Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra shellscript från Finder?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det nåt sätt att köra ett shellscript (bash) direkt från Finder, dvs utan att först öppna terminalen och köra det därifrån? Jag tänker mig att det skulle gå att köra scriptet i ett nytt terminalfönster som automatiskt stängs när det är klart eller nåt sånt?

På denna sida finns ett exempel på hur du gör http://tech.ait.iastate.edu/macosx/how-to/telnet.shtml
under .term Files, ladda ner exemplet och ändra till det du vill ha. Du skall ändra på rad 43.

Tack!

Hittade faktiskt också ett bra sätt att göra det via AppleScript - särskilt för script som man inte behöver se hur de körs eller ge input till:

do shell script "/path/to/script.sh"

...helt enkelt!

Det går förstås också utmärkt att helt enkelt spara set som ett shell script med exekveringsmöjligheter, så behöver man inte ta omvägen via vare sig AppleScript eller terminalen.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det går förstås också utmärkt att helt enkelt spara set som ett shell script med exekveringsmöjligheter, så behöver man inte ta omvägen via vare sig AppleScript eller terminalen.

Det var precis det jag inte fick att funka. Körde chmod u+x på mitt script, och i Finder stod det nåt i stil med "Kommandtolksprogram" med en fin liten ikon och allt då, men när jag dubbelklickade på den öppnades den bara i textredigeraren!

• Medlem
  • 2005-09-09 20:39

Lägg till följande suffix till det script du vill köra .command

Exempel:

Har t.ex ett litet script som kollar om det finns processer som ägs av oracle som körs

ps.sh

ps aux |grep oracle

Genom att döpa om filen till

ps.command

Så kan jag köra shell scriptet direkt från Finder som vilket program som helst

/Ulf

Ulf:
Tyvärr stängs inte Terminalfönstret efter att man kört en .command fil men att köra den från finder funkar utmärkt!
Men det kanske är en feature att fönstret är kvar?

Linus, lägg till ; exit sist i kommandot.
ps aux |grep itunes; exit

1
Bevaka tråden