Liknande frågor har ställts förut men förutsättningarna har ju förändrats med nya modeller osv.
Under nästa vecka skall jag köpa in ytterligare en server till min nya arbetsplats, en reklambyrå med ungefär 30 användare varav ett tiotal arbetar med rätt tung grafik och övriga med enklare officeapplikationer, men eftersom vi räknar med att expandera bör systemet ha lite överkapacitet.
Vi har sedan tidigare win2k servrar medans mestadels av klienterna kör OS 10.3, min erfarenhet av OS X Server sedan tidigare är mycket positiv och därför känns valet av server plattform rätt självklart.
Servern som skall införskaffas skall stå som ren filserver utan just några extra tjänster aktiverade åtminståne just nu. De gamla servrarna får stå kvar och köra Exchange och web tills vidare.
Budgeten är naturligtvis som vanligt pressad. Ett par alternativ som jag satt ihop:
1. Xserve 2.0Ghz/1024Mb, Single proc. 2x 400gb speglade med osx inbyggda mjukvaruraid + 80gb för system. 10.4 unlimited clients.
Kostar Ca 34.000:-
2. PMG5 2x2.0Ghz/1536Mb, DP. 2x400gb speglade med aCard sata hårdvaruraid-kort + 2x160gb speglade med inbyggd mjukvaruraid för system. Jive, internt monteringskit för 4 extra diskar, osx server 10.4 unlimited clients.
Kostar ca 31.000:-
3. PMG5 1.8Ghz/1280Mb, Single Proc. 2x400gb speglade med aCard sata hårdvaruraid-kort + 2x80gb speglade med inbyggd mjukvaruraid för system. Jive, internt monteringskit för 4 extra diskar, 10.4 unlimited clients.
Kostar ca: 27000:-
Slutsats: Alternativ två ger en extra processor, mer ram och plats för ytterligare två diskar på raidkortet i framtiden men kostar mindre än alternativ 1. Xserve, har egentligen bara som jag ser det, fördelen av att vara snygg i racken (vilket naturligtvis tilltalar fåfängan men det måste vi tyvärr bortse från...) och ha lite mer diagnostikverktyg.
Alternativ 3 är det enda alternativet som egentligen ryms i budgeten men lider av 600Mhz buss och bara en processor.
En stor fördel som jag ser det är att ha ledig plats för ytterligare två standar sata-diskar i Powermac alternativen, jag vet att de kommer att behövas...
Kommer bushastigheten och en extra processor att göra någon stor skillnad när jag bara kommer att använda burken som filserver?
Vilket alternativ är, enligt er det bästa / mest prisvärda alternativet?