Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bank ID - Handelsbanken gör det igen!

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu så!!!! Har hört flera positiva signaler i o m safari 1.2 och javauppdateringen.
Har ju inte 10.3 så jag har inte testat själv, men alla ni andra med pantern kan ju testa......

Talade med SEB idag om Bank-ID och de hävdade att hela systemet med Bank-ID är en Microsoft produkt och Microsoft vill inte göra tjänsten Mac-kompatibel. SEB kommer att lansera Bank-ID under mars, men tyvärr så går det inte att använda BANK-ID med MAC. SEB skulle i alla fall försöka att få Microsoft att göra programvaran Mac kompatibel men om de lyckas är ju en annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 18:31

Man kan göra implementationer på bra och mindre bra sätt.
Skandiabanken kör med certifikat och 2048 bitars krypterad kommunikation. voila - alla browsers på alla plattformar som stödjer detta är home safe! För tillfället funkar det med IE, mozilla (och mozilla-relaterade browsers såsom netscape) med flera... Själv sköter jag mina ärenden med firebird på panther.

/jensa

bankID

Nu är det ju inte bara mot banken man kan behöva BankID.
För att komma in och kolla sitt skattekonto så måste man ha Bank ID och är man egen företagare så vill man ju det.

Hoppas nån har lösning på detta påroblem.

Mats B
Karlstad

Uppdatering för HB:s kunder för Netscape 7 kommer snart...

Ja, det beskedet fick jag från Handelsbanken för ca 2 veckor sedan. Jag använder en separat gammal Mac med Netscape 4.7 och det fungerar, men är segt. Sedan kan man ju fråga sig varför HB satsar på Netscape 7 (alla macanvändare har ju Safari i OSX, går det inte att satsa på denna). Eller varför inte Mozailla??

"....Jag lyckades med att skapa ett BankID och genomföra en beställning med nya Safari! WOW!!!!! ..."
saxat från macnytt i tisdags http://macnytt.se/forum/index.lasso?forum_part=posts.inc&headtopic=1&undertopic=10297

Handelsbanken och Mac

Det var ju intressant att höra att Safari kan fungera. Det måste jag testa.

Läste för ganska länge sedan att man bör förvara certifikatet på en separat enhet, t ex en zip eller CD, som man sedan använder endast vid själva bankärendet (av säkerhetsskäl).

Om certifikatet funkar med Safari, kan det finnas någon risk att det "ändå inte funkar", rent säkerhetsmässigt (även om det ser så ut)? Finns det någon säkerhetsexpert som kan svara på den frågan?

En tanke som slog mig när jag surfar runt och läser i alla Mac-forum.

Macanvändare är ett synnerligen uppfinningsrikt och tålamodigt släkte som hela tiden ställs inför nya utmaningar.

Vi får luska och testa och utbyta idéer, och testa igen.... för att komma runt en himla massa ondödiga problem. Men ibland blir man nästan galen av all "dumhet" och "enögdhet" som råder i datorsammanhang. Att anpassa webbplatser för olika anändare verkar vara ett helt ute. Nu är det bara en plattform som gäller, hellt kallt....

Många webbutvecklare har inriktat sig på att sälja färdiga system anpassade för PC. Så nu får man sitta med en hel arsenal av webbläsare för att få saker att fungera. Va trött man blir....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-05 10:23
Ursprungligen av Maccan:

Det var ju intressant att höra att Safari kan fungera. Det måste jag testa.

Läste för ganska länge sedan att man bör förvara certifikatet på en separat enhet, t ex en zip eller CD, som man sedan använder endast vid själva bankärendet (av säkerhetsskäl).

Om certifikatet funkar med Safari, kan det finnas någon risk att det "ändå inte funkar", rent säkerhetsmässigt (även om det ser så ut)? Finns det någon säkerhetsexpert som kan svara på den frågan?

På fråga 1. Ja, det är bra att förvara certifikatet säkert. Skulle du få ett intrång i din dator antingen genom att någon hackar sig in eller att någon kommer över din dator rent fysiskt skulle vederbörande kunna leta rätt på certifikatet och sedan komma åt ditt bankkonto. Nu behöver ju inte lösningen vara att spara certifikatet på en annan plats (även om det är en OK lösning). Du kan ju skydda den med tex. PGP eller kanske Filevault (om man törs använda den, var djag förstår så har den ibland medfört vissa bieffekter som inte varit helt positiva på systemet)

Fråga 2 förstår jag inte riktigt vad du menar. Om certifikatet funkar så funkar det. Det är inte möjligt att ett certifikat skulle se ut som att det funkade i Safari men sedan i verkligheten inte funkar. Du kanske kan utveckla frågan lite?

Jag vet inte hur certifikat funkar så därför ställde jag denna lite "underliga fråga". Men funkar det så funkar det om jag får tolka dig rätt.

Ursprungligen av STREET66:

"....Jag lyckades med att skapa ett BankID och genomföra en beställning med nya Safari! WOW!!!!! ..."
saxat från macnytt i tisdags http://macnytt.se/forum/index.lasso?forum_part=posts.inc&headtopic=1&undertopic=10297

Intressant.

Fast det låter som det inte är en webplats där BANKID är fullt implementerat. DVS det var ren tur i oturen att det fungerade.

Suttit här och provkört emot två siter som kör BANKID fullt ut. Det funkar ännu inte. Javautvecklarna påstår även att javadelen är skriven för windows och kommer aldrig fungera i sin nuvarande form.

Certifikat och BankID - två olika saker?

Jag tolkar det som att testet i Safari utförts med hjälp av certifikatet (som använts på HB i flera år) - inte BankID.

Har ganska nyligen talat med supporten för HB internettjänst som sitter i Skåne. Jag fick frågan om jag ville vara med som betatestare för den version som skall fungera med Netscape 7. Har anmält intresse men inte hört något mer.

Ursprungligen av Maccan:

Jag tolkar det som att testet i Safari utförts med hjälp av certifikatet (som använts på HB i flera år) - inte BankID.

Har ganska nyligen talat med supporten för HB internettjänst som sitter i Skåne. Jag fick frågan om jag ville vara med som betatestare för den version som skall fungera med Netscape 7. Har anmält intresse men inte hört något mer.

Jag talade precis med dem. De skall släppa en ny site i mars, då skall man kunna sköta sina bankärenden i Mac OS X med...

Ursprungligen av pizzabudet:

Jag talade precis med dem. De skall släppa en ny site i mars, då skall man kunna sköta sina bankärenden i Mac OS X med...

Handelsbankens bankärenden i OS X kommer att ske med Netscape i första läget. Den tjänsten har ingenting med Bank ID att göra. Att tråden heter som den gör var ju för att jag från början trodde att SHB låg bakom Bank ID (se trådens början).

Hmm..testade att skapa ett Bank-ID på Föreningssparbanken - OK
Körde Bank ID testbeställningen - OK
Loggade in på Försäkringskassan med Bank ID - OK

10.3.2
Safari 1.2
Java 1.4.2 !

Verkar funka bra !

/D

Många webbläsare blir dä...

Jag får hoppas att de inte krockar med varandra.

Mozilla, Safari, Explorer, Opera (som kom med Macromedias paket) ...

och Netscape på tur ...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 21:49

Har tidigare endast lyckats använda SEBs internetkontor via Explorer och Netscape, men märkte idag att det går aldeles utmärkt via Safari också, dvs om man aktiverar "Debug" och kör med Netscape identifieraren påsalagen.
Konstigt att inte SEB lägger till Safari som godkänd webläsare. Hmm.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-02-09 17:48

I Macworld senaste Nyhetsbrev sades det, fritt från minnet, att uppgrad av java och Safari gjorde att man kunde utnyttja Bank id. Stämmer detta?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-02-09 18:43
Ursprungligen av Sten_n:

I Macworld senaste Nyhetsbrev sades det, fritt från minnet, att uppgrad av java och Safari gjorde att man kunde utnyttja Bank id. Stämmer detta?

Det stämmer alldeles utmärkt, har själv testat det.
Man kan, om din nuvarande bank inte har stöd för MacOS X kopiera ett bankid-cert från en Windowsdator.

Instruktioner finns här:
http://susning.nu/BankID

Följde själv dom instruktionerna, och som sagt va, det funkar perfekt!

Tur att det finns forum

Det var ju skönt att vi äntligen har fått en lösning på problemet så att vi kan sova lugnt.

Laddade ner certifikat (Bank-Id) ifrån Föreningsbanken och testade sedan att logga in på Skatteverket och Försäkringskassan och det fungerade utan några som helst problem. Behövde ej göra några modifikationer enligt
http://susning.nu/BankID
Använder Panther och Safari 1.2.

Berätta gärna hur du gjorde.
jag är mycket intresserad av att veta hur man ska göra.

Mats B

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-02-10 11:03
Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Laddade ner certifikat (Bank-Id) ifrån Föreningsbanken och testade sedan att logga in på Skatteverket och Försäkringskassan och det fungerade utan några som helst problem. Behövde ej göra några modifikationer enligt
http://susning.nu/BankID
Använder Panther och Safari 1.2.

Som sagt va, modifieringen krävs bara om man flytta certifikatet från Windows till MacOS X. Inte om man skapar det direkt på den platform det är tänkt att användas på.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-18 07:48
Ursprungligen av Crafty:

Som sagt va, modifieringen krävs bara om man flytta certifikatet från Windows till MacOS X. Inte om man skapar det direkt på den platform det är tänkt att användas på.

Jag har testat lite med BankID från Skandiabanken nedladdat i Windows och modifierat enligt http://susning.nu/bankid

Safari 1.2 (useragent Windows IE6)/Java 1.4.2/OS X 10.3.2:
-BankIDs testsida funkar utan problem oavsett useragent http://bankid.cypoint.se
- Skatteverkets E-tjänst ger ett generellt felmeddelande www.skatteverket.se
- Försäkringskassan ger ett "bad server response" felmeddelande www.fk.se

Återstår lite att göra således även om själva Java-appleten för BankID fungerar. Någon som haft framgång med ett modifierat certifikat?

//mattan

Liten faq för att modifiera ett Windows-certifikat utan att använda terminalen (OS X 10.3.2) .
- Kopiera mappen "cbt" från din PC/VPC och spara i din hemkatalog.
- Byt namn på filen "BIDT.krg" till "BIDT.zip", Packa upp med Finder.
- Öppna "CbtKeyRing" i Textedit. Ändra "//$REL$\" till "//$REL$/" på 2 ställen i texten.
- Spara och zippa filen med Finder. Byt namn på filen från "CbtKeyRing.zip" till "BIDT.krg"
- Klart!

Senast redigerat 2004-02-18 07:59
  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 14:21
Ursprungligen av mattan:

- Försäkringskassan ger ett "bad server response" felmeddelande www.fk.se

Jag får samma fel. Men tydligen lyckas andra komma in på försäkringskassan. Varför? Någon som har några förslag. Och jag undrar också varför jag var tvungen att konvertera mitt id från pc när andra lyckats skaffa ett genom Safari.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-04 04:31
Ursprungligen av boma:

Jag får samma fel. Men tydligen lyckas andra komma in på försäkringskassan. Varför? Någon som har några förslag. Och jag undrar också varför jag var tvungen att konvertera mitt id från pc när andra lyckats skaffa ett genom Safari.

Den enda som haft framgång med FK körde med ett certifkat nedladdat direkt på Mac från Föreningssparbanken. Det är den enda banken som tillåter det. Troligen skiljer sig det certifikatet sig på ngt sätt från en "modifierat" windows-certifikat.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 09:46
Ursprungligen av mattan:

Den enda som haft framgång med FK körde med ett certifkat nedladdat direkt på Mac från Föreningssparbanken. Det är den enda banken som tillåter det. Troligen skiljer sig det certifikatet sig på ngt sätt från en "modifierat" windows-certifikat.

Men hur får man då ett certifikat direkt från FSB? Jag har försökt men lyckas inte. Det uppstår samma felmeddelande som när jag försöker logga in på FK:s hemsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-05 16:27
Ursprungligen av mattan:

Den enda som haft framgång med FK körde med ett certifkat nedladdat direkt på Mac från Föreningssparbanken. Det är den enda banken som tillåter det. Troligen skiljer sig det certifikatet sig på ngt sätt från en "modifierat" windows-certifikat.

Även jag har kört Försäkringskassans tjänst. BankID:t är registerat på en Mac via FSB.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 17:03
Ursprungligen av Leijon:

Även jag har kört Försäkringskassans tjänst. BankID:t är registerat på en Mac via FSB.

Argh! Varför fungerar det då inte för mig?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-05 18:10
Ursprungligen av Leijon:

Även jag har kört Försäkringskassans tjänst. BankID:t är registerat på en Mac via FSB.

Skulle du kunna öppna en kopia av ditt certfikat "filen BIDT.krg" och kolla hur raderna med "//$REL$/" ser ut? Kanske använder FB ett annat bättre format för sin plattformsoberoende lösning.

Bank ID med med OSX 10.3.3

Fungerade när jag testade mot Sparbanken Finns testsite.

http://www.finn.se

Bevaka tråden