Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kantiga hörn på iTunes 5

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 23:18

Jag måste säga att jag diggar nya itunes utseende, det känns enkelt och rent, macigt.
Fast varför kan inte Apple göra att man själv får bestämma vilket utseende man vill ha? istället för att ha en massa olika som det är nu? det ser inte så genomtänkt ut..

Kantiga hörn på iTunes 5

Är det bara jag som undrar över varför hörnen på iTunes 5 inte har samma radie som andra program? När jag först läste om det så förstod jag att det skulle se ut som Mail2, men nu så inser jag att det är massa saker som skiljer den åt. Först tror man att iTunes 5 använder sig av Unified looken, men så lägger man det bredvid mail och ser att den grå färgen är mörkare och att iTunes 5 har rundade hörn nertill av någon anledning. Alltså jag trodde inte att jag skulle säga det, men nu får de snart bestämma sig för hur det ska se ut.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 23:30

Ja, eller låt oss välja vilket tema vi vill ha på datorn själva.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-09-07 23:34
Ursprungligen av jakob:

Ja, eller låt oss välja vilket tema vi vill ha på datorn själva.

Ja, OS9 look med 75MHz cpu och 30 meg hårddisk som systemkrav!
Vad är det som tar 2GB i OSX när basic OS9 tar 15MB btw?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 23:40

Nu är det väl inte bara utseendet som tar systemkraft, men att själv kunna välja mellan snygghet/snabbhet vore en naturlig utveckling tycker jag. Dessutom har folk olika smak. Det är dumt att varken Mac eller PC går att anpassa till vad man gillar.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 23:43

Det är korkat av Apple att inte låta användaren bestämma tema, ELLER bestämmer sig för ett. Som det är nu är det en salig blandning av Aqua, Brushed Metal och Mail:s nya knappar och så kommer nu iTunes 5 med en tredje look. Det skapar inget annat än förvirring och försämring av användarvänligheten.

itunes 5 var då inte vackert

Om det finns ngn här som vet hur man får tillbaka itunes 4 temat (eller vet var man kan få tag i 4.9) så hade jag varit ytterst tacksam... Tycker 5.0 känns lite väl mycket pc...

Visst ja... Itunes ligger ju på tiger installations dvdn....

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 00:11

Eller hur, Windows 98 revival... Apple förbereder väl sig inför x86.

Jag måste säga att iTunes 5 är fulare än föregående version. Det som såg ut som metall tidigare ser nu ut som plastigt skräp som någon knåpat ihop på en kvart. Sen matchar det ju inte heller resten av systemet...men det är alltid roligt med nya versioner. Trist bara att det ska se så förvånande illa ut. Jag är alldeles för petig med utseendet kan jag erkänna, men iaf...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 08:20

Vore inte fel att själv kunna ändra utseendet men jag tycker nya utseendet är ett lyft. Känns som om det har en bättre samklang med den identitet men kan se i produktutvalet. Kanske en aningens likt det man sett av Windows Vista, men det finns kanske en tanke med det. Det är dessutom klart snabbare. Det s k brushed metal måste vara mer komplex som "bakgrundsbild" i temat än nya iTunes. En tvåfärgad och tonad bild måste vara en del av orsaken att det går snabbare. Fast vad vet jag, jag är ingen expert på området.

Jag tycker också det nya utseendet är bättre (inte nödvändigtvis snyggare). Det förra slösade rejält med skärmutrymme. Nu får det plats mer låtdata i bläddringsläget vilket väl måste vara det viktigaste för ett sånt program...


Michael

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 08:51

Varför kan Apple inte besluta sig för ett gränssnitt? Aqua, metall, det i Garageband, Mail 2 och nu iTunes 5. Bestäm er.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 08:56
Ursprungligen av Doktor G:

Varför kan Apple inte besluta sig för ett gränssnitt? Aqua, metall, det i Garageband, Mail 2 och nu iTunes 5. Bestäm er.

Lägg till utseendet i Pro-programmen, Logic och Final Cut m.m.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-09-08 11:28
Ursprungligen av Doktor G:

Varför kan Apple inte besluta sig för ett gränssnitt? Aqua, metall, det i Garageband, Mail 2 och nu iTunes 5. Bestäm er.

Nä fy vad jobbigt med bara ett tema. Men däremot håller jag med om att man kunde dra ner antalet olika teman. Tycker för övrigt att metal-looken i Itunes 5 är schysstare än den gamla skrapsårs-metallen. Webbläsaren Camino rockar också fett med ungefär samma metall-look.

Slog ihop Fredrics tråd med m_beckmans "Kantiga hörn på iTunes 5 då de handlade om precis samma sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 12:48

Tycker utseendet på iTunes 5 ser stelt och plastigt ut. Men man vänjer väl sig så småningom! Har inte provat de nya funktionerna än.

Brent Simmons sammanfattar det nya i iTunes 5:s utseende: iTunes 5 look-and-feel: what do you think?

Some random notes, things I’ve noticed...

- No margins.

- No brushed metal. (Is brushed metal now passé? Will iCal, iPhoto, etc. also drop brushed metal in favor of this new look?)

- It’s a custom window—in color and in shape.

- It is not the same as the new-in-Tiger unified title-and-toolbar look as seen in Mail, Dictionary, System Preferences, and other apps. It’s darker. If you compare it to a brushed-metal app, it’s about as dark. You could call it un-brushed metal. Smooth metal. (Will this become a standard look, available to developers? If so, Leopard is a long way off. Time to figure out how to duplicate it now.)

- The display thing at the top now does the two-tone glass thing. (Maybe it did before but I didn’t notice? Either way, that two-tone glass thing is big. Big I tell you.)

- The source list background color is almost the same as in Mail. I think it has just a smidge more red.

- It has another custom splitview, of course, because no two Apple apps have the same splitter. And this reinforces the 1-pixel-wide splitter as pioneered by Mail.

- The window corners are almost right angles. At first it reminded me of looking at a Honda Elements from behind. (Which is good or hideous, depending on your taste.)

- No standard configurable toolbar.

- The interior of the search field dims when the app is not in front, which is new (I think).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-08 23:10

Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Alla utvecklade (nästan) har använt Brush Metal så ska dom nu envisas med att byta teman får dom fan se till att göra det på ALLA programvarorna och även i ha det som standard när man skapar interface o sånt kraffs. Ser riktigt illa ut med iTunes som sticker ut med ett helt annat tema än resten. Har dock inget emot det faktum att det har funnits två tema standarder, dels Brushed Metal och dels Aqua. Men två räcker precis lagom, nu finns det plöttsligt ett till regerande tema. Antingen byter dom tema på iTunes illa kvickt eller byter dom tema på alla andra program som nu har Brushed Metal, för som det är nu ser det riktigt illa ut som sagt.

MEN nya iTunes temat passar bättre med Tiger då Tiger saknar renderna i fönstrerna och i listen högst upp, lite renare alltså. iTunes temat är lite renare även det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 23:36

Varje steg bort från brushed metal är ett steg i rätt riktning. Nya iTunes är en fröjd att använda, det lättare utseendet gör att det känns rappare än iTunes 4.x.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 23:39

Ingen har kommenterat att playlistarna nu har blå bakgrund. Det kändes sämre tycker jag.

(Håller även med om att unbrushed metal-ytan kändes mer som ett hastverk)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-09 00:19

Tror det är dags att minnas hur gamla iTunes såg ut...

http://satansam.co.uk/desk/itunes.jpg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 08:13

Jag tycker att det nya utseendet är ett klart lyft - gamla iTunes var klumpigt och fult. Det enda som blivit sämre i mina ögon är placeringen av volymreglaget, jag tyckte att det satt bättre direkt under transportknapparna.

Däremot håller jag med om att det är illa att det nu finns så många olika teman bland de olika programmen.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-09 11:33

Kanske redan postats, men Daring Fireball är klart läsvärd...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 14:31

Kalasbra!!

Ursprungligen av Micke F:

Kanske redan postats, men Daring Fireball är klart läsvärd...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 13:12

Daring Fireball-artikeln var riktigt kul. Jag tror (men mest hoppas) att Apple just nu har en public beta av framtida versioner av Mac OS X gränssnitt. Det testar olika gränssnitt på oss och utvärderar. Ända jag kan tänka mig som förklarar detta galna GUI-lapptäcke vi ser nu.

Brent Simmons har skrivit lite mer om det:
iTunes 5 and UI trends

Michael Tsai har även kommenterat och framförallt sammanfattat många andra kommentarer:
iTunes 5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 21:35

Sakta men säkert så ser Mac OS X ut mer och mer som NeXT a la 2005.

Iridium är räddningen. Snälla Apple gör 3 teman som man kan välja mellan men sluta att blanda för friskt.

Sen så tycker jag inte att det gör något att tex pro programmen ser annorlunda ut eller att garageband har sina trälister men alla de program som kommer med Leopard borde ha samma feeling.

Nu när Vista flämtar runt hörnet så bör de ta tag i den biten (en av många) - men enhetlighet är så viktigt.

Håller med att Mail2/iTunes5 är helt klart vettiga.
Dock så undrar jag lite varför hörnen är så skarpa i iTunes 5 jämfört med andra hörn i systemet (precis som en annan tråd här också har uppmärksammat)

Troligtvis kommer även safari/iChat/övriga iProgram uppdateras med tiden.

Update: har ännu inte vant mig vid att iTunes 5 inte längre har ramen kvar längst ut till vänster utan är mer som safari. Tycker nu nästan att spellistorna "trillar ut" ur programmet, men det ger sig kanske med tiden.

Bevaka tråden