- Alphonze
- Medlem ●
- Göteborg
- 2005-09-02 15:03
Jag måste få skriva av mig lite. Jag är lite småputt:
Har sedan januari varit i mail-kontakt med hem-pc-ansvarig på det företag jag jobbar; ett stort, fint, välkänt västsvenskt fordonstillverkningsföretag som är genomsyrat av Windows-tänkande.
Jag önskade helt enkelt att de även skulle beakta lite andra datorer än de miserabla (nåja...) pc/Win-häckar man ständigt får brottas med.
Jag nämnde bl.a. att man borde slippa bli så enkelriktad på Windows och att man kunde få erbjudande om både Linux och Mac eller kanske t.o.m. HP-UX (som vi använder till cad) i nästa hem-pc-erbjudande. Nu är ju naturligtvis inte HP-UX nåt trovärdigt alternativ, utan jag var bara ute efter att pålysa principen med breda alternativ som relaterar till jobbet. (Många företag hävdar ju att de enbart erbjuder Win-burkar i hem-pc bara för att de kör det på jobbet.)
Mac är ju som bekant det mest "trovärdiga alternativet" och jag hävdade det.
Nu ett halvår senare påminde jag om Mac, men det blev inte så bl.a. p.g.a. dyrare support, lägre andel folk som väljer, m.m. bla bla bla. Nicator hade gett de en siffra på 0,2% Mac mot 99,8% Win.
Men hjälp! Nu blir det ju 100% Win iallafall! Varför blir det alltid så här? Varför hamnar alltid Macen utanför? Vad är problemet egentligen? Skulle vara kul om någon verkligen kunde redovisa hela beslutskedjan, typ ett reportage i nån dator-tidning eller nåt.
Vadå dyrare förresten? Det är väl ändå jag som betalar kalaset till slut? ELLER!? En Mini är väl inte dyr t.ex.
Jag blir så trött på inkompetenta pc-nördar som inte ens bryr sig om fakta!!!
Blä! Sen när man får Nicators fina hem-pc-utskick, vad ser man då? JO, EN MAC PÅ FRAMSIDAN! EN FIN POWERBOOK!
Idioter, säger jag.
Sen en annan grej angående Göteborgs Stads hem-pc-erbjudande: De har, kul nog, med en Mac-dator: en enda stationär Imac 17". Så långt bra, men varför inte bärbart? Och det jag retar mig mest på; varför ska de rada upp Macen under en speciell rubrik och kalla den "Macalternativet"?
Varför ska de vara så svårt och rada upp alla datorer under samma rubrik, tex stationärt, och sen på samma sätt räkna upp prestanda, OS, tillbehör m.m. T.ex. hette det att Win-burkarna hade DVD-brännare, medan Macen hade Superdrive. (Ärthjärnor, vem vet vad Superdrive är om man inte är inne i Macsvängen?!?) Det är ju alla dessa småknepiga skillnader som kanske gör att vanligt folk inte vågar på sig nåt nytt som en "hem-Mac".
Nu blir Macen nästen presenterad som något som katten släpat in. Jag får panik på denna löjliga särbehandling jämnt och ständigt. Och det värsta är att pc/Win-nördarna tror att de är snälla mot oss stackars Macare när de gör så!
Nån som har lust att kommentera eller som känner liknande?