Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Vista - Lagom till julen 2006?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-12 11:39

Hunter78: Även om P4 1.8Ghz är en 4.5år gammal CPU så har åtminstone inte dom i min kompis krets uppgraderat sina datorer ifrån 2.2 och 2.0Ghz eller vad dom ligger på av den enkla anledningen att CPU'n inte har vart flaskhallsen utan snarare RAM minnet.
Är troligen snarare nu med dubbla kärnor som vi kommer få ett riktigt skutt igen.
Ska man följa Windows XP's rekomenderade krav som är 300Mhz och 128mb RAM rekomenderas så flyter det INTE speciellt bra.

Vet inte om jag ska tycka att det är bra eller dåligt att Microsoft skalar av så mycket av dom gamla datorerna faktiskt.
Finns föresten Win2k liknande grännsnitt även i Vista...vilket gör det skrämmande likt det gamla OS'et...

Jodå, det flyter. Med det antalet RAM flyter det på jo. Iaf ansåg jag det då. Däremot har jag inte testat med lägre antal RAM, och det tvivlar jag på att det flyter. Körde på dom specen i runt två månader och största problemet var la igenkligen effekten närn fönster stängdes och öppnades och att dashboard och exposé inte flöt.
Gämför man det med WinXP på 400mhz och 64mb RAM som går som sirap ochh får slut på minne efter 30min användning ungefär så...är ju igenkligen bara RAM'et som är under system kraven.

Känns nästan lite snålt att släppa flera olika betal versioner sådär faktiskt...tänk om man vill testa på någon annan efter som behoven ökar...^^

Ursprungligen av ez0r4y:

Jodå, det flyter. Med det antalet RAM flyter det på jo. Iaf ansåg jag det då. Däremot har jag inte testat med lägre antal RAM, och det tvivlar jag på att det flyter. Körde på dom specen i runt två månader och största problemet var la igenkligen effekten närn fönster stängdes och öppnades och att dashboard och exposé inte flöt.
Gämför man det med WinXP på 400mhz och 64mb RAM som går som sirap ochh får slut på minne efter 30min användning ungefär så...är ju igenkligen bara RAM'et som är under system kraven.

Windows Xp med 384 Mb ram och en cpu på P2 450 Mhz har fungerat hur bra som helst med Windows Xp sedan Xp kom. Fram till början av året då vi gav bort den till kusinen. Vad jag vet så kör han fortfarande Xp utan problem. Lära sig skriva ( office Xp ) och surfa m.m. var målet med datorn och givetvis bygga och plocka isär datorn. Har aldrig fått slut på minnet. Har kör dessutom en 60 Gb 7200 så dator är förvånads värt snabb för att vara en p2 450 Mhz med Xp.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-13 22:38

Snabb hårdisk har jag upptäckt är väldigt viktigt sedan jag bytte ut 250gb'aren mot 7gb'aren i PC burkern (morsan behöver inte 250gb, men jag behöver till PS2'an =D)...datorn känns betydligt segare vid vissa saker som uppstart och installation av saker.
Efter som jag bara hadde 64mb RAM så låg jag under sträcket. 384mb RAM är ju en rätt bit bra över system kraven så vore kasst om det inte fungerade...men om det fungerar fint med 128mb ifall man ska göra annat än sitta med Office och surfa vetté tusan...=/
Man ska ju kunna dra igång spel tycker man ju utan att OS'et får slut på minnet lixom...ifall man har vad som krävs enligt kartongen alltså. Nåja, jag hadde inte det som sagt...låg lite under...men tror inte det fungerar på 128mb faktiskt...

Btw, kunde dra igång Quake3 på min G3 350mhz...men hadde ju mkt RAM...

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-14 16:08
Ursprungligen av ez0r4y:

Hitade detta:

http://www.datormagazin.se/news/news.jsp?n=4246

Vet inte riktigt vad man ska tycka...vid det laget har Apple hunnit släppa OSX 10.5 och dessutom antagligen hunnit släppa lite info gällande OSX 10.6. Stackars, stackars Microsoft. Dessutom ser det ju inte ut som om nya Windows kommer ha allt för spännande nyheter....=(
Alla intressanta har dom ju tagit bort.
Tror inte Windows kommer överleva mycket längre än t.o.m 2007 faktiskt.

Jag vet inte om julen kommer innan årskiftet 2006/2007 men ifall om julen kommer innan så kommer ju Vista innan OSX10.5 som skulle komma vid årskiftet 2006/07. Hårklyvning kan tyckas men...

Senast redigerat 2005-09-14 16:24

Nu gör ms också sina widgetar men kallar dem gadgets.

vad är egentligen skillnaden på gadgets(vista)/ widgets(tiger)?

Läste nånstans att MS ska ha samma variant som Sun´s Looking glass - att man kan vända på programmen och använda baksidan av dessa.

Det låter som om Apple måste jobba hårt inför 10.5. Kanske är det bra att 10.5 kommer strax efter Vista.

Vista kommer, alla säger wow, fast det är väldigt likt osX - kanske ännu flashigare och endel trevliga funktioner.

Strax efter kommer Leopard 10.5 med fix så att de funktioner Tiger har blivit än bättre. Samt troligtvis har de än fler ess i rockärmen som de slänger fram som får Vista att blekna.

Hmm är detta ett lätt sätt att kunna se alla fönster?

http://img100.imageshack.us/my.php?image=shot25sk.jpg

Eller är det bara teknikuppvisning eller enbart kul att sno från Sun?

För mig ser det ut som en flashigare variant av Exposé fast väldigt svår förstålig.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-15 00:11

Hm...känns som om Exposé e bättre då. Då ser man ju inehållet i alla fönster också...:D

Verkligen.

MS ska slopa menyer i både Office och i Vista.

Detta är troligtvis delvis för att deras sätt att ha menyer i varje fönster är rätt sunkigt.

Och många funktioner och effekter som Vista kommer med försvinner ju när man alltid kör helskärm, alltså att program låser sig över hela skärmen.

Men det pratas också om att de har tagit bort start menyn, någon som testat senaste betan?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-20 02:48

Kikar man på denna bilden:

http://img100.imageshack.us/my.php?image=shot25sk.jpg

Så ser ju programen fortfarande ut att ha en meny...dock inte högst upp utan längre ner i fönstret...hm...

En Start meny är ju nödvändig ifall man inte har en docka som OSX. T.o.m gamla OSX hadde ju en start meny...dock kallades den inte "START" utan kallades "färglatt-äpple"...;)
Någonstanns måste man ju hitta programen på ett smidigt sätt...att ha allt som ikoner på skrivbordet är rätt klumpigt i längden då det kan bli rörigt lätt...

Bevaka tråden