Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför vägrar många företag erbjuda Mac i hem-pc?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag måste få skriva av mig lite. Jag är lite småputt:

Har sedan januari varit i mail-kontakt med hem-pc-ansvarig på det företag jag jobbar; ett stort, fint, välkänt västsvenskt fordonstillverkningsföretag som är genomsyrat av Windows-tänkande.

Jag önskade helt enkelt att de även skulle beakta lite andra datorer än de miserabla (nåja...) pc/Win-häckar man ständigt får brottas med.

Jag nämnde bl.a. att man borde slippa bli så enkelriktad på Windows och att man kunde få erbjudande om både Linux och Mac eller kanske t.o.m. HP-UX (som vi använder till cad) i nästa hem-pc-erbjudande. Nu är ju naturligtvis inte HP-UX nåt trovärdigt alternativ, utan jag var bara ute efter att pålysa principen med breda alternativ som relaterar till jobbet. (Många företag hävdar ju att de enbart erbjuder Win-burkar i hem-pc bara för att de kör det på jobbet.)

Mac är ju som bekant det mest "trovärdiga alternativet" och jag hävdade det.

Nu ett halvår senare påminde jag om Mac, men det blev inte så bl.a. p.g.a. dyrare support, lägre andel folk som väljer, m.m. bla bla bla. Nicator hade gett de en siffra på 0,2% Mac mot 99,8% Win.

Men hjälp! Nu blir det ju 100% Win iallafall! Varför blir det alltid så här? Varför hamnar alltid Macen utanför? Vad är problemet egentligen? Skulle vara kul om någon verkligen kunde redovisa hela beslutskedjan, typ ett reportage i nån dator-tidning eller nåt.

Vadå dyrare förresten? Det är väl ändå jag som betalar kalaset till slut? ELLER!? En Mini är väl inte dyr t.ex.
Jag blir så trött på inkompetenta pc-nördar som inte ens bryr sig om fakta!!!

Blä! Sen när man får Nicators fina hem-pc-utskick, vad ser man då? JO, EN MAC PÅ FRAMSIDAN! EN FIN POWERBOOK!

Idioter, säger jag.

Sen en annan grej angående Göteborgs Stads hem-pc-erbjudande: De har, kul nog, med en Mac-dator: en enda stationär Imac 17". Så långt bra, men varför inte bärbart? Och det jag retar mig mest på; varför ska de rada upp Macen under en speciell rubrik och kalla den "Macalternativet"?

Varför ska de vara så svårt och rada upp alla datorer under samma rubrik, tex stationärt, och sen på samma sätt räkna upp prestanda, OS, tillbehör m.m. T.ex. hette det att Win-burkarna hade DVD-brännare, medan Macen hade Superdrive. (Ärthjärnor, vem vet vad Superdrive är om man inte är inne i Macsvängen?!?) Det är ju alla dessa småknepiga skillnader som kanske gör att vanligt folk inte vågar på sig nåt nytt som en "hem-Mac".

Nu blir Macen nästen presenterad som något som katten släpat in. Jag får panik på denna löjliga särbehandling jämnt och ständigt. Och det värsta är att pc/Win-nördarna tror att de är snälla mot oss stackars Macare när de gör så!

Nån som har lust att kommentera eller som känner liknande?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-02 15:07

Lättare att ge support.

Ursprungligen av Makra:

Lättare att ge support.

Är det ett positivt eller negativt inlägg i "debatten"?

Menar du att det är lättare att ge support på Mac, att supportbehovet kanske är mindre på Mac?

Eller menar du att det är lättare för företaget om alla tvingas välja Windows, för att man då bara behöver tillhandahålla support på en plattform?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-02 15:17

Köper du en skrivare till ditt paket tex så är det större chans att de kan hjälpa dig när du ringer till supporten som tillverkaren har.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-02 15:22

Förmodligen så handlar det om att företaget i fråga har tecknat exklusivt kontrakt med en viss dator-leverantör, för att få så bra priser som möjligt. Dator-leverantören i fråga säljer ofta endast PC.

Så gott som alltid så bottnar sådant här i en fråga om priser och pengar, inte personliga vendettor mot Mac-plattformen från dator-leverantörens sida.

Det finns en gammal "saying":

En kan aldrig få sparken från ett IT-jobb om
man köper IBM...

(IBM är då synonymt med PC/Winodows-urrrket!)

Jobbar på en stor Lastbilstillverkare på Hisingen i GBG, här är det äckligt mkt PC...

Problemet är ofta att om en IT avdelning ställs inför ett gäng Macare som är vana
vid att saker fungerar så kommer IT-avdelningen skita knäck i ovala formar.
Ingen kommer fråga efter dom vad gäller Mac, alla kommer gnälla när PC'n inte
funkar....

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 10:31
Ursprungligen av tjogin:

Förmodligen så handlar det om att företaget i fråga har tecknat exklusivt kontrakt med en viss dator-leverantör, för att få så bra priser som möjligt. Dator-leverantören i fråga säljer ofta endast PC.

Så gott som alltid så bottnar sådant här i en fråga om priser och pengar, inte personliga vendettor mot Mac-plattformen från dator-leverantörens sida.

Det har jag svårt att tro. Jag tror inte många skulle backa för priset, bara man hade något att välja överhuvudtaget. IT-nissarna vill nog inte lägga två strån i kors för något de inte känner till. Och nej, jag tror inte precis det är dator-leverantörens sida som ställer till förtret, det är det "egna" företaget.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-07 10:49
Ursprungligen av Jörgen U:

Det har jag svårt att tro. Jag tror inte många skulle backa för priset, bara man hade något att välja överhuvudtaget. IT-nissarna vill nog inte lägga två strån i kors för något de inte känner till. Och nej, jag tror inte precis det är dator-leverantörens sida som ställer till förtret, det är det "egna" företaget.

Varför skulle det egna företaget bry sig? De påveras ju inte?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-09-02 15:48

Både det säljande företaget och den inköpande IT-avdelningen ser helst att det inte blir några Macar.
Varför?

Jo, för att det gynnar deras business.

Personalköp är ett otyg som PC-företagen har lyckats sälja in på beslutsfattarna i det här landet för att på så vis omvandla en stor del av privatmarknaden till en del av företagsmarknaden.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2005-09-02 16:21

Jo Alphonze... kämpa på... det tog mig 2 år att lyckas få med mac på vårt senaste Hem PC erbjudande, det blev till slut 36 som beställde Mac och nu är de på gång att initiera förhandlingar om nästa års omgång... så min Mac kampanj har börjat igen, som består i att påminna inköpsorganisationen att det faktiskt var ganska bra förra gången och att det antagligen blir är fler som beställer Mac denna gång... efter att ha hört erfarenheterna från de som beställde Mac i år...

Nåja, de var iaf 1,75 % av beställda PC'n som blev Mac... Se min tråd om detta här

Jo och supporten sköts av AppleCare och LanMaster i Stockholm...

Otyg, så länge man inte har valmöjlighet, tycker jag. Visst, man kan strunta i att välja, men det bästa vore väl att alla fick välja den dator de ville ha och att de s.k. erbjudanden man får bara är exempel för de som inte vet vad de vill.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-09-02 16:54
Ursprungligen av Alphonze:

Otyg, så länge man inte har valmöjlighet, tycker jag. Visst, man kan strunta i att välja, men det bästa vore väl att alla fick välja den dator de ville ha och att de s.k. erbjudanden man får bara är exempel för de som inte vet vad de vill.

Jag tycker att det är ett otyg oavsett om man får välja Mac eller inte.
Man är hävisad till en leverantör och de paket som de har valt tillsammans med arbetsgivaren. M a o så begränsar man privatpersonens rätt att fritt välja leverantör, dator, programvaror, tjänster o s v.

Många medborgare har överhuvudtaget inte möjlighet att få den skattesubvention som ges.

Nu verkar det som personalköpslagen skall avskaffas. Jag hoppas på det.

Ursprungligen av Macus:

Jag tycker att det är ett otyg oavsett om man får välja Mac eller inte.
Man är hävisad till en leverantör och de paket som de har valt tillsammans med arbetsgivaren. M a o så begränsar man privatpersonens rätt att fritt välja leverantör, dator, programvaror, tjänster o s v.

Många medborgare har överhuvudtaget inte möjlighet att få den skattesubvention som ges.

Nu verkar det som personalköpslagen skall avskaffas. Jag hoppas på det.

Jag är på sätt och vis beredd att hålla med. Men egentligen borde väl alla svenskar få denna typ av it-erbjudande från Sverige. Man får köpa/avbetala/hyra vilken dator man vill kopplat till personnumret och skattesedeln på nåt sätt. Utan koppling till arbetsgivaren.

Eller?

Jag läste. Grattis! Bra jobbat.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-02 16:50

Alltså.. Jag är knappast expert på hem-pc, men vore inte den bästa lösningen att "IT-avdelningen" (haha) frågar en leverantör som erbjuder BÅDA plattformarna? Det måste väl för farao finnas en uppsjö av sådana leverantörer. Då slipper IT-folket allt strul o jox.

Och de slipper själva supporta maca.. nä just det. De blir ju arbetslösa om de inte får hjälpa till att ta bort trojaner och dll-filer.. *suckar djupt*

  • Medlem
  • 2005-09-02 17:02
Ursprungligen av filuren:

Alltså.. Jag är knappast expert på hem-pc, men vore inte den bästa lösningen att "IT-avdelningen" (haha) frågar en leverantör som erbjuder BÅDA plattformarna? Det måste väl för farao finnas en uppsjö av sådana leverantörer. Då slipper IT-folket allt strul o jox.

Och de slipper själva supporta maca.. nä just det. De blir ju arbetslösa om de inte får hjälpa till att ta bort trojaner och dll-filer.. *suckar djupt*

Men just Nicator som Alphonze nämnde ovan erbjuder både Mac och PC för den som vill.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-02 17:26
Ursprungligen av Giggs:

Men just Nicator som Alphonze nämnde ovan erbjuder både Mac och PC för den som vill.

Ja du.. Vad ska man svara på det? Arbetsgivaren är väl helt enkelt puckad som inte väljer att ta in ett bredare alterntativ. Något annat svar har jag inte. Däremot konstaterar jag att arbetsgivaren är totalt okunnig, eftersom det INTE är arbetsgivarens IT-avdelning som ger support - utan Nicators.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-09-02 17:09

Men det går inte att välja någon annan än Nicator eller vem som nu har fått monopol på att sälja till datorer via den arbetsgivare man råkar vara anställd hos.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2005-09-02 19:31

Jag hade lite diskussioner med de som ansvarade för inköpet och första svaret jag fick var av typen... "vi får se om leverantören kan erbjuda det... " varpå mitt svar var att vi (våra inköpare) är ju kunden och då får de helt enkelt ställa det kravet för de flesta tar väl in underleverantörer om de inte själva kan erbjuda Mac, sedan påpekade jag om virusfri miljö, stabilare system mm. Till slut nappade de, men det var säkert också pga av att inköparen hade hört talas om Mac mini och blev själv lite nyfiken på Mac ... Så vi får se vad som kommer i erbjudandet som kommer till våren.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-02 20:05

jag tror att många tröttnat på allt skitsnack.
en högt uppsatt "it-person" inom en kommun som heter borås sa "det finns inte så många som är intresserade av mac i borås".
ja, mycket skall man höra innan öronen trillar av...
jag jobbar här och vi har ett avtal där vem som helst kan gå till sin arbetsgivare och få det fixat genom oss.
det kostar inte arbetsgivaren varken tid eller pengar.
man får ett "hempaket" som innehåller exakt det man vill ha, en viss mac med ett visst ljudkort med en viss mick etc etc.
förlåt om jag vinglar nära "reklamens brant" i detta inlägg men jag vill bara säga att "dom" inte kan dribbla med dig längre!
dina pengar, ditt val.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-09-02 21:03

Tja, själv har jag aldrig nyttjat några hemPC (usch, bara ordet "hemPC") erbjudanden på den mjukvarufirma jag jobbar på. När minin kom dock så.. blev maqn ju Mac-biten. Mailade den leverantör vi hade kontrakt med för hemPC enligt instruktioner ifrån SysAdmin. Visst kunde de leverera en Mac.. men efter ett par följdfrågor fick man plötsligt beskedet att det var bättre att handla ifrån Applestore?

Jaha.. så här sitter man långt senare alltjämt utan Mac.. men snart så

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-02 21:20
Ursprungligen av Hasse Carlsson:

förlåt om jag vinglar nära "reklamens brant" i detta inlägg men jag vill bara säga att "dom" inte kan dribbla med dig längre!
dina pengar, ditt val.

vinglar eller inte, allt du skriver är helt okej enligt mig.

Du skriver precis som jag tänker, och har varit med om. Tiden och kostnaden belastar aldrig arbetsgivaren. Det är leverantören som säljer prylarna, tar fram kostander, står för support, etc. För att inte ha med andra OS än Win kan jag bara se på två saker:
1. trångsynthet
2. rädsla att förlora sitt jobb då supporten inte sköts internt

Vår leverantör säljer det mesta, fixar det mesta. Support av hem-köp har aldrig behövts (vi snackar ju Mac). Vi på företaget (ca 10 st) fick välja fritt av det mesta som står till buds på hela marknaden. Två nappade den gången (knappt ett år sedan), och nu har flera anställts och ett nytt hem-köp blev aktuellt. Två nappade nu med. Mac alla fyra gånger! (såklart)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-03 02:23
Ursprungligen av filuren:

För att inte ha med andra OS än Win kan jag bara se på två saker:
1. trångsynthet
2. rädsla att förlora sitt jobb då supporten inte sköts internt

Ja, om inte du kan se fler saker så måste det ju vara en av dem. Trångsynthet var ordet.

Min svärfar jobbar på en tidning i en av Sveriges största städer. I sina hempc-erbjudanden kan de endast köpa mac. Är lyckan total där då? Nej, så klart inte då många vill ha en pc även om de jobbar på en tidning. Sen behövs det ju tydligen mycket support även på mac. Sist de hade erbjudanden var visserligen ett tag sen då Os X var relativt nytt och de sålde med hårdara som inte hade drivrutiner för osx (och heller inte skulle få det) och det var jävligt mycket strul.
Fritt val och mindre trångsynthet och leverantörer som klarar att ge support är enda vägen.

Senast redigerat 2005-09-04 15:48
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-04 19:00

Nu när jag har läst alla som har berättat i den här forum
Jag får intryckt att Personalköp av datorer har skadat mycket Macintosh marknad !

Om det aldrig har uppstått Personalköp, då hade Macarna hållit försäljning på bättre nivån !

Genom att syna på de är att det IT-grupperna inom offentliga myndigheterna som är största bovarna. De har hålligt tillbaka Mac utveckling ! !

Det är någon här forum som säger att pengar styr....roffa åt marknaden :eek:

Kommer med en bra nyhet här. Även fast det inte är 100procentigt ännu.
På Camp Apple i Vadstena i helgen, så sa Oscar Bjers just att personaldatorköpen med Mac har ökat ENORMT mycket. Och det är något alla ÅF som sysslar med offentlig upphandling (som det var sessioner om) har märkt av. Nu talar vi om flera hundra procents ökningar på sedan Bjers kom in och gjorde om organisationen.

Men givetvis så stöter man på patrull. Många upphandligar är spel för gallerierna, och i princip uppgjorda på förhand. Men det blir bättre och bättre. Och glöm inte. STÅ PÅ ER!

En offentlig upphandling får ALDRIG kräva en viss plattform. Dessutom måste inte en upphandling komma från ett enda företag. Utan två stycken. Utan att det skulle kosta något mer.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Kommer med en bra nyhet här. Även fast det inte är 100procentigt ännu.
På Camp Apple i Vadstena i helgen, så sa Oscar Bjers just att personaldatorköpen med Mac har ökat ENORMT mycket. Och det är något alla ÅF som sysslar med offentlig upphandling (som det var sessioner om) har märkt av. Nu talar vi om flera hundra procents ökningar på sedan Bjers kom in och gjorde om organisationen.

Men givetvis så stöter man på patrull. Många upphandligar är spel för gallerierna, och i princip uppgjorda på förhand. Men det blir bättre och bättre. Och glöm inte. STÅ PÅ ER!

En offentlig upphandling får ALDRIG kräva en viss plattform. Dessutom måste inte en upphandling komma från ett enda företag. Utan två stycken. Utan att det skulle kosta något mer.

Vad är Camp Apple, och berättades det något annat trevligt där?

Får mig att tänka på detta http://www.apple.com/retail/camp/ men det förstår jag att det inte är

Hahaha! Well, skall vara ärlig. Det gick rätt så blött till, och undertecknad är känd som den vandrande vandalen i Vadstena. Men men..

Camp Apple var en "kickoff" för landets ÅF och Apple, och hålldes i Vadstena. Bodde i en svit på Vadstena slottshotell med bubbelpool och bastu, och det stog champange på rummet. Muhahaha!
Tack för det Apple!

Det var olika sessioner på olika områden, och det var en god och framtidsoptimistisk anda.
Något annat som berättades och demades var den nya iPod 5G.. Oops.. Glöm det där sista..

Nej då, det handlade mest om affärssaker, och inte så mycket om produkter. En sak är dock säker. Apple, och dess ÅF i Sverige går spikrakt uppåt.

Sedan var det lite allmänt skvaller etc etc.. Men på det är det en inofficell NDA på..

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Hahaha! Well, skall vara ärlig. Det gick rätt så blött till, och undertecknad är känd som den vandrande vandalen i Vadstena. Men men..

Camp Apple var en "kickoff" för landets ÅF och Apple, och hålldes i Vadstena. Bodde i en svit på Vadstena slottshotell med bubbelpool och bastu, och det stog champange på rummet. Muhahaha!
Tack för det Apple!

Det var olika sessioner på olika områden, och det var en god och framtidsoptimistisk anda.
Något annat som berättades och demades var den nya iPod 5G.. Oops.. Glöm det där sista..

Nej då, det handlade mest om affärssaker, och inte så mycket om produkter. En sak är dock säker. Apple, och dess ÅF i Sverige går spikrakt uppåt.

Sedan var det lite allmänt skvaller etc etc.. Men på det är det en inofficell NDA på..

Aha! Låter som en trevlig tillställning

På MUG-träffen (http://www.99mac.se/?id=971) i Göteborg tidigare i år sa Oscar Bjers att man kanske kunde flytta supporten från Cork till Sverige, det sades inget nytt om det?

Som svar på frågan varför många företag inte erbjuder mac så finns det väl bara ett svar.

Svar: IT-avdelningen får mer jobb.

Det är väl så enkelt. Företagen behöver inte göra upphandlingar etc. Utan man kan låta alla anställda välja fritt bland leverantörer och produkter. Men detta ger givetvis IT-avdelningarna mer jobb.

Vad gäller support så ska de väl inte få support på sin hem-pc från jobbet. Det är ju inte jobbets dator. Iden med hem-pc är ju inte att man ska jobba hemma, utan att man ska få en bättre datorvana. Jobbar man hemma ska jobbet betala ens dator, hem-pc betalar man själv (med hjälp av staten).

EDIT: stavfel

Bevaka tråden