- ez0r4y
- Medlem ●
- Göteborg
Hitade detta:
http://www.datormagazin.se/news/news.jsp?n=4246
Vet inte riktigt vad man ska tycka...vid det laget har Apple hunnit släppa OSX 10.5 och dessutom antagligen hunnit släppa lite info gällande OSX 10.6. Stackars, stackars Microsoft. Dessutom ser det ju inte ut som om nya Windows kommer ha allt för spännande nyheter....=(
Alla intressanta har dom ju tagit bort.
Tror inte Windows kommer överleva mycket längre än t.o.m 2007 faktiskt.
Så länge som Apple inte låter t ex. Dell använda deras system i sina datoerer så tror jag tyvärr att Vista kommer finnas ett tag till...
Hela upplägget med Longhornprojektet var väl att MS skulle lansera ett sprillans nytt Windows, ombyggt från grunden. Resultatet verkar dock bli en tämligen klumpig utveckling av XP, fast med större inskränkningar för användaren och mer "storebror-ser-dig"-mentalitet. Visst kommer Vista att finnas kvar ett bra tag eftersom Windows dominerar marknaden, men på lång sikt misstänker jag att Microsoft skjuter sig själva i minst en av sina knäskålar i och med denna release.
Om nästa års Intelburkar levererar det maskin- och kompabilitetsuppsving som Apple hävdar kommer nog gungbrädet att balanseras jämnare mot slutet av 2006.
Installerade nyligen den lackta betan av Vista och det serverkligen illa ut. Bade till utseendet och till nyheterna som inte existerar i stort sett. Visst kanske det finns lite under skalet men det kanns defenetivt inte frasht ut gentemot XP. Nytt tema, mojlighet att se en liten bar som visar hur mycket som finns kvar pa disken, lite grafiska effekter. Utover det ser det inte hur som om mycket har andrats faktiskt. Dom sakerna som skulle vara nya som annat filsystem tx.e togs ju bort. Verkar mest vara en klumpig pabyggnad av XP.
Sparar an en bild sa ser man sjalva bilden som ikon istallet for programet fil ikon. Ikonerna pa skrivbordet ar fortfaranda lag applasta, inget nytt pa security center som ar Windos sakerhets avdelning typ. Starsta nyheten kanns som om den ar att Internet Explorer har fatt flikar stod for flikar. Man kan fa liten preview av en blild tx.e nar man markerar den om man ska oppna den och dar kan man fa lite info om bilden. Precis som i OSX alltsa. Misstankar starkt att det absolut inte ar ombyggd ifran grunden. Kanns som om Microsoft pa alvar borde fundera pa att byta till ett unix baserat system som Apple gorde nar dom gick over till OSX for det ser riktigt illa ut faktiskt...och det blir bara mer och mer icke-anvandarvanligt o mindre o mindre kontroll.
Meny listen for IE ligger inte dar de sa ligga o meny listen for explorer existerar inte. Endel mappar ar hidden men svarare an vanligt att visa. Allt for att man inte ska rora saker, men kans onekligen inte bra andan.
HEHE Nä Windows Vista är inte mycket att hänga i Julgranen.
Dock har Vista ett par sak som är bra som t.ex. nya säkerhetssystemet som ska vara inbyggd vilket gör systemet väldigt likt Unix när det kommer till säkerhet och struktur ang rättigheter, installation, konto, m.m.
Den grafiska sidan är tyvärr hopplöst kört mmm!
Det nya PDF konkurrenten Metro kan vara intressant förutsättning att det funkar så bra som det gjorde under WinHec Keynote 2005.
Givetvis när WinFs kommer kan det vara en bra sak men först måste det komma!
Det finns några bra saker med Windows Vista men dem är mycket få!
HEHE Nä Windows Vista är inte mycket att hänga i Julgranen.
Dock har Vista ett par sak som är bra som t.ex. nya säkerhetssystemet som ska vara inbyggd vilket gör systemet väldigt likt Unix när det kommer till säkerhet och struktur ang rättigheter, installation, konto, m.m.
Den grafiska sidan är tyvärr hopplöst kört mmm!
Det nya PDF konkurrenten Metro kan vara intressant förutsättning att det funkar så bra som det gjorde under WinHec Keynote 2005.
Givetvis när WinFs kommer kan det vara en bra sak men först måste det komma!
Det finns några bra saker med Windows Vista men dem är mycket få!
Saken är den att MS haft stora problem med den biten, alltså användare och rättigheter, de har varit tvungna att gå runt för att lösa det.
Det kanske ser ut att fungera på ytan men problemet är att det inte finns de möjligheterna i grunden.
Men tyvärr tror jag inte Visa kommer försvinna för det.
Ang inbyggda säkerhetsystemet i Vista så är det iaf i betan ungefär det som tillkom när Sp2 kom till XP. Får hoppas att dom ändrar det...
Rättigheterna ang installation o sånt o konton vet jag faktiskt inte. Hoppas det låter lika bra som det låter.
Men vad spelar det för roll om toppen är fin ifall grunden fortfarande är instabil...=(
Finns det någon ny info ang OSX 10.5?
Genom skinliga toolbars är kanske bra om man nu verkligen kan se igenom dom.
I Vista är dom ju suddiga så spelar ju faktiskt ingen större roll direkt.
XP har la funnits i sådär 5-6år när Vista kommer? Skulle innebära att nästa Windows för hemanvändare kommer runt 2011. Tror det hinner hända endel tills dess faktiskt...;)
Framförallt om man ser med Apples utveckling dom senaste åren.
Skönt att Paint ser ut som det gjorde i Win95. Vad skulle vi göra utan Paint, utan det kan man ju inte spara skärmdumpar.
Paint är en klassiker, det får man inte ändra och röra på...eller......?
Börjar kanske bli hög tid att inte bara uppgradera programen som redan ingår utan även byta ut program som ingår. Alla kortspelen och Paint tror jag inte folk har något direkt nöje av längre faktiskt, iaf inte för installerat.
Tror Windows överhuvutaget skulle må bra av en sorts clean version som enbart inehåller vad man behöver för att starta extra program och spel utan en masssa annat kraffs som ingen normal användare någonsin använder. Eller iaf möjlighet till sådan installation.
Men någon ny info ang OSX 10.5?
Sen har väl även Vista gigantiska hårdvarukrav. Jag har för mig en polare med bättre insyn än mig sa att det är 2 GB RAM-minne och 256 MB grafik som är minimikrav. Det är iofs ett år dit men många kommer att behöva ny eller uppgraderad hårdvara.
Sen har väl även Vista gigantiska hårdvarukrav. Jag har för mig en polare med bättre insyn än mig sa att det är 2 GB RAM-minne och 256 MB grafik som är minimikrav. Det är iofs ett år dit men många kommer att behöva ny eller uppgraderad hårdvara.
2 GB och grafikkortsminimum? För att köra ett OS?!? Inte ens MS kan väl vara så korkade att de stryper åt sin flaskhals så pass mycket...? :eek:
Windows Vista kommer att ha tre lägen att kunna köra på!
Det första är celeron ( minimum 1.8 Ghz P4 alt Celeron ) och grafikkort med mindre minne än 128 MB och mindre än 512 MB ram kommer att köra Windows Vista som dagens Xp.
Den andra delen är datorer som har P4 (500 & 600 serien 2.8 Ghz - 3.8 Ghz ) och 512 MB ram och minst 128 MB grafikkort eller mer kommer att kunna köra Windows Vista i Normal Mode med nästan allt av det grafiska m.m. på.
Sedan kommer optimum spec vilket är minst en P4 3Ghz eller liknade ( AMD ) eller Dualcore med minst 1 GB ram eller mer samt ett 128 Ultra grafik men helst 256 Mb grafikkort och Pci Express. För att kunna köra allt på max och kunna spela altså det flesta spel m.m. enligt Microsoft.
http://www.microsoft.com/technet/windowsvista/evaluate/hardware/entpguid.mspx#ECAA
Det går att googla fram en hel del i ämnet. 256 mb videominne är för "optimal performance".
Hmm. Väldigt märkligt. Att man bör ha mycket ny och dyr hårdvara för att exempelvis lira de senaste spelen i högupplösning är ju inget nytt, men att operativsystemet i sig ska sluka så enormt mycket prestanda betyder ju att de rekommenderade programkraven för allt som ska köras via Vista kommer att skena iväg något fenomenalt...
256 mb videominne är för "optimal performance".
Det känns som om apples utvecklare är snäppet vassare att programera för bra resultat.
Det känns som om apples utvecklare är snäppet vassare att programera för bra resultat.
OSX kommer att bli hungrig på grafikkorts minne. Och är det redan om du aktiverar teknikerna som ligger bakom i OSX10.4 Men vi är inte där än, de nya funktionerna går endast att ha igån med nåt debug verktyg och det stängs av när man stänger verktyget. Varför det är så vet jag inte. Endera så är det inte riktigt klart eller så anser apple att de flesta datorer på marknaden har för dåliga grafikkort så de låter bli att aktivera det. Läs lite på de nya grafik teknologierna som introduserades med 10.4. Det är dit man siktar även hos MS. Apple har det redan.
w00t?! Varför i hela fridens namn utvecklar man ett OS som kan köra på tre olika inställningar? Vad är det som drar lixom? =/
Är hela OS'et 3d accelererat eller med massor av mapping effekter?
Alvarligt talat, är ju stört pinsamt. Kanske dags för Microsoft att lära sig lite design istället för o slänga på massor av special effekter o skit. Är ju riktigt illa att OS'et överhuvutaget kräver 1.8Ghz som minimum. Visst för att Windows XP kräver mycket RAM, men det kräver fan inte 1.8Ghz som minimum. Fortfarande många som sitter på runt 1.8-2.7Ghz burkar och kommer antagligen sitta där nästa år oxå om utvecklingen går lika segt som den har gort hittils.
Och senaste OSX Tiger fungerade helt okey (tyckte jag då) på min 350mhz G3 856mb RAM. (ungefär)
1.8Ghz borde ju vara rekomenderat, inte ett minimum ffs!
w00t?! Varför i hela fridens namn utvecklar man ett OS som kan köra på tre olika inställningar? Vad är det som drar lixom?
Det grafiska m.m. drar mycket kräm se bara Mac Os X.
Alvarligt talat, är ju stört pinsamt. Kanske dags för Microsoft att lära sig lite design istället för o slänga på massor av special effekter o skit. Är ju riktigt illa att OS'et överhuvutaget kräver 1.8Ghz som minimum. Visst för att Windows XP kräver mycket RAM, men det kräver fan inte 1.8Ghz som minimum. Fortfarande många som sitter på runt 1.8-2.7Ghz burkar och kommer antagligen sitta där nästa år oxå om utvecklingen går lika segt som den har gort hittils.
Jag vet inte vilken värld du lever i men en P4 1.8 Ghz är 4.5 år gammal cpu.
Sedan är det så att Microsoft spec är uträknade att Windows kommer att fungera smärtritt med dessa spec som de har angivits. Givetvis kan du köra på lägre hårdvara men då garanterar inte Microsoft att det kommer vara en fröjd att använda Windows Vista.
Hur många sitter med så pass gammal dator inom pc världen ? Inte många skulle jag tro!
Sedan tror jag att det är bra att Microsoft skalar av mycket av den gamla hårdvaran, man kan inte vara bakåt kompatibel med hur mycket som helst. Sedan kan du säkert installera Windows Vista med XP liknade gränsnitt på en P3 med 512 MB ram om du vill men det kanske inte kommer att vara en fröjd att använder Windows Vista.
Och senaste OSX Tiger fungerade helt okey (tyckte jag då) på min 350mhz G3 856mb RAM. (ungefär)
Tiger på en G3 350 Mhz tror jag inte en minut på att det flyter utan lagg m.m.
Tiger kräver ju själv minst en G4 med 512 MB ram enligt Apple om det ska vara något drägligt att använda Os X Tiger, även om stöd för G3 finns kvar. Att man han installera på en G3 betyder inte att det funkar smärtfritt ocha att du kan göra tunga saker med din dator.
Microsoft spec syftar på då kan du göra allt ( dock utan Video/Musik redigering m.m. ) men dock varierande interface beroende på vilken hårdvara du har.
Sedan den minsta P4 man kan köpa idag är en 2.6Ghz och Celeron 2.5Ghz ( 750 Kr ny ) vilket är mer än tillräckligt för att använda Windows Vista.
Det grafiska m.m. drar mycket kräm se bara Mac Os X.
Jag vet inte vilken värld du lever i men en P4 1.8 Ghz är 4.5 år gammal cpu.
Hur många sitter med så pass gammal dator inom pc världen ? Inte många skulle jag tro!
Fler än du tror Hunter... Du skulle bli förvånad om du såg vilket gammatl skit som står i drift hos många företag. Även hemanvändare har gamla burkar. Det är fel att dra slutsatser om vad folk har för datorer efter att ha frågat sina pc-gamer-polare.
w00t?! Varför i hela fridens namn utvecklar man ett OS som kan köra på tre olika inställningar? Vad är det som drar lixom? =/
I OS X kan man också tala om tre lägen:
1. Datorer med mindre än 16MB grafikminne har varken stöd för Quartz Extreme eller Core Image
2. Datorer med 32MB grafikminne eller mer, som stöder Quartz Extreme men inte Core Image
2. Datorer med 32MB grafikminne eller mer, som stöder både Quartz Extreme och Core Image
Alvarligt talat, är ju stört pinsamt. Kanske dags för Microsoft att lära sig lite design istället för o slänga på massor av special effekter o skit.
Ta reda på lite fakta innan du öppnar munnen/sätter ner fingrarna på tangentbordet. Mac OS X är också "3D-accelererat med massor av specialeffekter o skit." Det kallas Quartz. Till exempel ett fönster eller en film behandlas som en textur på en yta som är helt plan jämfört med skärmytan.
Jag tyckte att Vista såg rätt trevligt ut först men när jag ser bilden som finns i denna tråd så hmm nej - det ser inte kul ut. Det är fortfarande Windows.
Men om man går över till funktioner - vilka funktioner i Vista är trevliga ni som testat?
Jag tror att de flesta som sitter med ett peze-chassi komplett med UV-ljus och självlysande SATA-kablar tycker att Vista ser asläckert ut.
Det säljs ändå rätt mycket peze-burkar med 2gig RAM och 256 videominne på de flesta stormarknader. Snart är det bara vi Mac-användare som tycker att 2 gig är mycket. Vi gillar att slå oss för bröstet och säga att "min G5a kan minsann använda 8gig RAM" fast vi inte hade råd med mer än 512 från fabrik.
Jo många kommer tycka det är asläckert... kanske också får att de inte riktigt vet vad som finns runt hörnet. Samt kommer de skryta med att de har genomskinlighet och annat ögon godis som Apple har lekt med men gått ifrån.
Jag undrar om de har kvar Exposé/ looking glass kopian men som de gjorde cool men helt oanvändbar.