/"). A common cause for the problem is using backslashes(\) instead of forward slashes (/).
The file specified by the address (URL) cannot be found. Check that the file exists and that you have sufficient permissions to view it.
The address (URL) does not correspond to a known site and could not be loaded. This could be due to a misspelling in the address or because the site does not exist. If the address is known to be valid, or if the problem occurs for many sites, it may be an issue with your proxy service (if you use one) or the directory name service lookup. In such cases you should consult your system documentation, administrator or Internet Service Provider (ISP) as appropriate for further assistance.
The address (URL) starts with a protocol that is not recognized by the browser. A protocol is the part at the front of the address, such as http: or ftp: which tells the browser how to connect to the site. In this instance, the protocol is unknown so loading cannot continue. Check that the address is correct before retrying.
The browser was unable to connect to the specified site, even though it exists. This may be because the site does not accept connections from your computer, the service may be down, or the site does not support the service or port that you tried to connect to.
The browser timed out while trying to connect to the specified site. The site may be experiencing high loads that are slowing it down, or network problems are preventing data from being received from it in a timely manner. If the site is likely to be busy, consider waiting a few moments before retrying the request.
Jag har för mig att dom skulle byta server idag, dom jobbar nog säkert med det. Skulle vara konstigt om dom redan lagt ner.
Vaknade nyss, försöker få kontakt med Stefan och Tomas som har tillgång till servern. Troligtvis har inte Apache2 orkat med de 400 connections vi satte som gräns, det är vad jag tror iaf. Förhoppningsvis får jag den nya servern idag, och den borde rimligtvis klara pressen bättre.
EDIT: Fick precis tag Stefan, tydligen så var det problem hos leverantören av bredband till hotellet och till resten av Härnösand. Någon knytpunkt nämde han, det skulle ha blivit åtgärdat innan kl 12, men det var för 50min sedan :/
Tyvärr inget jag kan göra någonting åt, synd att det hände nu på morgonen bara.
Står servern på en privat BBB-lina?!
Japp. 2st 10/10 linor.
BBB har varit riktigt stabila förr, och idag dog ändå företagslinorna också.
Företagslinorna och privatlinorna är ungefär lika stabila här uppe. Alla driftstopp brukar bli för att någon gräver av kablarna eller att en gateway går sönder. Då dör båda. Allafall i Härnösand.
Jag har precis fått hem nya servern, sitter och lägger in FreeBSD på den nu. Nu saknas bara mitt 2U chassi så är den redo för rack.
Sen gäller det bara att hitta ett bra ställe för co-location. Mantaray kanske?
Ska kolla ifall det går att få tag i en 2U plats här i närhet, Internet5 har haft lokaler här vill jag minnas. Joacim mellin borde veta det, blir till att slänga iväg ett mail till han då.
Just nu verkar det inte stabilt. Kommer inte in på forumet och sidorna verkar inte läsas in helt.
Stilig design, har inte hunnit kolla så mycket ännu, men ett fint första intryck var det iaf.
Lade märke till att ni ser ut att ha lite problem med CSS-positioneringen av vissa saker, ser ut som att rubrikerna sitter lite tokigt till och den där "kommentera"-länken också. (Se bifogad bild.)
Om jag ska ge lite konstruktiv och konkret kritik så tycker jag loggan är lite väl ihopkernad i teckensnittet mellan vissa tecken. Den blåa titelbilden, tillsammans med det övre grå fältet, är jättesnitsigt och ger hela sidan ett unikt och behagligt intryck. Dock skulle jag slopa den där gråa swoosh-randen som ligger till höger i det grå fältet, en övergång från ljust till mörkt grått räcker bra, och den där swooshen känns hastigt avslutad i och med att den inte syns i det blå fältet.
Dessutom så tycker jag faktiskt ni kan kosta på att göra texten en pixel större i storleken, känns lite väl tomt och onödigt litet. (Edit: Har nu kollat vidare och måste verkligen förstärka detta intryck: jag orkar inte ens ögna igenom artiklarna för att texten är så plottrig. Mer radavstånd, större teckensnitt, tack. Och föresten så är Trebuchet MS inte ett särskilt härligt teckensnitt, visst, ganska ovanligt, men inte särskilt läsvänligt, tycker jag. Näe, kör med Lucida Grande istället hörni. )
Men nu var jag mycket petig; det var riktigt snyggt och trevligt.
Avdelningen "sticka ut hakan":
Naturligtvis kul med ännu en Macsite, men det vore kul att se en starkare profilering!
Macpro, Macfeber, Mactuellt (fyndigt!), 99Mac, Macnytt - alla har i stort sett samma nyheter, de tre första är rätt lika varandra grafiskt.
Missförstå mig rätt - det är kul och bra att det dyker upp webbplatser med bra och snyggt Mac-innehåll, men är inte risken att det blir lite utslätat?
Jag har dock stor respekt till er som driver ovan nämnda sidor! (Även om ni tagit allt för mycket av min tid i anspråk )