- Gäst
- Oregistrerad ●
Min bild av Apple har alltid varit att dom är dyrare, men snyggare och med bättre kvalité och kundservice. Efter att ha varit mac-ägare i ett år har jag upptäckt att dom senare två inte stämmer.
* Minnet dom satte in i min nyköpta powerbook på apple store pajade direkt, var tvungen att byta
* Efter 11 månader slutade PB:en ta laddning via väggutaget, och jag fick än en gång lämna in den på service.
* Jag lämande in den på InLife på sveavägen, och efter 2 veckor har dom fortfarande inte ens tittat på den. Enligt serviceteknikerna har Apple inte nåt ställe i norden där dom servar datorer, så det måste göras i affären.
Vet inte om det sista är Apples eller InLifes fel, men dåligt är det i alla fall. Vet inte om jag vill betala de extra pengarna för en Mac nästa gång.
Om jag har fattat det rätt så börjar kvalitéen på macens hårdvara försvinna nuförtiden.
Jag kör en PowerMac från 2001 som jag köpte begagnad och har stoppat in ett 1GHz kort i den, allt som den krånglar med är att ha en intern NEC-DVD-brännare med en skiva i och låta enheten gå i vila och sen försöka starta den igen för att se vad som finns på skivan.
Nu de senaste 2 åren så har jag sett massor av klagomål om diverse Apple produkter.
Jag tror att om Apple inte skärper sig snart så får det bli en Äpple Armaggedon(stavning?)...
Våran gamla PowerMac 7600 från 96-97 funkar fortfarande klockrent förrutom att nätaggregatet surrar ofta, den slutade användas dagligen för 3 år sedan, men kan vara kul at använda ibland.
SLUTA SNÅLA MED KVALITÉEN STEVE!!
P.S Jag hatar inte Apple, jag är bara lite besviken.
Om jag har fattat det rätt så börjar kvalitéen på macens hårdvara försvinna nuförtiden.
Jag kör en PowerMac från 2001 som jag köpte begagnad och har stoppat in ett 1GHz kort i den, allt som den krånglar med är att ha en intern NEC-DVD-brännare med en skiva i och låta enheten gå i vila och sen försöka starta den igen för att se vad som finns på skivan.
Nu de senaste 2 åren så har jag sett massor av klagomål om diverse Apple produkter.
Jag tror att om Apple inte skärper sig snart så får det bli en Äpple Armaggedon(stavning?)...
Våran gamla PowerMac 7600 från 96-97 funkar fortfarande klockrent förrutom att nätaggregatet surrar ofta, den slutade användas dagligen för 3 år sedan, men kan vara kul at använda ibland.
SLUTA SNÅLA MED KVALITÉEN STEVE!!
P.S Jag hatar inte Apple, jag är bara lite besviken.
Ja sen Steve kom tillbaka har man valt billigare komponenter och billigare standarder. Vilket skapar billigare datorer men med lägre kvalitet. Skulle vilja påstå att första iMacen var den som så att säga bröt ny mark på detta viset. Man frångick SCSI till fördel för ide vilket jag tycker var ett dåligt drag. SCSI är än dyrare idag mycket pga Apple, som enda hem dator tillverkare höll sig med scsi, scsi marknade minskade och priser ökaer dramatiskt. Har idag set priser på 10 ggr priserna på en ide med samma kapasitet, på den tiden när det begavsig låg det runt 3 ggr eller mindre.
Så billigare för kunden, iBook är billigare än motsvarande PC idag, men jag skulle hellst se mera kvalitet än att de ska vara PC priser. Men ok för iBook eller Mini men pröjsar man för en 20" iMac kunde de ju hålla lite bättre. Men vad gäller G5an så läste jag just att Apple höll högsta kvalitet mot konkurenterna. Då undrar jag hur dåliga är konkurenterna.
allt som den krånglar med är att ha en intern NEC-DVD-brännare med en skiva i och låta enheten gå i vila och sen försöka starta den igen för att se vad som finns på skivan.
OT, men jag har liknande problem med en NEC DVD-brännare. Om enheten går i vila så kan den låsa sig totalt, så att jag inte ens kan mata ut skivan. Om någon annan har samma problem så har jag ett par tips: Man kan starta Terminal, och skriva "drutil tray eject", trycka enter och hoppas på det bästa. Hjälper det inte så brukar den spotta ut skivan om man loggar ut. (Innan jag kom på det var jag ofta tvungen att starta om datorn bara för att få ut skivan, vilket var enormt irriterande.)
Visserligen hör man oftast bara om dom som har dåliga erfarenheter med Apple's produkter/support när man besöker ett forum som 99Mac.
Med tanke på hur det ändå låtit på senare tid så kan jag nog hålla med om att det låter som om kvalitéen på Apples produkter sjunkit på senare tid samt att supporten på Irland är ganska dålig.
Oscar Bjers fick ju denna fråga om Supporten när han besökte en MUG-träff i Göteborg :
Q: Jag har dåliga erfarenheter av supporten i Cork. Vad kan du göra åt det?
A: Det var faktiskt min andra prioritet efter AppleCenter-satsningen. Jag ska dit om någon månad för att se över vad som kan göras. Vi har över 50 pers där i avdelningen för support till Norden. Problemet är att det är så stor personalomsättning där att kvaliteten på den tekniska supporten är låg. Kanske kan vi flytta hem den till Sverige där omsättningen kan hållas lägre.
Personligen hoppas jag att den Svenska/Skandinaviska supporten skall flyttas till Sverige (och marknadsföringsavdelningen kan gärna haka på från Paris)
Pismon var dock ett underverk tycker jag, jag tycker om min Quicksilver med förrutom att det krävs så mycket fläktkraft.
Vet någon ungefär vid vilken tid det började svänga vid kvalit'een? Var det när PowerMac G5an kom eller Vita iBooken?
Och Apple toppar även ACSI's lista över nöjda kunder inom persondatorer. Som jag då ser det så finns det antagligen 4 alternativa svar på denna tråds innehåll (kom inte på något bättre att skriva) Nämligen:
§1. Vi hör i princip endast om dom dåliga sakerna.
§2. Vi är för fanatiska för att erkänna att Apple har vissa problem
§3. Apple har en del problem men överlag så väger fördelarna mycket tyngre än nackdelarna
§4. Andra tillverkare har ännu större problem.
Antagligen så är en sammanslagning av alla fyra närmast sanningen (eller imöjligtvis alternativ 1)
Är det nån som har siffror på att kvaliteten sjunker? Ett allmänt intryck ger jag inte mycket för, av flera skl. De som "tycker sig märka att..." får respons av andra som tycker samma sak. Resten hör sällan av sig i ärendet.
Jag har ännu en fullt fungerande SE/30 tillverkad -89. Jag har också använt 3 stycken iMac 350Mhz igen fungerar idag. Kvaliteten har helt klart sjunkit inget snack om saken. De datorer jag har personligen upplevt och lekt med börjar med Macintos SE, SE/30, sen en jag inte kommer ihåg vad den hette någånting, färg hade den kunde ha varit en IIsi (ingen lång erhfarenhet med denna), LC III, Performa 450, PPC 7100, PPC 7200, PPC 8100, PPC 8600, 3 stycken iMac G3 350, PB Titanium 400. Av alla dessa har kvaliten varit sämst på iMac, Sen så var PPC 7200 ostabil pga bytet från Nubus till PCI, bytte den till en PPC 8100.
LC III är skrotad men fungrade vid tillfället. Performan var även fungerande vid avläggandet. PPC7100 fungerar än. PPC 8100 Fungerade vid skrotning skaffade då PBTitanium som är min huvud dator nu. PPC 8600 fungerar men är inte i användning. De flästa ägdes av min far eller av hans företag. Men kvaliteten har sjunkit på senare tid.
SE/30 har en hårdvaru bugg som kan kringås med ett tillägg. Buggen ter sig som så att datorn kan ändast använd 8MB RAM. Men med tillägget går det att använda fullt ut 128 MB, det var 1989 :-). PPC7200 var buggig med införseln av PCI bussen, om det då var hårdvarufel eller bugg i progamvaran vet jag inte.
Hm..efter dom här små testerna som länkades så verkar det ju som om Apple iaf fortfarande har bästa kvalitéen av alla.
Skulle dock vara skönt om dom gav ut 100% funktionella datorer. Min tycker jag är 98%-vilket är bra(med 1GHz uppgraderingen då) eftersom jag inte använder skivor så ofta så har jag inget emot att ha DVD-brännaren externt-bättre för kylningen med, våran gamla PC som var 1 år äldre skulle idag vara 2-3% funktionell...
Tycker bara att det här hela med t ex: Apple återkallar 20.000 batterier som kan börja brinna- Mac Mini klarar inte högre upplösningen än 1024x768 på många DVI skärmar- iMac Rev.A har bildstörninar-
är förskräckligt för så fina saker.
Får känslan av att supporten kanske är ett snäpp vassare i USA (där de flesta konsument-nöjdhets-undersökningarna brukar äga rum), troligen pga alla AppleStores. Tycker det är rätt illa att Apple gång på gång väntar till det går så långt som namnunderskriftsinsamlingar och stämningar innan de erkänner sina konstruktionsfel och andra brister, och gör något åt dem.
De flesta konsument-nöjdhets-undersökningarna äger rum i USA och på den amerikanska marknaden. De där undersökningarna är sällan världs täckande.
Kvaliteten har sjunkit mycket sedan MDD PowerMacen kom. Kvalitén har sjunkit mer eller mindre över hela produktions linje när det gäller Macen.
Vad jag tycker så är det ofta barnsjukdomar som har ökat kraftigt i samband med Rev A av nya mackar jämfört med för i tiden.
Jag vet inte om det är kvalitets test som har blivit sämre eller komponenter som används i maskinerna som är av sämre kvalité. Det hela känns som Apple inte gör någon bra kvalitets kontroll av sina produkter utan vi konsumenterna får vara Apples test grupp, vilket jag tycker är dåligt. T.ex. PowerMac G4 MDD, PowerMac G5, iMac G5, iBook G4, Powerbook G4 15, Apples TFT skärmar, samtliga macar har haft fel vissa har haft flera fel medan vissa har fortfarande fel ( powerMacen G5 ).
Apple för mig är ( var ) = Kvalité vilket gjorde att jag lätt kunde betala det dubbla för en produkt för jag visste vad jag fick. Idag känns det mer som en lotto dragning när man köper en mac, kanske denna funkar eller inte !
De flesta konsument-nöjdhets-undersökningarna äger rum i USA och på den amerikanska marknaden. De där undersökningarna är sällan världs täckande.
Kvaliteten har sjunkit mycket sedan MDD PowerMacen kom. Kvalitén har sjunkit mer eller mindre över hela produktions linje när det gäller Macen.
Vad jag tycker så är det ofta barnsjukdomar som har ökat kraftigt i samband med Rev A av nya mackar jämfört med för i tiden.
Jag vet inte om det är kvalitets test som har blivit sämre eller komponenter som används i maskinerna som är av sämre kvalité. Det hela känns som Apple inte gör någon bra kvalitets kontroll av sina produkter utan vi konsumenterna får vara Apples test grupp, vilket jag tycker är dåligt. T.ex. PowerMac G4 MDD, PowerMac G5, iMac G5, iBook G4, Powerbook G4 15, Apples TFT skärmar, vilket jag tycker är dåligt.
Apple för mig är ( var ) = Kvalité vilket gjorde att jag lätt kunde betala det dubbla för en produkt för jag visste vad jag fick. Idag känns det mer som en lotto dragning när man köper en mac, kanske denna funkar eller inte !
Hunter, jag har köpt macar privat och till jobbet i ca: 15 år och har aldrig drabbats av hårdvarufel, ditt uttalande om att Apples kvalitet skule ha sjunkit stämmer inte. Powermac G5 är antagligen den bäst konstruerade dator som existerar i serieproduktion för rimliga pengar samma gäller Powerbooks.
TFT skärmarna från Apple har inte varit så behäftade med fel som folk tror mycket bygger på ett grovt missförstånd Apples skärmar är först och främst anpassade för videoarbete vilket inte alla verkar ha insett. De går dock även utmärkt att använda även till prepress o.s.v. men då gäller det att man vet hur man kalibrerar dom.
Om tråden inte håller sig på normal nivå låser jag den.
Mod
Om det bygger på de inlägg som finns i tråden nu, så förstår jag inte alls varför. Fast om det har raderats inlägg, så kan ju varningen bygga på saker jag inte känner till…
Det är ändå rätt intressant att se hur folks allmänna uppfattning om Apples kvalitet ser ut, även om påståenden inte underbyggs av fakta och statistik.
Riktigt trist skulle det ju vara om det kliar i "trådlåsarfingret" bara för att några framför en negativ syn på Apple.
Det är verkligen så, att man ser ganska många klagomål över produkter som inte fungerar, och över dålig support i Europa. Naturligtvis är det så som någon sade tidigare, att folk ventilerar sitt missnöje när saker inte fungerar, medan man inte startar en tråd bara för att säga att det fungerar som tänkt. Men Apple verkar vara inne i en expansiv period, vilket innebär att de måste leverera mycket mer än de har gjort under det senaste decenniet. Det är inte bara mängder av sk. "switchers". Försäljningen av iPod skapar ett sug efter produkter som inte har någon motsvarighet tidigare i Apples historia. Jag misstänker att det snarast är en regel att produkterna håller lägre kvalitet, då ett företag inte kan svara mot den efterfrågan som finns. Företaget måste snabbt öka produktionen, annars får de ett dåligt rykte för att de inte kan leverera, och om de snabbt ökar sina resurser för produktion, så hinner inte kontrollen av kvalitet med i svängarna.
Man kanske kan se mitt inlägg som ett typexempel på konsten att vända dålig kritik till något positivt. Men hur det än förhåller sig, så har det en viss betydelse att Apple i den allmänna uppfattningen inte längre håller den goda kvalitet de har gjort sig kända för. Sedan ska man naturligtvis inte glömma de undersökningar som det refereras till ovan. Även om Apple lider av att en viss andel av produkterna inte fungerar, så verkar andra företag ha en högre frekvens vad gäller felaktiga produkter. Tyvärr är nog det en oundviklig del av datormarknaden idag, eftersom priserna ständigt pressas, och produktionstempot ökar, för produkter som bygger på en extremt avancerad och "felbenägen" teknik.
jag är iaf nöjd.. är lite orolig inför processor skiftet.
Men såg keynoten igår (äntligen) och måste säga att det känns
jävligt lugnt. Eftersom det skulle skickas ut dubbel-kompatibla skivor
under flera år och dom fortf. kör på PPC-linjen. Intel är bara en framtidssatsning.
Intressant att många delar min uppfattning. Har aldrig tänkt på att supporten skulle kunna vara sämre i Europa än USA/Japan men så är det kanske. Var finns får närmaste Apple Store? Berlin?
Sen an annan fråga, supportkillen på inLife (som inte talade svenska och var amerikan, är det sån brist att de måste ta in folk från utlandet?) sa att jag inte kunde ha skickat in min laptop direkt till Apple. Men sen har jag också hört att dom har plocka-upp garanti så jag skulle kunnat ringa apple och be dom hämta upp min laptop. Skulle den isåfall bara ha körts till inLife eller skulle den skickats till Amsterdam eller något annat Apple-kontor?
Hadde en gammal Performa sedan...hm...måste va 96 eller nått, iaf, den burken har rullat på fin fint utan några som helst problem. Är en sådan där performa med "allt i ett" ni vet...t.o.m stereo och CD...=D
Iaf, som sagt fungerade den fin fint tills den dagen den behövde åka till tippen p.g.a utrymmes brist. Men den fungerade...och den åkte till tippen för bara något år sedan.
Tycker man hör klagomål om Apple produkter lite över allt numera, men har inte alls hört speciellt många som har sagt att deras tidigare Apple datorer har krånglat. (Old World burkar)
Min granne har ruggigt många Old World burkar, tror dom flesta fungerar än idag. Så är ju defenetivt inget snack om att kvalitén har sänkts på Apples produkter. Min Power Mac G5 har redan haft "klick" problemet och en fläkt som "svajjar" i hastigheten.
Jag ser vad ni skriver. Men hur många problem ni än har upplevt utgör ni inget statistiskt underlag. "Hörsägen", brukar man ropa i amerkanska rättegångsdramer. Jag undrar om det finns siffror på det ni hävdar.. Jag kan själv säga att jag aldrig har drabbats av hårdvarufel annat än på en Mac Portable.
Det ironiska är att när den första iMacen kapitulerade fick PPC 7100/80 hoppa in. De 2 andra kapitulerade samtidigt 1 eller 2 år senare än den första iMacen . Dock olika fel. 3st iMac kallar jag för statistikt under lag. De var inhandlade samtidigt dog ~samtidigt
Det ironiska är att när den första iMacen kapitulerade fick PPC 7100/80 hoppa in. De 2 andra kapitulerade samtidigt 1 eller 2 år senare än den första iMacen . Dock olika fel. 3st iMac kallar jag för statistikt under lag. De var inhandlade samtidigt dog ~samtidigt
Tycker jämförelserna blir lite fel, dator användningen har ju ändrats ordentligt förr i tiden så stod datorer på några timmar om dagen nu står de ofta igång dygnet runt med större och varmare hårddiskar processorer & CD/DVD enheter.
Själv har jag en original iMac 233 Ghz stående som fortfarande fungerar perfekt.
Tycker jämförelserna blir lite fel, dator användningen har ju ändrats ordentligt förr i tiden så stod datorer på några timmar om dagen nu står de ofta igång dygnet runt med större och varmare hårddiskar processorer & CD/DVD enheter.
Själv har jag en original iMac 233 Ghz stående som fortfarande fungerar perfekt.
Nej alla datore vi har använt har stått på samma användingsform när det gäller antalet timmar de är på. Vad jag tror var felet med iMac var just att de inte tålde att stå på 24/7 året runt.
Nej alla datore vi har använt har stått på samma användingsform när det gäller antalet timmar de är på. Vad jag tror var felet med iMac var just att de inte tålde att stå på 24/7 året runt.
Just de iMacarna hade väl ingen fläkt inbyggd så det kanske inte var så konstigt att de inte tålde att stå på dygnet runt ?
Just de iMacarna hade väl ingen fläkt inbyggd så det kanske inte var så konstigt att de inte tålde att stå på dygnet runt ?
Min mistanke med men det kunde vi inte gissa oss till då. Däremot står min PBTitanum/400 nästan alltid på den med, och inget annat har hänt att den fått lite skråmår och att DVD spelaren inte fungerar. Motorn pajat.
Jag ser vad ni skriver. Men hur många problem ni än har upplevt utgör ni inget statistiskt underlag.
So? Det är väl inte SCBs hemsida? Det är mycket problem med Apple's hårdvara. Varför leva i förnekelse?
Som du sa: någon statistik lär ju vara svår att få.
So? Det är väl inte SCBs hemsida? Det är mycket problem med Apple's hårdvara. Varför leva i förnekelse?
Som du sa: någon statistik lär ju vara svår att få.
Tråden är proppfull med tvärsäkra uttalanden som baserar sig på statistisk som inte finns. Jag undrar bara om det finns nån somhar räknat. Om du läser vad jag skrev en gång till kommer du (förhoppningsvis) att se att jag bara undrar, inte att jag förnekar något.
Vill du veta vad jag helst skulle vilja ha för att helt och hållet köpa att kvaliteten verkligen har sjunkit? 1000 slumpvis utvalda macanvändare som har använt macar under de senaste tio (eller nåt relevant)åren. Då kan vi tala om statiskisk säkerhet.
Men eftersom de inte lär gå att skaka fram i en handvändning får vi förlita oss till mer eller mindre kvalificerade gissningar. Jag skulle nog våga säga att en del gissningar i den här tråden är mindre kvalificerade.
Tråden är proppfull med tvärsäkra uttalanden som baserar sig på statistisk som inte finns. Jag undrar bara om det finns nån somhar räknat. Om du läser vad jag skrev en gång till kommer du (förhoppningsvis) att se att jag bara undrar, inte att jag förnekar något.
Vill du veta vad jag helst skulle vilja ha för att helt och hållet köpa att kvaliteten verkligen har sjunkit? 1000 slumpvis utvalda macanvändare som har använt macar under de senaste tio (eller nåt relevant)åren. Då kan vi tala om statiskisk säkerhet.
Men eftersom de inte lär gå att skaka fram i en handvändning får vi förlita oss till mer eller mindre kvalificerade gissningar. Jag skulle nog våga säga att en del gissningar i den här tråden är mindre kvalificerade.
Men om man helt vänder på perspektivet så skulle man kunna säga att Apples produkters verkliga, objektiva, mätbara, absolut sanna kvalitet och felfrekvenser är helt irrelevanta. Det enda som spelar någon roll för oss och för Apple är vår (kundernas) subjektiva uppfattning om den...
Men om man helt vänder på perspektivet så skulle man kunna säga att Apples produkters verkliga, objektiva, mätbara, absolut sanna kvalitet och felfrekvenser är helt irrelevanta. Det enda som spelar någon roll för oss och för Apple är vår (kundernas) subjektiva uppfattning om den...
Asså, jag har inte uttalat mig om det stämmer eller inte. Jag bara undrar om det finns underbyggda teorier.
daphox: poängen med statistik är att man ska slippa tro.