Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny bil!

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-08-23 19:08
Ursprungligen av Dj Leafer:

Bästa tipset är att ha tålamod och köpa en begagnad bil som gått typ 300-700 mil. Priset har sjunkit med minst 30 000:-, men alla garantier och ev. fri service finns kvar. Nackdelen är att man inte får välja allt själv, utan man får ta den som den är.

Det finns ganska få bilar till salu som har gått så lite. Ofta är det såna bilar som man ändå inte har råd med.

• Medlem
  • 2005-09-04 18:47

Så var den beställd: en Volvo V50 1,8 Flexifuel Kinetic med teknikpaket och metalliclack. 245.000 svenska kronor koster kalaset inklusive avtagbar dragkrok och vinterhjul.

Ursprungligen av Baron:

Så var den beställd: en Volvo V50 1,8 Flexifuel Kinetic med teknikpaket och metalliclack. 245.000 svenska kronor koster kalaset inklusive avtagbar dragkrok och vinterhjul.

Så vad gör du med A6'an?

• Medlem
  • 2005-09-08 16:14
Ursprungligen av Kriss Abens:

Så vad gör du med A6'an?

Jag säljer den till den som vill ha den. Man jag får inte volvon förrän i vinter så jag väntar lite. Intresserad?

Ursprungligen av Baron:

Intresserad?

Intresserad är jag alltid. Om plånboken går med på det är en annan sak.

• Medlem
  • 2005-09-12 10:35
Ursprungligen av Baron:

Hade du köpt en Ford Flexifuel hade du sparat minst 50 papp.
Jag har kört både Focus och V50 och tycker att Focusen har mer körglädje.

Min Focus kommer i oktober.

• Medlem
  • 2005-09-12 10:36

För övrigt bygger Focus, Mazda 3 och V50/S40 på samma bottenplatta.

Flexifuel, är det etanolmotor?

Grattis, btw!

• Medlem
  • 2005-09-04 19:32

Japp, man tankar E85 eller bensin, lite som man vill. Blandningen spelar ingen roll för bilen.

Ursprungligen av Baron:

Japp, man tankar E85 eller bensin, lite som man vill. Blandningen spelar ingen roll för bilen.

Värt att veta är att många moderna insprutningsmotorer klarar E85 bara fint, och dessutom även går bättre på E85 än på bensin. Eftersom man får förlita sig på lambdasonden behöver motorn ett par mil på sig för att vänja sig, så man får inte samma flexibilitet som med en FFV. Själv kör jag sedan ett bra tag tillbaka min XM på 75% E85, vilket förvandlat den till en (hyfsat) miljövänlig racer med suverän bränsleekonomi sett till dagens bensinpriser. Det är självklart inget argument för att inte köpa en flexifuelbil, men däremot är det ett fantastiskt bra sätt att minska beroendet på fossila bränslen även för befintliga bilar.

Sedan finns ju också nya bilar som i praktiken är flexifuelbilar i och med att de kan tankas med godtycklig mängd E85 rakt av, och som anpassar bränsletrycket direkt. Det kan bara inte vara annat än ren lathet som hindrat fransoserna från att få Citroën C4 och C5 (och förmodligen också motsvarande peugeoter) klassade som miljöbilar. Finns fler såna exempel hos andra tillverkare, och det är rätt trist med tanke på hur stor konkurrensfördel FFV:er börjar ha numera.

• Medlem
  • 2005-09-05 09:36
Ursprungligen av Samuel K:

Värt att veta är att många moderna insprutningsmotorer klarar E85 bara fint, och dessutom även går bättre på E85 än på bensin. Eftersom man får förlita sig på lambdasonden behöver motorn ett par mil på sig för att vänja sig, så man får inte samma flexibilitet som med en FFV. Själv kör jag sedan ett bra tag tillbaka min XM på 75% E85, vilket förvandlat den till en (hyfsat) miljövänlig racer med suverän bränsleekonomi sett till dagens bensinpriser. Det är självklart inget argument för att inte köpa en flexifuelbil, men däremot är det ett fantastiskt bra sätt att minska beroendet på fossila bränslen även för befintliga bilar.

Sedan finns ju också nya bilar som i praktiken är flexifuelbilar i och med att de kan tankas med godtycklig mängd E85 rakt av, och som anpassar bränsletrycket direkt. Det kan bara inte vara annat än ren lathet som hindrat fransoserna från att få Citroën C4 och C5 (och förmodligen också motsvarande peugeoter) klassade som miljöbilar. Finns fler såna exempel hos andra tillverkare, och det är rätt trist med tanke på hur stor konkurrensfördel FFV:er börjar ha numera.

Jo, många bilar går bra på etanol, men...
Det är livsviktigt att tanken är jordad. Annars kan det säga "pang". Sedan är de flesta bilar inte riktigt optimerade för att kunna variera blandingen hur som helst. Sedan är det ju dessutom olagligt att tanka E85 om bilen inte är godkänd för det (sajer di på nyhetera).

Ursprungligen av Baron:

Jo, många bilar går bra på etanol, men...
Det är livsviktigt att tanken är jordad. Annars kan det säga "pang". Sedan är de flesta bilar inte riktigt optimerade för att kunna variera blandingen hur som helst.

Jordning av tanken har inget med saken att göra, utan det är gnistbildning vid tankning som Räddningsverket varnat för. Den risken är iofs akademisk och uppblåst av en viss effektkåt aftontidning, och i praktiken har etanolbilar inte varit mer utsatta än bensinbilar (brassarna och amerikanerna borde ha märkt det på 30 år tycker man). Däremot har Ford, Saab och Volvo en ventil som ska hålla kvar mer av ångorna i tanken, som en extra säkerhetsåtgärd ifall gasåterföringen i tankmunstycket inte skulle fungera (vilket i sig är osannolikt).

Det varierar mellan olika bilmodeller och tillverkare hur stor inblandning bilen klarar, men bortsett från vissa riskokare klarar nästan alla bilar ungefär en tredjedel och många betydligt mer. Gränsen sätts i praktiken av bränslepumpen, och på det stora hela kvittar det för motorns del om den får bensin eller sprit. Men som sagt, eftersom lambdasonden får göra inställningen reagerar insprutningssystemet långsamt och man får köra med gradvis tillvänjning; det får man helt enkelt leva med.

Citat:

Sedan är det ju dessutom olagligt att tanka E85 om bilen inte är godkänd för det (sajer di på nyhetera).

I princip, ja, men den lagen är en skrivbordsprodukt som aldrig efterlevts. Det som man kan åka dit för är att eftermontera bränsletrycksregulatorer i bilar tillverkade efter 1988, men båda de lagarna är till för att komma åt en helt annan kategori bilägare. Det är bilprovningen som skulle kunna sätta dit folk för det, men eftersom de har bättre saker för sig än att sätta dit folk som förbättrar avgasvärdena släpper de gladeligen igenom alla hemmakonverterade miljöbilar som håller sig inom gränsvärdena. Båda de bestämmelserna kommer sannolikt också att ändras inom kort; ärendet ligger på remiss hos vägverket just nu.

Själv kommer jag att köpa en 9-3 Aero eller Viggen

• Medlem
  • 2005-09-05 08:04

det avgörande för oss var att det är en miljöbil som inte är sämre i några andra avseenden.

Ursprungligen av stiko:

Köpte ny bil igår! Inte vilken dussin bil som helst utan ett högst ovanlig sak som bara finns i ca 100 ex i Sverige.

En av dem står på parkeringsplatsen här utanför. Vinröd. En kollega som kör runt i den.

• Medlem
  • 2005-09-05 09:19
Ursprungligen av Christian Å:

En av dem står på parkeringsplatsen här utanför. Vinröd. En kollega som kör runt i den.

Kul!! Antar att din kollega är lika nöjd med den som jag är!
Vinröd? Det var kul! Skulle jag gärna vilja se!
Hittade en grå i Falun, den var riktigt snygg, men den såg ju lite mera normal ut i en mörk färg. Om det nu är positivt eller negativt.

Ursprungligen av stiko:

Vinröd? Det var kul! Skulle jag gärna vilja se!

Finns en vinröd här i grannskapet också. Dock med hål i avgassystemet, som ägaren inte verkar höra (eller orka laga).

• Medlem
  • 2005-09-08 15:28
Ursprungligen av Kriss Abens:

Finns en vinröd här i grannskapet också. Dock med hål i avgassystemet, som ägaren inte verkar höra (eller orka laga).

Så nu har jag koll på ca 6 av hundra multiplor som rullar i Sverige. Ganska kul vad mycket man lär sig och får veta genom att hänga här på 99mac. Allt från senaste nytt från Apple till hur man fångar tjuvar och var i Sverige resterande Fiat multipla finns.

Personligen tänker jag skaffa en cabbad Messerschmidt när jag fyller arton

• Medlem
  • 2005-09-08 17:09

den har sina defekter:
- ena läslampan i baksätet har tappat strömbrytaren
- det är nåt fel på upphängningen vid höger framhjul. Delarna kostar runt 5000 spänn, arbetet vet jag inte, men räkna med ett par tusen om du inte gör det själv.

• Medlem
  • 2005-09-12 10:55

jo, visst. Men ...

... en plastig Ford med liten eller ingen känsla i finishen slår inte en Volvos inredning.
... en Ford är inte lika säker som en Volvo.
... Audi TT delar bottenplatta med Skoda.
... en Focus är asful.
... jag skiter hundralappar.

• Medlem
  • 2005-09-12 16:02

Du gör helt rätt i att trösta dig med "bra" argument för V50.
Frågan är hur bra de håller.
Ford Focus II är inte längre plastig som den tidigare modellen.
Focus II har fått en femma i EuroNCAP:s senaste krocktest.
Om Audi delar bottenplatta med Skoda är det ju en fördel för Skoda och därmed även för Focusen vs V50.
Ful eller snygg, det är subjektivt.
Om du skiter hundralappar då kan du förmodligen torka dig med tusenlappar är därmed även
köpa en riktigt häftig bil (ledtråd -> www.bMw.se).

Dessutom är motorn i kommande V50 FFV precis den som redan sitter i Forden.

Nejnej, Duroplast är det enda rätta!

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-09-13 07:58

Alltså, min bil har ett vikt/hk-förhållande på ca 5,4kg/hk. Jag är mycket tveksam till att ha bilar med sämre förhållande än så, alltså fler kg/hk...

• Medlem
  • 2005-09-13 08:38

Vi som tänker på miljön har mer än 5,4 hjärnceller/hk...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-09-13 10:38
Ursprungligen av Baron:

Vi som tänker på miljön har mer än 5,4 hjärnceller/hk...

Varför skall jag tänka på miljön, det får de folkvalda och tillverkarna göra, ser dom till så att det kommer andra sätt att driva fordon på som är mer miljövänliga och där jag kan behålla det jag villa ha ut av en bil, så kanske jag köper det, sen hänger det ju på vad det kostar också.

I dagsläget så skulla jag aldrig kunna ha en V50 eller Focus heller för den delen, dom är helt enkelt för små, inte bara för mig utan för hela min familj, särskilt V50 är ju bara avsedd för två vuxna utan barn.

För att flytta en famlij med tre eller fler barn behövs det större fordon, som dessutom är säkrare. Så länge som politiker inte fattar det kommer miljön att ta stryk. Det räcker inte med att höja skatten på dessa fordon eftersom vi måste ha dom, familjen får helt enkelt prioritera bort något annat för att ha råd med den typen av bil i sådana fall.

Sen en liten fråga, hur kan miljön bli bättre för att jag betalar mer skatt på bränslet eller min stora bil?
Svar: Det kan den inte, eftersom jag kör min bil i alla fall, för att jag behöver den.

Jag funderade också på en Volvo V50. På "Limited Edition"-modellen som de har kampanj på nu.

Tittade även på Ford Focus, Focus C-Max, Opel Astra, Mazda 3 och 5.

Men valet föll till slut på en Toyota Corolla Verso. Ska köpa en demobil som har gått ca 600 mil, och sparar då ca 30.000 kr.

Leverans förhoppningsvis i nästa vecka...

Någon som är intresserad av att köpa en Opel Astra 2.0 Sport Kombi?

• Medlem
  • 2005-09-13 11:35
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför skall jag tänka på miljön, det får de folkvalda och tillverkarna göra, ser dom till så att det kommer andra sätt att driva fordon på som är mer miljövänliga och där jag kan behålla det jag villa ha ut av en bil, så kanske jag köper det, sen hänger det ju på vad det kostar också.

I dagsläget så skulla jag aldrig kunna ha en V50 eller Focus heller för den delen, dom är helt enkelt för små, inte bara för mig utan för hela min familj, särskilt V50 är ju bara avsedd för två vuxna utan barn.

För att flytta en famlij med tre eller fler barn behövs det större fordon, som dessutom är säkrare. Så länge som politiker inte fattar det kommer miljön att ta stryk. Det räcker inte med att höja skatten på dessa fordon eftersom vi måste ha dom, familjen får helt enkelt prioritera bort något annat för att ha råd med den typen av bil i sådana fall.

Sen en liten fråga, hur kan miljön bli bättre för att jag betalar mer skatt på bränslet eller min stora bil?
Svar: Det kan den inte, eftersom jag kör min bil i alla fall, för att jag behöver den.

Um, skojar du, eller?
Varför ska du tänka på miljön? Jaa... varför? Något jag tror folk måste lära sig är att man inte både kan äta kakan och ha den kvar. Är råstyrka viktigt i en bil mer än för den egna körupplevelsens skull? Inte så ofta, skulle jag tro.
Det är väl heller ingen som har sagt att du ska skaffa en V50. Men jag undrar om du har sett en V50 om du påstår att det bara får plats två vuxna utan barn. Det är ingen jättebil, det är nog riktigt. Men det räcker i alla fall till oss, som är tre vuxna och ett barn. Och vi kan ju inte vara unika i det avseendet.
För att flytta en familj med tre barn räcker det med en V70 eller en Saab 9-5. De finns med BiFuel- resp etanoldrift. Samma familj får säkert plats i en BMW 7-serie som också finns som miljöbil. Eller varför inte en Lexus 400h?
Jag vet inte vad du behöver för bil, men det låter som om du har en Grand Voyager. Har du behov av en så stor bil har jag inga synpunkter på det. Jag skulle nog egentligen inte ha synpunkter på om du hade en sån bil utan att behöva den. Men jag försöker hålla ner min förbrukning av fossila bränslen, och gör ett aktivt val för att bidra till en mindre snabb försämring av miljön. Du kanske skulle kunna köra en Opel Zafira i stället, om du inte var tvungen att ha en så stark bil?

http://sydsvenskan.se/bil/tester/article108917.ece

Att bara peka på politikerna och industrin och gasa på som vanligt är ju mest tjurigt. Jag håller med om att bilindustrin borde både avkrävas och själv ta större ansvar. Och jag håller med om att politikerna (de politiker vi röstar fram) borde göra det gynnsamt för folk att skaffa miljöbilar.

Jag försvarar det inte, men jag föreställer mig att höga skatter på bränsle ska få folk att köra mindre och att höga skatter på bensinslukare ska få folk att välja andra bilar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Varför skall jag tänka på miljön, det får de folkvalda och tillverkarna göra

Det är just sådana åsikter som gör att framtiden ser mörk ut..

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-09-13 16:29
Ursprungligen av Kristofer:

Det är just sådana åsikter som gör att framtiden ser mörk ut..

Tycker du? Jag betalar folk via skattsedeln för att sköta det. Röstar jag på rätt personer så borde miljön bli bättre, om dom sköter sitt jobb.

Bevaka tråden