Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ctrl-Alt-Del på Mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom buggiga finder låser hela datorn ibland när man gör nåt som inte apple hade tänkt sig så skulle det vara intressant att veta hur man avslutar processer när man har badboll?
Finns det Ctrl-Alt-Del motsvarighet så man kan avreagera sig på processer?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-13 20:37

alt + cmd + esc

Ursprungligen av molia:

alt + cmd + esc

Skit, det funkar inte.
Nu råkade jag koppla ifrån VPN innan jag hade dismountat alla enheter. Det gillade den inte eftersom hela datorn är totalt låst nu. Badboll överallt. Ultrabuggigt.

Edit: Ah, man ska ha tålamod. Nu en kvart senare så hände det grejer och tvångsavsluta kom upp. Var var den när man behövde den :rolleyes:

Vad exakt är det du gör när Finder buggar, och på vilket sätt buggar det?

• Oregistrerad
  • 2005-09-13 20:53

Var länge sedan det behövdes. Ska inte behövas om allt står rätt till. Frågan är vad som är fel.

Nej nog startar man om Findern då och då.

De vanligaste är att man försöker förhandsvisa någon skum filmtyp som findern bara står o tuggar på.
Ett annat är kopplade nätverksenheter som försvinner, anslutna afp volymer som försvinner brukar inte min Finder gilla.

Det är klart, väntar man några minuter kommer den kanske tebaks, men jag föredrar att starta om den, går snabbare.

Ah, ska testa alt + cmd + esc nästa gång.

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Ett annat är kopplade nätverksenheter som försvinner, anslutna afp volymer som försvinner brukar inte min Finder gilla.

Det är klart, väntar man några minuter kommer den kanske tebaks, men jag föredrar att starta om den, går snabbare.

Jepp, exakt det är problemet.

Om inte docken också har hängt sig så kan du alltid högerklicka (ctrl-klick) på Finder ikonen i docken och välja 'Relaunch'.

Ursprungligen av Kriss Abens:

Om inte docken också har hängt sig så kan du alltid högerklicka (ctrl-klick) på Finder ikonen i docken och välja 'Relaunch'.

Man får nog inte det valet på Finder, men på de andra programmen funkar det.
Ska man tvinga att avsluta håller man nere <alt> också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 23:10
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Man får nog inte det valet på Finder, men på de andra programmen funkar det.
Ska man tvinga att avsluta håller man nere <alt> också.

Jo, ifall inte Finder svarar så finns den möjligheten i dockmenyn (på samma sätt som "tvångsavsluta" dyker upp i dockmenyn när ett vanligt program slutar svara).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-14 07:28

Det finns också "Tvångsavsluta" i Apple-menyn ...

1
Bevaka tråden