Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökmotorn i Tiger: Hur få sökkriterier att fastna?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-22 09:01

Köpte Tiger för ett par dagar sedan och är väl inte särskilt impad. Bl.a. retar det mig att sökfunktion (äpple + f om det är det som numera kallas Spotlight?) går tillbaka till nån slags default inställning efter varje användning.

I Panther (och tidigare versioner) så fastnade ju de sökkriterier som man valt och kom upp automatiskt nästa gång man skulle göra ett sök. Om jag t.ex. valde "Name", "starts with", "Visibility", "both visible and invisible", så kom dessa upp nästa gång också.

I Tiger verkar det inte spela någon roll. Varenda gång får jag upp "Kind", "Any" och "Last opened", "Any date" och måste ställa om, ta bort eller lägga till kriterier. Jäkligt irriterande, eftersom jag i princip ALDRIG använder "standardkriterierna" som Tiger envisas med att pracka på mig.

Hur kan man få valen att stanna kvar som i Panther?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-22 09:51

Ja, detta är ett ofog. Spotlight är jag inte så imponerad av längre. Betydligt mer irriterande är att den vanliga sökfunktionen mer eller mindre är borta.

Spotlight i Tiger är mer en teknikdemonstration och rätt funktionalitet kommer i framtida versioner av OS X skullle jag tro. Visst är Spotlight en intressant teknik men det blir lite skjuta mygg med hagelbössa över det hela.

Mest irriterad är jag över att den saknar en halv sekunds fördröjning när man skriver in sökordet (terminal-tips mottages gärna!". Säg att jag vill söka på "danne". När jag skrivit första bokstaven "d" börjar den söka direkt. Möjligen hinner man få in ett "da" innan den sätter igång. Sen är det bara att vänta... I princip är sökningen gjord på "da" innan jag ges tillåtelse att skriva hela "danne".

Jag har alltid haft FileBuddy i beredskapsläge tidigare men i Tiger är det mest den jag använder. Sökningen i FileBuddy är som gamla Mac OS-sökningen på steroider.

Ju mer jag använder Spotlight desto sämre tycker jag om det. Själva teknologin som ligger i botten tror jag stenhårt på, men sättet det är implementerar i Tiger suger verkligen

vad är era problem?
för det första ett förtydligande: spotlght får man upp med alt-äpple-space.
vad gör det om den börjar söka direkt? sitter man inte med en extremt gammal slö dator som ändå borde bytas ut (2-3 år gammal) så blir det på inet vis långsammare av att den börjar söka direkt. tvärtom.
och det där med sökkriterier. det är ju därför man har smarta mappar. där kan du ju spara dina sök-kriterier.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-22 20:40
Ursprungligen av Kallikanzaroi:

vad är era problem?
vad gör det om den börjar söka direkt? sitter man inte med en extremt gammal slö dator som ändå borde bytas ut (2-3 år gammal) så blir det på inet vis långsammare av att den börjar söka direkt. tvärtom.
och det där med sökkriterier. det är ju därför man har smarta mappar. där kan du ju spara dina sök-kriterier.

Oj, det var värst vad stöddig man kan vara då. Vi har tydligen med en riktig power user att göra...

1. Jag får inte fram nånting med äpple + alt + space. men det kan ju vara en fråga om olika konfigurationer kanske. Jag vet inte ens om det är sökfunktionen som kallas "Spotlight", dvs om vi snackar om samma sak. Jag menar i alla fall det som kommer fram med äpple + f, vad det kallas bryr jag mig inte så mycket om..

2. Tycker du att en 2 år gammal Mac är en "extremt gammal slö dator"? Oj, då ligger jag risigt till. Min G5 med 2Gb minne osv är ju två år vid det här laget..

3. Hur kan den bli SNABBARE av att den börjar söka med en gång och måste förnya sökandet för varje bokstav eller tecken man lägger till? Kan du förklara tanken bakom det påståendet?

4. Och det där med smarta mappar tror jag du fått om bakfoten. Dom verkar ju spara sökRESULTAT, inte sökKRITERIER, eller har du nåt annat än jag.?

Ursprungligen av Danne V:

Jag får inte fram nånting med äpple + alt + space. men det kan ju vara en fråga om olika konfigurationer kanske.

Kolla Systeminställningar > Tangentbord & mus > Kortkommandon > Spotlight

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-22 21:19
Ursprungligen av TZW:

Kolla Systeminställningar > Tangentbord & mus > Kortkommandon > Spotlight

Har aldrig nånsin stött i dom där inställningarna, men där ser det ut så här (bilden) vilket jag antar är shift + Alt (eller "Option") + spacebar. Funkar inte hos mig. Men om det nu ÄR "Spotlight" som jag snackar om (som ingen ännu bekräftat), så får jag alltså fram den med äpple + f

I vart fall är det inte alt + äpple + space som vår duktige vän yrar om, såvida han inte ändrat sima inställningar, glömt bort det, och tror att det är default-inställningarna.

Har aldrig nånsin stött i dom där inställningarna, men där ser det ut så här (bilden)

Kommando-alt-mellanslag är standardinställningen.
Att döma av din screenshot har du alt-control-mellanslag inställt.

vad är era problem?

Du vet överhuvudtaget inte vad du pratar om va? Sök gärna lite på nätet om Spotlight och dess problem och skaffa dig lite fakta innan du gör inlägg.

Jag har en G5 2x2 med 4 GB RAM och en G5 2x2,5 med 3 GB RAM.

Den får gärna börja söka 1 tusendels sekund efter att jag skrivit "d" men det som inte funkar nu är att jag INTE kan fortsätta skriva när den väl börjat söka. Jag vill skriva in NU vad jag tänkt söka på och sedan göra nästa sak. Märker jag att sökningen tar tid kanske jag far vidare och läser något mail. När jag måste skriva in sökbegreppet som något slags 2-stegsraket är det tokfel. Jag blir sittandes å glor på skärmen vilket är fiasko användarmässigt.

Sen har jag märkt att när jag länkar om en bild inne i Indesign och skriver ett sökbegrepp i den dialogrutan så säger det bara sprutt direkt.

spotlght får man upp med alt-äpple-space.

Tackar!

Får nog säga att jag tycker att Spotligt kunde ha varit aningen snabbare än vad den är jag också
och då sitter jag ändå på en iMac G5 2.0, vilket man nog får se som en inte allt för gamal dator.

Stöddig? för att jag frågar vad ni har för problem med spotlight?
lite väl känsliga.

ska svara i ordning (det är artigast):
Danne V:
1) ja. jag har använt apples datorer sedan 1984 och kan operativsystemen utan och innan så jag anser att jag är en poweruser.. jag har ägt 14 olika macar. grundkommandot för att få fram det klassiska spotlightfönstret är alt-äpple-space (eller använd den blå meny-ikonen och tryck sedan "visa alla". Spotlight som teknik används naturligtvis även i äpple-f sökkommandot där man som du vet har fler alternativ att precisera.

2) ledsen för den. mest att jag är trött på folk med gamla crt-imacar som blir förvånade när tiger inte flyter på optimalt.

3) det går snabbare för att den börjar söka. spotlight har den bristen att den bara söker på början av ord. alltså skulle du söka på "haj" så skulle du inte hitta alla dina fina bilder på Brunhajar men däremot de som du felaktigt döpt till "Brun Hajar". Så när du börjar skriva D så kan den genast börja söka med att exkludera alla dokument som saknar ord som börjar på D osv. så den behöver inte göra om sökningen för varje bokstav du lägger till, utans snarare precisera den.
men vill man inte att den ska bete sig så kan du använda detta program:
http://www.apple.com/downloads/macosx/spotlight/laserlight.html

4) smarta mapparna sparar sökkriterierna gå in i en smart mapp och tryck redigera. du kan göra en smart mapp med dina favoritinställningar och lämna sökfältet tomt. då behövder du bara trycka på den och skriva in söktexten när du vill söka på något med de kriterierna.

hoppas du inte blev stött. det var en enkel fråga så jag kunde hjälpa till.

Rickard R:
jag vet vad jag pratar om och jag känner till Spotlights problem (som jag nämnt ovan). Min önskelista för spotlight skulle annars vara att de fixar så sökningen söker mitt i ord och att det ska gå att stänga av att den ska visa ikoner för alla dokument (hårddisken får slita så mycket).

här är en utmärkt artikel om de mer avancerade funktionerna i spotlight:
http://www.applexnet.com/index.php?name=News&file=article&sid=1535

ha det bra.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-22 21:51

Stöddig? för att jag frågar vad ni har för problem med spotlight?
lite väl känsliga.
....hoppas du inte blev stött

Närå, jag blev inte stött alls. Men du var nämligen nära att bli utnämnd till Månadens Fjant. Det är ju inte så smart att kliva in med tvärsäkra och stöddiga inlägg som insinuerar att folk är blåsta utan att ens orka förklara närmare vad man menar. Och om man dessutom drar till med att 2 år gamla datorer är skrotfärdiga, så blir ju inte saken bättre.

Tack o lov kom du tillbaka med ett inlägg som inte bara erbjuder lösningar, utan också höll en avsevärt trevligare ton.

Jag ska testa dina förslag. Låter intressanta. Takk, takk

spotlight har den bristen att den bara söker på början av ord. alltså skulle du söka på "haj" så skulle du inte hitta alla dina fina bilder på Brunhajar men däremot de som du felaktigt döpt till "Brun Hajar".

Exakt! Läste någonstans om ett “Desktop-Google” i stället för Spotlight (för PC).
Kommer inte ihåg i detalj hur det fungerade, men kanske kunde man då söka efter Brunhaj utan att få träff på Brunöga…
Varför finns inte: ” ”, AND, wildcard osv på Spotlight? Detta i kombination med sökkriterier och det skulle bli riktigt mackigt.
Håller med om ratt- och penn- liknelsen. Det är väl detta som är Mac? Har idag surfat på lite gamla Mac-annonser som väl illustrerar detta. http://www.macmothership.com/gallery/LisaBrochure/LBPage4.jpg
En Mac är en maskin gjord för människor och inte tvärt om…

Antar att det är problemet med skriven text. svårt att läsa av stämningar.
inser när jag läser om mitt första inlägg att "Vad är era problem" skulle kunna tolkas som en svensk version av "What is your problem!" (alltså syftningsfel där det blir ett imperativ riktat mot personen som insinuerar att något inte står rätt till med honom, istället för som det var menat: en fråga vad det var för några problem ni erfor med spotlight).

jaja.

några sptlighttips som fungerar direkt i Spotlight-fönstret eller äpple-f:
haj|brun finner alla haj-filer och alla brun-filer (dubblar alltså ihop två sökningar i en). haj(-brun) finner alla haj-filer som inte nämner brun. sedan kan du naturligtvis kombinera och skriva haj|brun(-flundra).

"Den får gärna börja söka 1 tusendels sekund efter att jag skrivit "d" men det som inte funkar nu är att jag INTE kan fortsätta skriva när den väl börjat söka."

jätteknepigt.
på min blygsamma powerbook har jag inga problem att skriva medan den söker. och den har bara en 80gb 5200rpm hd. på saker som bara har runt 200 träffar går det ungefär lika snabbt som i iTunes att söka och fungerar likadant.

Du kanske, om du har tid, kan pröva och endast göra en liten del av hårddisken sökbar (genom spotlightinställningarna i systeminställningar), för att se om det har med din dokumentmängd att göra.

lycka till!

Jag har >450.000 filer på min burk. Det finns inget vettigt sätt att styra Spotlights indexering så att den exkluderar (t.ex.) alla HTML-filer som ligger i programmappen och i ~/Library/ (eftersom det är hjälpfiler, cache-filer osv), men inkluderar alla HTML-filer som ligger i ~/Documents/

Om man anger att spotlight öht inte ska indexera mappar så funkar heller inte filnamnssökningen.

Smarta mappar är ju vackert på pappret, men i realiteten är det verkligen ingen ersättning för en bra sökfunktion. De är superbra om jag vill använda samma sökkriterier fler än en gång, men i realiten så ser inte mitt användande ut så. Normalt sett när jag söker efter en fil så gör jag det med en unik uppsättning sökkriterier som jag aldrig mer kommer att använda igen.

Den mest katastrofala bristen med Spotlight som det är implementerat idag är att rena filnamnssökningar är MYCKET sämre och svårare att genomföra än alla i tidigare OS-versioner, och i många fall helt omöjliga att genomföra på ett vettigt sätt.

Själv har jag resignerat så till den grad att jag nu ofta använder terminalen...

Tack Anders för tipset om FileBuddy. Har tankat hem och ska testköra. Tycker den är lite dyr för att kompensera Spotlight-bristerna, men man får väl bita i det sura äpplet

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-09-23 08:39

Ett tips (om än lite omständigt) kan vara att skriva sökordet var som helst utom i Spotlight, kopiera, och sedan klistra in i sökfältet.
Absolut inte optimalt, men kanske kan underlätta för någon.

/Bauer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 08:52

Nån med lite ork och tid kan annars skriva en lite widget som har ett fält som man kan skriva i och när man trycker på enter skickas det till spotlight?

/Tangen

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-23 09:27

Det verkar bara som om en av alla som postat är nöjd med Spotlight. Själv tycker jag att det är rent ut sagt förjävligt dåligt omdöme av Apple att slänga in skiten istället för den gamla vanliga sökfunktionen som ju funkade utmärkt och som folk är vana vid.

Jag har t.ex. ställt in den att INTE söka pdf-filer. Likt förbannat kommer dom upp resultaten. Jag har försökt vad Kallinkannånting tipsade om med mappar, men har ingen möjlighet att redigera nånting.

Den här idiotin påminner mig om en sak som berättades mig om bilar:

Redan för 10-12 år sedan fanns det utprovad teknologi för att ta bort rattarna helt (ur bilarna, inte från damer) och ersätta dom små styrspakar, ungefär som joysticks och av den typ man använder i t.ex. en del bandtraktorer och liknande. De skulle ge enorma fördelar vid både tillverkning och körning, och spara massor av pengar och liv. Och satte man upp en lista och jämförde fördelar/nackdelar med vanliga rattar eller "joysticks", så var det logiskt/rationellt sett en fullständig utskåpning av rattarna.

Problemet var att folk inte ÄR rationella i alla tusentals uppgifter man utför varje dag. Ibland orkar man inte tänka, utan saker o ting ska fungera på intuition. Inte ens proffs orkar. Så vi har kvar rattarna, t.o.m. i svindyra formel 1-bilar.

Ungefär så ser jag på detta: Viissa verktyg ska bara fungera utan att jag ska behöva FUNDERA över hur jag ska göra. Jag hatar fiffiga kulspetspennor som man måste "skruva" på eller böja eller nåt för att få fram spetsen. Sätt en knappjävel i ena änden på den så jag inte behöver släppa fokus från det jag egentligen pysslar med för att använda den.

Jag ska inte behöva ladda ner extra program, strula med specialinställda mappar eller nåt främmande RegEx språk för att kunna göra nåt så grundläggande som en sökning.

Nä, stort fiasko, Apple, och jag föreslår att folk som är missnöjda inte bara gnäller här, utan t.ex. postar några väl valda ord på Apples forum för Spotlight här.

Jösses vikken drapa det här blev....

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-23 12:47

Väl uttryckt!

Jag har precis gått över till Tiger, och känner sökfunktionen fungerade bättre förr.
Vore datorerna mycket mycket snabbare, skulle det ge mening att ha en 'realtids sökning' medans man skriver söktexten. (Firefox 'search as you type', eller bara det att skriva en URL på en modern browser, är en bra jämförelse). Nu kommer det bara i vägen.

(På min Mac Mini med en laCie 300gb, är det mindre kul när det tar ~15 sekunder innan jag får skriva andra bokstaven).

Jeff Raskin's _The Humane Interface_, omhandlandes hans tankar om gränssnitt, rosar Canon Kat's realtids sökning/'search as you type'. Kanske Apple vill hedra honom.

(Kan tillägga att, om man lägger till 'oförvalda' sökkriterier i Äpple+F sökningen, kan man lägga till två sökkriterier av samma art, och kan man inte ta bort enstaka tillagda sökkriterier - måste ta bort alla på en gång).

Det verkar bara som om en av alla som postat är nöjd med Spotlight. Själv tycker jag att det är rent ut sagt förjävligt dåligt omdöme av Apple att slänga in skiten istället för den gamla vanliga sökfunktionen som ju funkade utmärkt och som folk är vana vid.

Jag tror du ska vara mycket försiktig med sådana slutsatser. Stämningen i sen här tråden har blivit lite av en "Spotlight är det värsta Apple spottat ur sig på decennier och helt plötsligt blev det svårare att jobba med min Mac". Jag vet att ni inte tycker exakt så, men tonen lutar åt det hållet, men därför har jag låtit bli att svara här men nu kan jag inte låta bli.

Jag sitter på en tre år gammal iMac G4 700MHz med 512MB RAM och Spotlight har indexerat ca 70GB dokument, bilder och musik, antalet filer vet jag inte. För min del fungerar Spotlight utmärkt. Jag märker inte av att man blir tvungen att vänta ett kort tag innan man skrivit klart ett ord. Visst, först visar Spotlight ett antal träffar och sen söker den vidare och det kan ta två-tre sekunder ibland. Spotlight är inte vägen till Nirvana.

Spotlight ersätter inte heller den vanliga sökfunktionen som fortfarande hittas med hjälp av kringla-F.

Även om jag gillar Spotlight så tycker jag också att det känns lite oputsat, därför ska jag här i "äkta" interaktionsdesignmanér sätta ihop en plus-/minuslista om vad jag tycker om Spotligt. Får se hur många som har något att invända:

+ Spotlight är mycket snabbare än den vanliga sökfunktionen.
+ Spotlight använder sig på ett bra sätt av Fitts lag.
+ Spotlight har en bra kategorisering av sökresultaten.
+ Spotlight är mycket enkelt.
+ Tar nästintill ingen plats om man inte vill använda sig av den.

- Spotlight beter sig inte exakt som övriga Finder, d.v.s. att enkelklick öppnar fil när filen bara borde markeras.
- Inställningspanelen för Spotlight är lite skakig/buggig och verkar förlora kriterier ibland.
- Det finns ingen representation för varför ett sökresultat visas.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-04 21:30
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag tror du ska vara mycket försiktig med sådana slutsatser.

"tror"? Du menar väl "tycker", va?
I vilket fall som helst, så har jag all rätt i världen att säga precis vad jag anser. Och jag anser att SÖKFUNKTIONEN, som andra - inte jag - bestämde sig för att det var Spotlight. Jag har nämligen ännu inte fått ett svar på om äpple + f och Spotlight är samma sak eler inte, och jag startade tråden om SÖKFUNKTIONEN, vad den än må kallas. Och den är rena idiotin.

Skälet är väldigt enkelt:

Om du tillverkar något, och har en stadig användar/kundskara som vant sig vid din produkt, så har du huvudet under armen om du plötsligt ändrar något som inte tillhör produktens egentliga uppgift, och genom denna manöver försvårar för folk när dom försöker använda produkten för det som den är avsedd för. I allra högsta grad när det redan finns en fullgod lösning.

Jag, precis som andra, har en jädra massa saker som man måste koncentrera sig på när man använder datorn. Jag har inte tid eller lust att behöva avbryta den koncentrationen för att börja fundera på hur fan det nu var man nu skulle använda sig av sökfunktionen. Jag kräver att den som tillverkar mitt arbetsredskap ska ha kunskap om hur det används i praktiken. Och om dom upptäcker att jag använder produkten på ett sätt som dom kanske inte väntat sig eller vill, så ska dom respektera det, tacka för lektionen och gå tillbaka till ritbordet.

Frågan är inte om Spotlight (eller äpple + f) är bra eller inte. Frågan är VARFÖR i helvete dom ska fingra på perifera saker som redan fungerar tillfredsställande. När dom nu tydligen bitit sig i rumpan och t.o.m. ersatt den klassiska sökfunktionen med något sämre, så är kritik i allra högsta grad befogad.

Kom ihåg Niklas:

Det är folk som gnäller, klagar, kritiserar och bråkar som ser till att saker och ting förbättras, skit samma om det gäller datorer, osthyvlar eller trottoarer. Sen går resten av befolkningen, dom "sansade", där och tycker att man inte ska bråka medan dom gladeligen själva använder hundratals saker och företeelser varje dag som vi "kverulanter" ordnat fram genom vårt oväsen.

Skräp är skräp, även om det kommer i en snygg förpackning.

"tror"? Du menar väl "tycker", va?
I vilket fall som helst, så har jag all rätt i världen att säga precis vad jag anser. Och jag anser att SÖKFUNKTIONEN, som andra - inte jag - bestämde sig för att det var Spotlight. Jag har nämligen ännu inte fått ett svar på om äpple + f och Spotlight är samma sak eler inte, och jag startade tråden om SÖKFUNKTIONEN, vad den än må kallas. Och den är rena idiotin.

Skälet är väldigt enkelt:

Om du tillverkar något, och har en stadig användar/kundskara som vant sig vid din produkt, så har du huvudet under armen om du plötsligt ändrar något som inte tillhör produktens egentliga uppgift, och genom denna manöver försvårar för folk när dom försöker använda produkten för det som den är avsedd för. I allra högsta grad när det redan finns en fullgod lösning.

Jag, precis som andra, har en jädra massa saker som man måste koncentrera sig på när man använder datorn. Jag har inte tid eller lust att behöva avbryta den koncentrationen för att börja fundera på hur fan det nu var man nu skulle använda sig av sökfunktionen. Jag kräver att den som tillverkar mitt arbetsredskap ska ha kunskap om hur det används i praktiken. Och om dom upptäcker att jag använder produkten på ett sätt som dom kanske inte väntat sig eller vill, så ska dom respektera det, tacka för lektionen och gå tillbaka till ritbordet.

Frågan är inte om Spotlight (eller äpple + f) är bra eller inte. Frågan är VARFÖR i helvete dom ska fingra på perifera saker som redan fungerar tillfredsställande. När dom nu tydligen bitit sig i rumpan och t.o.m. ersatt den klassiska sökfunktionen med något sämre, så är kritik i allra högsta grad befogad.

Kom ihåg Niklas:

Det är folk som gnäller, klagar, kritiserar och bråkar som ser till att saker och ting förbättras, skit samma om det gäller datorer, osthyvlar eller trottoarer. Sen går resten av befolkningen, dom "sansade", där och tycker att man inte ska bråka medan dom gladeligen själva använder hundratals saker och företeelser varje dag som vi "kverulanter" ordnat fram genom vårt oväsen.

Skräp är skräp, även om det kommer i en snygg förpackning.

Varför inte försöka felsöka problemen istället för att bara klaga hela tiden då?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-04 21:41
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Varför inte försöka felsöka problemen istället för att bara klaga hela tiden då?

Briljant idé!
Jag ska omedelbart anmäla mig till en datautbildning så att jag, om tre år eller så, kan tala om för Apple vad det är som är fel på Spotlight (eller äpple + f, om det nu är samma sak).
Genialt!

Briljant idé!
Jag ska omedelbart anmäla mig till en datautbildning så att jag, om tre år eller så, kan tala om för Apple vad det är som är fel på Spotlight (eller äpple + f, om det nu är samma sak).
Genialt!

Skönt att kunna hjälpa till.

• Oregistrerad
  • 2005-10-14 18:55

Och det där med smarta mappar tror jag du fått om bakfoten. Dom verkar ju spara sökRESULTAT, inte sökKRITERIER, eller har du nåt annat än jag.?

En smart mapp sparar sökKRITERIER, dvs. skapar du en smart mapp, med t.ex. sökkriteriet "simpsons kind:movie" kommer denna smarta mappen alltid att innehålla alla dina filmer innehållandes simpsons. Dvs varje gång du öppnar mappen utförs en sökning enligt de kriterier du angivit, och resultatet visas som innehåll i mappen. Skulle du vilja byta sökkriterier klickar du på "Edit" uppe till höger i din smarta mapp.

Jag har nämligen ännu inte fått ett svar på om äpple + f och Spotlight är samma sak eler inte, och jag startade tråden om SÖKFUNKTIONEN, vad den än må kallas. Och den är rena idiotin.

Command F, och Command alt Space (som är default för spotlight) använder sig ju båda av spotlight-motorn, men har olika utseende, klicka på bilden nedan för att se skillnaden:

För min del fungerar spotlight för det mesta fint för tillfället, men det är långt ifrån buggfritt:

Problem 1, spotlight slutar att indexera - Har löst sig nu, kom fram till att det var en mediafil som fick hela systemet att flippa ur, så jag tog bort den och så fungerade det igen. Att en endaste liten fil kan få spotlight att flippa ur är ganska dåligt tycker jag.

Problem 2, spotlight - det grafiska, slutar att fungera som det skall. - Detta problemet återkommer med jämna mellanrum på min mac, och ingen verkar veta hur man löser det.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-04 21:53

Danne Vs poäng är ju kort och koncis:

Trevligt med Spotlight som ny funktion, men varför förändra vanliga Find till oigenkännlighet?

Konstigt att ni tycker det går så långsamt. Till och med på min iBook G3 600 går det förvånansvärt rappt att söka medan jag skriver, backar, ändrar i söksträngen. Startar ni aldrig om era burkar?

(Personligen har jag inga sökbehov eftersom jag är så j-a organiserad, men det är en annan historia.)

Bevaka tråden