Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bank ID - Handelsbanken gör det igen!

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Logga in på Föreningssparbankens internetkontor (Privat) och gå in under övriga tjänster/beställning, där hittar du Bank-ID, följ anvisningarna.

Så var de första felen med BankID, Safari och 10.3 inrapporterade.

Fick följande i ett mail:

"OBS SAFARI + BANKID=Riskförinkompabilitet!!!
Se upp med att försöka köra BankID skarpt med 10.3. Kör banken BankID fullt ut så funkar det inte smärtfritt. Vårt råd, vänta och se."

Har själv testat mig fram, följer banken strikt BankID så blir det problem. De banker med en dålig implemation så funkar det.

Lite mer info.

Nu så har de PÅBÖRJAT testning och verifiering så att det kan fungera smärtfritt. Tidsplanen är okänd, men enligt uppgift så i maj bör det vara klart!

Bankerna har varit "upprörda" för att det inte fungerat.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-02-18 09:22

Safari 1.2 (useragent Windows IE6)/Java 1.4.2/OS X 10.3.2:
- Skatteverkets E-tjänst www.skatteverket.se testade med att logga in på mitt skattekonto och jag kan kolla saldo mm.
Jag har inte konverterat min BankID från PC utan installerade direkt ifrån Föreninssparbanken i Safari 1.2.
Det enda var att jag måste ändra User Agent till Windows IE6 (Supportade inte din plattform annars) för att få det att funka mot Skatteverket.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-18 09:31
Ursprungligen av MikaelF:

Safari 1.2 (useragent Windows IE6)/Java 1.4.2/OS X 10.3.2:
- Skatteverkets E-tjänst www.skatteverket.se testade med att logga in på mitt skattekonto och jag kan kolla saldo mm.
Jag har inte konverterat min BankID från PC utan installerade direkt ifrån Föreninssparbanken i Safari 1.2.
Det enda var att jag måste ändra User Agent till Windows IE6 (Supportade inte din plattform annars) för att få det att funka mot Skatteverket.

hmm, det är alltså ngn skillnad i själva certifkatet eller så var problemet specifikt för min dator. Skall testa igen...

Skulle du kunna öppna ditt certfikat "filen BIDT.krg" och kolla hur raderna med "//$REL$/" ser ut? Kanske använder FB ett annat bättre format för sin plattformsberoende lösning.

Du har inte lust att testa att logga in på försäkringskassan också?

Tillägg:
Jag har testat igen och Skatteverket fungerar felfritt (vad jag kan se) även med ett modifierat "Windows-certifikat"

Senast redigerat 2004-02-18 17:52

Hur byter man UserAgent i Safari då?

Edit://

Jag löste mitt eget problem ... Me hjälp av programmet Safari Enhancer kan man slå på debugg-menyn i Safari och där kan man ändra UserAgent. Smutt!

Ursprungligen av MikaelF:

Safari 1.2 (useragent Windows IE6)/Java 1.4.2/OS X 10.3.2:
- Skatteverkets E-tjänst www.skatteverket.se testade med att logga in på mitt skattekonto och jag kan kolla saldo mm.
Jag har inte konverterat min BankID från PC utan installerade direkt ifrån Föreninssparbanken i Safari 1.2.
Det enda var att jag måste ändra User Agent till Windows IE6 (Supportade inte din plattform annars) för att få det att funka mot Skatteverket.

Senast redigerat 2004-03-05 14:07
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-03-05 15:53

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030110063041629

Enable the Safari debug menu
.Fri, Jan 10 '03 at 09:30AM • from: lazybird

While I look around Safari binary code, I found there is a hidden Debug menu. Type the following command in Terminal (while Safari is NOT running):
% defaults write com.apple.Safari IncludeDebugMenu 1
Then launch Safari, and enjoy the new Debug menu.

[Editor's note: The debug menu has some useful options on it, so you may find this a very useful hack. If you ever wish to disable it again, just repeat the command with a "0" instead of a "1".]

Bevaka tråden