Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte reparera ogiltig syskonlänk.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad göra? Jag är ställd.

När jag flyttade på några stora filer och hårddisken började låta med ett nytt tickande ljud. Sen badboll i fem minuter. Sen var allt som vanligt igen. Startar upp installations skivan för att kolla hårddisken och den hittar en "syskonlänk" som den inte kan reparera.

Nu vågar jag inte boota upp ifall det skulle bli värre.

(diskwarrior går också bet på "syskonlänken")

Vad _är_ en syskonlänk?

Tror ni att man kan starta powerbooken som FW hårddisk och försöka kopiera usermappen till en annan dator utan att riskera för mycket?

Strukturen på skivan är sparad i register. I ett sådant finns information om filer och mappar utspridda beroende på exempelvis vad de beskriver.

All information om en fil finns inte på samma ställe. Därför behövs pekare/länkar som berättar var resten av informationen finns, dessa kallas för syskonlänk (sibling link).

Hos dig så pekar en sådan fel eller är trasig.

Diskwarrior ska kunna laga dem så felet kan kanske vara allvarligare än så. Vad får du för rapport från DW?

Det kan gå att kopiera över filerna, men det är omöjligt att veta och det generella rådet är att inte försöka återvinna filer själv om de är livsviktiga (när man är beredd att låta proffs, som exempelvis IBAS få försöka).

Jag skulle nog försöka göra som du föreslår, men det beror som sagt på hur viktig information som finns där är.

1
Bevaka tråden