Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny bil!

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av JohanK:

Hehe, hade samma problem med min första bil, Saab 9000 2,3. Var löjligt dyrt att försäkra på mig!
På morsan kostade det i princip inget alls.

Och för att göra alla laglydiga och ordentliga människor glada, bilen efter stod jag på själv med ägande och försäkring.

Edit: Måste ju visa upp min gamla Saab. Ångrar att jag sålde den!
http://hem.mac.se/johan.kjellman/saaben.jpg
http://hem.mac.se/johan.kjellman/saaben2.jpg

2,3 sugmotor med sportfilter. Sänkt. Vita blinkers. Lagom tycker jag

Jag har faktiskt fått erbjudande om att köpa en 9000 Aero silver, 97:a tror jag. 13 000 mil, och _extremt_ pedantskött. Men jag tror att en 9-5 på 13 000 mil är ett bättre köp, även om 225HK inte vore helt fel.

Stiko: Ja, riskgrupp var det här Men det ser ljust ut: sagt av pappa igår: "Jaha, så du fyller 20 den 3:e september. Jamen det är ju klart att grabben ska ha en bil!"

• Medlem
  • 2005-08-22 18:15
Ursprungligen av Kalliban:

Jag har faktiskt fått erbjudande om att köpa en 9000 Aero silver, 97:a tror jag. 13 000 mil, och _extremt_ pedantskött. Men jag tror att en 9-5 på 13 000 mil är ett bättre köp, även om 225HK inte vore helt fel.

Stiko: Ja, riskgrupp var det här Men det ser ljust ut: sagt av pappa igår: "Jaha, så du fyller 20 den 3:e september. Jamen det är ju klart att grabben ska ha en bil!"

Något att tänka på: 9-5:or är enormt billiga just nu =finns många. Bilhandlare svämmas över så det finns många chanser att få tag på ett bra ex till rätt pris. MEN det betyder att andrahandsvärdet sjunker som en sten just nu. Vi köpte vår för ett halv år sedan för 79 000, nu var den värd 43 000. Inte vidare kul. Men har du tänkt ha bilen länge så är det ju lite en annan sak.

Kör nu försiktigt och var inte dumdristig om du får en 2.3:a.

Ursprungligen av stiko:

Vi köpte vår för ett halv år sedan för 79 000, nu var den värd 43 000.

Åfan, sugen på att sälja alltså?

Ursprungligen av stiko:

Kör nu försiktigt och var inte dumdristig om du får en 2.3:a.

Jag får den inte, han går i borgen för mig

Baron: Jag skulle köpa Saaben Inte för att jag har någon erfarenhet av bilar, men den är ju så snyyygg! (Inte dåligt av Saab att få fram världens två snyggaste kombis - 9-5 och 9-3 )

• Medlem
  • 2005-08-22 23:25

Baron: Jag skulle köpa Saaben Inte för att jag har någon erfarenhet av bilar, men den är ju så snyyygg! (Inte dåligt av Saab att få fram världens två snyggaste kombis - 9-5 och 9-3 )

Hehe, jag tycker att det är underligt att Saab har lyckats göra en så snygg bil (9-2 sportcombi) efter att ha gjort en så saablarns ful bil (9-5 kombi)...

Inte dåligt av Saab att få fram världens två snyggaste kombis - 9-5 och 9-3 )

9-3 kombi är snygg!, men 9-5? I min smak faller flertalet audi kombiar som snygga däremot.

• Medlem
  • 2005-08-23 08:48

Åfan, sugen på att sälja alltså? ;

Har sålt den! Bytte in den mot Fiat Multiplan. Fick 60 000 för den.. *puh* Tur att inte alla bilhandlare glor sig blinda på listpriset!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 12:15

Jag tycker dock 9-5:an som syns på bild ser väldans original ut. 9-3:an är dock rätt hårt modifierad, men jag måste nog säga att den är fulare än en original Multipla...

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-21 12:19
Ursprungligen av Solid:

Jag tycker dock 9-5:an som syns på bild ser väldans original ut. 9-3:an är dock rätt hårt modifierad, men jag måste nog säga att den är fulare än en original Multipla...

Menade mer att det faktiskt finns saabar som ser annorlunda ut

Senast redigerat 2005-08-21 12:50

Oj så fult. Finns det något värre än överstylade bilar?

Nä, tacka vet jag Saab 9-5 Hirsch. Det är så komplett det kan bli. Less is more.

Kul att se att fler kör Fiat. Köpte en Punto ´04 för tre veckor sedan. 90 hkr mindre än 945:an jag hade innan, ganska mycket mindre bagage och inte alls samma pansarvagnskänsla. Men en italienare slår alltid en svensk i känsla och själ...

Ser ni en Punto med vitt äpple i bakrutan så är det nog jag... Har du stylat din?

• Medlem
  • 2005-08-21 13:47
Ursprungligen av David Molarin:

Kul att se att fler kör Fiat. Köpte en Punto ´04 för tre veckor sedan. 90 hkr mindre än 945:an jag hade innan, ganska mycket mindre bagage och inte alls samma pansarvagnskänsla. Men en italienare slår alltid en svensk i känsla och själ...

Ser ni en Punto med vitt äpple i bakrutan så är det nog jag... Har du stylat din?

Jo det är det där "känsla och själ" vi så länge letat efter. Och hur många bilar med 6 platser har känsla och själ? En bil försäljare tyckte vi skulle köpa Opel Zafira. Jag berättade snällt att jag inte ville ha den om han så gav mig den gratis! Urtrist!!
Vi har också kört 940 ett kort tag, men det var en gammal rackare med V6:a som drog 1,5 l per mil! *huuuh*
Jag har inte stylat den alls, vet inte om vi ska göra det heller, det får tiden visa. Men ett litet vitt äpple sitter i bakrutan!!

Ursprungligen av stiko:

En bil försäljare tyckte vi skulle köpa Opel Zafira. Jag berättade snällt att jag inte ville ha den om han så gav mig den gratis! Urtrist!!

Kanske, men en äldre modell Zafira är bra kul att köra, i den storleksklassen - men å andra sidan har jag inte kört multiplan.

Så der jag en mutipla med vitt äpple på i Leksand så tutar jag. (åker igenom där då och då - senast i förrgår )

• Medlem
  • 2005-08-22 08:32
Ursprungligen av Kriss Abens:

Kanske, men en äldre modell Zafira är bra kul att köra, i den storleksklassen - men å andra sidan har jag inte kört multiplan.

Så der jag en mutipla med vitt äpple på i Leksand så tutar jag. (åker igenom där då och då - senast i förrgår )

Hmm. En opel som är kul att köra?! Det går inte ihop i mitt huvud! Men säger du det så.....:)

Haha, gör det! Bara den turkosgröna färgen gör ju att jag syns lång väg!

Ursprungligen av stiko:

Hmm. En opel som är kul att köra?! Det går inte ihop i mitt huvud! Men säger du det så.....:)

Oplar är visst roliga att köra. Inget framkallar ett så befriande asgarv som en ny bil där halva inredningen ramlar loss bit för bit.

Jättegrattis till bilen förresten! En bra bil är en bil som har själ och som man blir lycklig av att köra. För mig duger iofs inget annat än gashydrauliska skönheter med feta motorer och hydraktiv fjädring, men jag förstår definitivt varför man förälskar sig i en sån där udda skapelse! Men jag var faktiskt (och är fortfarande till viss del) stort saab-fan innan jag upptäckte att de var som lite tråkigare cittror med rumpmassage, skulle jag inte vara så upp över öronen kär i min XM hade jag nog saknat min gamla 9000 väldigt mycket...

• Medlem
  • 2005-08-22 14:18
Ursprungligen av Samuel K:

Oplar är visst roliga att köra. Inget framkallar ett så befriande asgarv som en ny bil där halva inredningen ramlar loss bit för bit.

Aha, så Opel sysslar också med sånt. Ja det känner jag igen! Var tidigare ägare till en volvo 440. Så nu längre är jag inte road av dylika händelser. Usch. Den bilen är nog det sämsta som någonsin gjorts!

Vilket forum hänger du på? SFK eller fiatforum?

• Medlem
  • 2005-08-21 20:31

Hmm, tror att jag gick in via SFK.

Edit: Jo det var det. Har samma nick som här.

Senast redigerat 2005-08-22 09:04

Den var poppis i Italien!

• Medlem
  • 2005-08-22 19:12

faan, jag går och funderar på att köpa en helt ny bil. Det kostar inte mycket i månaden om man lånar på huset. Svår ångest... men jag pyntar ett par tusen i månaden på service och reparationer på min gamla Audi, så att betala räntor på 600 och amortera ett par tusen på en ny bil skulle inte svida alltför mycket. Tips på bra familjebil för 200.000 pix? Volvo V50 eller Saab 9-3 Sportcombi ligger bra till.

Ursprungligen av Baron:

faan, jag går och funderar på att köpa en helt ny bil. Det kostar inte mycket i månaden om man lånar på huset. Svår ångest... men jag pyntar ett par tusen i månaden på service och reparationer på min gamla Audi, så att betala räntor på 600 och amortera ett par tusen på en ny bil skulle inte svida alltför mycket. Tips på bra familjebil för 200.000 pix? Volvo V50 eller Saab 9-3 Sportcombi ligger bra till.

Håller med stiko om volvon, känner mycket få ägare av nya volvobilar som inte haft hemska problem. 9-3:an, å andra sidan, är kul och pålitlig. Men jag tycker också att du skulle kunna ta en titt på Citroën C5, den är en rymlig, pålitlig och synnerligen prisvärd bil med många kul finesser och helt otroliga vägegenskaper. Iofs inte lika kul som en XM, men den har massor av nöjda ägare. Den förtjänar åtminstone en sportslig chans tycker jag (provkör, gärna i hög fart på kurviga vägar ) men tyvärr är det inte så ofta den får det.

Ursprungligen av Baron:

Har en 9-5 Sport Combi, det är den bästa bil jag har haft. Rymlig för familjen och kombi som jag tycker är ett måste på ett transportredskap. Fullt utrustad redan från början, kul att köra.
Ska byta igen till våren (tjänstebil) då ska jag titta på den nya 9-3 Sport Combi.

Ursprungligen av Baron:

Svår ångest... men jag pyntar ett par tusen i månaden på service och reparationer på min gamla Audi.

Vad har du för en gammal audi? Kollar på att köpa en gammal a4 eller a6 avant.

• Medlem
  • 2005-08-23 19:06
Ursprungligen av Kriss Abens:

Vad har du för en gammal audi? Kollar på att köpa en gammal a4 eller a6 avant.

Jag har en A6 Avant från 96. Kanonbil, men den har gått 26.500 mil så den börjar bli dyr att hålla i drift. Jag kör 4.500-5.000 mil om året... Hade jag pengarna skulle jag inte tveka på en ny A6. Det verkar vara en grym bil. Och snygg är den.

• Medlem
  • 2005-08-22 19:20

Undivk definitivt volvon!!! Så mycket problem som de har och har haft med v70 och v40 borde avskräcka vem som helst.
Saab 9-3 är inte dum alls...
Men vill du testa en annorlunda bil som är pigg och läcker men kanske inte faller alla i smaken rent utseendemässigt så kan jag rekommendera en provkörning av nya renault scenic. Den är enormt rolig att köra, ungarna fullkomligen älskar den och man får mycket extra utrustning för pengarna.

Egentligen vad som helst utom Volvo V50 om du nu inte vill fortsätta ha ett par tusen i månaden i repartionskostnader, och då dessutom inte vara säker på att felen är åtgärdade!

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-08-22 22:05
Ursprungligen av stiko:

Undivk definitivt volvon!!! Så mycket problem som de har och har haft med v70 och v40 borde avskräcka vem som helst.
Saab 9-3 är inte dum alls...
Men vill du testa en annorlunda bil som är pigg och läcker men kanske inte faller alla i smaken rent utseendemässigt så kan jag rekommendera en provkörning av nya renault scenic. Den är enormt rolig att köra, ungarna fullkomligen älskar den och man får mycket extra utrustning för pengarna.

Egentligen vad som helst utom Volvo V50 om du nu inte vill fortsätta ha ett par tusen i månaden i repartionskostnader, och då dessutom inte vara säker på att felen är åtgärdade!

Kör V50 sedan drygt ett år och den har inte kostat mig någonting i reparationer. Har fungerat väldigt bra faktiskt. Några småsaker som inte varit fastskruvade ordenligt vilket skapat lite skrammel men det är fixat på garantin.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 19:49

Nu ska vi lunga ner oss lite här...
Jag är rätt säker på att nya Volvo V50 inte krånglar mer än en Renault Scenic. Den är dessutom väldigt trevlig att köra, speciellt 2,4i och uppåt. Men man får ju "mer bil för pengarna" om man väljer en Renault iofs, fast ingen i den klassen slår Volvo på fingrarna när det gäller kör- och åkkomfort i framsätet. Frågar du mig är V50 volvos bästa bil hittills, för 200.000 skulle jag satsat på en begangad 2,4i, den här kanske.

Senast redigerat 2005-08-22 20:05
  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 09:42

Bästa tipset är att ha tålamod och köpa en begagnad bil som gått typ 300-700 mil. Priset har sjunkit med minst 30 000:-, men alla garantier och ev. fri service finns kvar. Nackdelen är att man inte får välja allt själv, utan man får ta den som den är.

Saab är för vänsterhänta som egentligen vill ha BMW.

Jag funderar på en Peugeot 407. Har en 206 Griffe nu som jag är väldigt nöjd med, men det börjar bli dags att sälja nu innan garantin går ut.

Ursprungligen av Dj Leafer:

Jag funderar på en Peugeot 407. Har en 206 Griffe nu som jag är väldigt nöjd med, men det börjar bli dags att sälja nu innan garantin går ut.

407:an är rätt tuff faktiskt, har bara hört bra saker om den hittills. Själv tycker jag iofs att Citroën C5 är ett bättre köp eftersom den i princip är samma bil fast med bättre hjulupphängning och fler finesser, men 407:an har ju å andra sidan den störtsköna ferrariwannabe-fronten! Har för mig att motoralternativen skiljer lite också, för visst finns inte treliterssexan som alternativ till 407:an?

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 12:46
Ursprungligen av Samuel K:

Har för mig att motoralternativen skiljer lite också, för visst finns inte treliterssexan som alternativ till 407:an?

Hittade lite info om 407:

Motorvolym liter / cc
2,9 / 2 946
Motor konfiguration
V 6

Toppfart
235
Acceleration 0-100 km/tim (s)
8,4
Max effekt hk
211 @ 6 000

Bränsleförbrukning stad (l/100km)
14,50
Bränsleförbrukning landsväg (l/100km)
7,00
Bränsleförbrukning blandad (l/100km)
9,80

Ursprungligen av Dj Leafer:

Saab är för vänsterhänta som egentligen vill ha BMW.

Eftersom jag inte har någon pizzeria så köper jag Saab.

Kriss, Baron: Nej nej, den är ju jättesexig! Speciellt i Hirsch-utförande

Bevaka tråden