Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalkamera till 5-åring?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-20 12:42

Vi skall på semester snart & har en idé om att min dotter skall få sin första kamera...

Tips på modell? Maxpris 500-1000? Tålig & USB är ett krav...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-20 13:52

5-åring? Är det inte liite tidigt? Köp en engångskamera.

Klart dottern ska ha en egen kamera! Jag var själv 5 år när jag fick min första kamera

Det är ganska få nya kameror som ryms inom budgeten, så jag tycker du ska ta ett kik på begagnatmarknaden.

Kodaks billigaste kompakt C300 kan kanske vara en idé om det ändå är nytt som gäller?
http://www.cyberphoto.se/kodak/c300.php

Inte för att jag har använt den, men den ser ju åtminstone lättanvänd ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-20 14:03
Ursprungligen av rhesus:

5-åring? Är det inte liite tidigt? Köp en engångskamera.

Det är upp till mig va? Hon hanterar sin iMac G3 med bravur sedan ett år tillbax. Hjälp mig istället...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-20 14:18
Ursprungligen av rhesus:

5-åring? Är det inte liite tidigt? Köp en engångskamera.

Jag tycker precis tvärtom.

Med en digitalkamera kan ju lilltösen ta hur många bilder som helst – även om flertalet skulle bli dåliga (vad nu ”dåligt” betyder för en femåring).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-20 14:24
Ursprungligen av filuren:

Jag tycker precis tvärtom.

Med en digitalkamera kan ju lilltösen ta hur många bilder som helst – även om flertalet skulle bli dåliga (vad nu ”dåligt” betyder för en femåring).

Precis min tanke... Virtuell kharma för din vidsynthet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-20 15:29

Jag tycker bara att ungar ska få vara ungar ett tag innan den stora prylhetsen griper tag i dem, men det är naturligtvis upp till dig som förälder att bestämma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-20 15:35
Ursprungligen av rhesus:

Jag tycker bara att ungar ska få vara ungar ett tag innan den stora prylhetsen griper tag i dem, men det är naturligtvis upp till dig som förälder att bestämma.

Absolut, men det hindrar ingen att leka fotograf även om man bara är 5 år.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-20 15:45

Dessutom kan man få som förälder helt galna versioner av sin semester förklarat för sig med en 5 årings ögon - Man kan tom dra av kostnaden av kameran i firman för att man vill öppna sina egna ögon...

/Tangen

Gärna en kamera med fixfokus och utan zoom för snabbhetens skull. Vår fyraåring väntar inte tillräckligt länge från det avtrycket tryckts ner tills bilden verkligen tas. Det kan ju ta en stund att fokusera och ladda blixt särskilt inomhus. En begagnad Canon A100/A200 är en slitvarg med bra bildkvalitet i sin 1-2 megapixelklass. Borde vara svinbillig numera.

köp en begagnad för hundan...du kan säkert hitta en billigt

Klart tösen ska ha en kamera...

Har inga förslag, men jag tycker idén är strålande!!!! Har kompisar som låter sina barn använda en billigare digitalkamera och barnen tar förvånandsvärt många bra bilder (ibland mycket bättre än mig - då de är helt obegränsade i sitt bildseende). Låt kreativiteten leva och låt barnen njuta av friheten att "fånga nuet". Det är ett bra sätt att lära sig och kunna prata om vad man sett och vad som fångade ens intresse. Fick min första kamera som 8-åring och jag tyckte då att det var alldeles för sent, så 5 år låter utmärkt!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-09-20 18:20

Teknikmagasinet har digitalkameror från 169 kronor, som kanske skulle passa till en femåring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-20 18:53

Det är en kalasbra idé! Vilka sköna bilder det kommer bli! Jag ska köpa en till min dotter också! På momangen! Hon är bara 3, men det blir säkert bara roligare!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 19:04

Varför inte prova Pricerunner, jag tog fram ett urval kameror för max 900 kronor och fick fram en hel del intressanta som verkar helt okej.

Kamera är alltid kul för barn.
Att ha igång pip-ljud när bilden är tagen är ju också bra, så vet man när men kan förflytta sig igen.
Köp ingen 0.3MPixel kamera, alltid kul med högre kvailté. Minst 1.3 brukar bli dugligt för de flesta.

  • Medlem
  • 2005-09-20 21:48

jag har lurat på en kamera till min grabb ett tag, men det rinner iväg om man ska skaffa laddbara baterier och någorlunda omfattande minne. Kalle gillar att plåta många bilder i ett svep, men jag vet inte om jag vågar släppa iväg honom på egen hand med 2 Gb i en D70 innan han ens har fyllt 5.
Jonaz, tala om vad du köper och meddela hur den funkar när du vet.
Själv funderar jag lite på den här http://www.scandinavianphoto.se/?514783 http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/samsung/a402.php som har en närgräns på blott 20 cm och ultrasnabb fokusering (fix ). Kul i färg och form oxå.

Men Baron, den där Samsung kameran verkar ju perfekt! Så kan man ju filma i 640x480@24fps med ljud, alla älskar ju att filma
Och sen kasnke en sån här till den, räcker npg långt.
http://www.priskrig.com/product.php?product=130

Problemet är ju att vissa kameror är riktiga strömslukare, min Minolta kamera från 2001(?) käkar upp mina 2st 1800mAh batterier på bara några minuter...

Jag har inte givit mina barn egna än, men åttaåringen börjar bli mogen. Men, han nöjer sig inte med en utan zoom. Han har provat min Ricoh och vill knappast ha sämre. Segt avtryck duger inte heller, han har fotat fötterna många gånger när han var yngre och tycker inte det är kul. Hårda bud.

Lilla ettåringen, däremot, tycker att vad som helst som blixtrar är kul, och femåringen mellan dem är inte heller så kräsen. Är din i samma stil kanske en billig begagnad duger till att börja med, 1-2 Mp, fixfokus. Det kostar inte mycket idag.

Ursprungligen av Jonaz:

Tips på modell? Maxpris 500-1000? Tålig & USB är ett krav...

Jag har själv en SONY DSC-P41. Var lite skeptisk till den i början, men den har legat i fickan sedan i julas. Många bra bilder. Många gånger man tänkt, det var nog sista gången den kameran användes. Åkt i backen många gånger, i betongen, i vattenpölar, nästan ner i sjön. Men den funkar än. Visserligen har den skruvats i sär och pressats ihop lite efter att det börjat klappa allt för mycket, vilket hände efter några gånger man lyckats klämma den i bildörren eller tappat den. Men jag har inte varit försiktig med den, vilket faktiskt var poängen med att skaffa en liten kamera som kan följa med exakt överallt. Sen att den är väldigt batterisnål är ett stort plus. Tror jag fick den för drygt tusenlappen för nästan ett år sedan. Sen kostar minneskorten en del när det gåller Sony grejer, men det var nog det bästa köpet jag gjort på länge, då jag sluppit ha ångest när den åkt i backen.
Har skrivit lite om den här någonstans, ska hitta det.

EDIT: Efter att ha hittat länken så insåg jag att jag faktiskt fick denna kamera i julklapp. hmm minnet är inte på topp ikväll. Här är länken ivf: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=60844: Titta längst ned så finns en liten sammanfattning.

EDIT2: Det går att ta förvånansvärt bra videosekvenser med den dessutom med helt ok ljud för det priset. Sen kanske det finns någon nyare modell nu. Men rekomenderas att kolla efter modeller i samma serie. Eller begagnad sådan här (jag säljer inte ).

1
Bevaka tråden