Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gör jag rätt när jag installerar program?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-27 20:54

Hej!

Fick min iBook idag, och sitter och lägger in program på den. Tyckte mig minnas att det var diskussioner om olika sätt att installera program, och olika sätt att lägga dem i dockan.

Jag laddar ner *.dmg, dubbelklickar på den, och drar programikonen från den nya "hårddisken" som kommer fram, till programmappen.

Gör jag rätt då?

MVH
/Andreas

• Oregistrerad
  • 2005-08-27 20:55
Ursprungligen av Frood:

Hej!

Fick min iBook idag, och sitter och lägger in program på den. Tyckte mig minnas att det var diskussioner om olika sätt att installera program, och olika sätt att lägga dem i dockan.

Jag laddar ner *.dmg, dubbelklickar på den, och drar programikonen från den nya "hårddisken" som kommer fram, till programmappen.

Gör jag rätt då?

MVH
/Andreas

Japp. Om filen på "hårddisken" inte heter något med Installer, så brukar det bara vara att dra filen till Program-mappen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-27 21:02

Tack, för hjälpen. En ny fundering, som jag tyckte att det var onödigt skapa en helt ny tråd för:

Vad är kortkommandot för att öppna Finder? (Motsvarande windows+E på PC)

Ursprungligen av Frood:

Tack, för hjälpen. En ny fundering, som jag tyckte att det var onödigt skapa en helt ny tråd för:

kringla-N men finder måste vara "aktiv" då... dvs inte ligga i bakgrunden

/D

Ursprungligen av Frood:

Kortkommando... hmm... jag kommer inte på något sätt.

Testa något av följande:

* F11 - Exposé-funktionen gömmer allt utom skrivbordet

* Alt-klicka skrivbordet. Då göms programmet du kom från och sen är du i Finder. Gömfunktionen funkar även mellan övriga program om du Alt-klickar till ett annat programs fönster.

* Kommando-Tab + en musrörelse för att snabbt välja ett av de startade programmen.

* Klicka Finderikonen i Dock

Ursprungligen av Frood:

Inte ett kortkommando exakt, men håll nere Cmd+Alt och klicka på Finder-ikonen i dockan (eller på en synlig del av skrivbordet)

Då döljs alla andra program utom Finder och om du inte har något fönster öppet i Finder skapas ett nytt fönster.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-28 11:14

Tack, för tipsen. Cmd+tab funkar nog tillräckligt bra!

1
Bevaka tråden