Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad klarar en PC som inte en mac klarar?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Well shoot.

Jag trodde ni var trötta på datorkrig nu... nåväl, jag kommer inte på något.

• Avstängd
  • 2002-08-19 16:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Well shoot.

Definiera "PC".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 17:04

Du måste även definier "klara av"…

Ex. videoredigering är mkt krånligare att få upp-and-running på PC:n. Dåligt QuickTime stöd har lett till nån övergång till AVI. Dock fixar inte alla program detta så super av det jag sett.

Så… PC klara videredigeringar men det är svårare att få det fungera som man vill + att få interaktion mellan olika program att fungera smärtfritt.

Sen måste man också så se det som så att jag kan emaila på en Mac eller PC utan problem. Frågan är hur jag sköter mailen, men vilket program, hur det programmet sen kopplar sig till andra program m.m.

Det finns mycket lite du inte kan göra både på Mac och PC idag. Frågan är HUR du gör det.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-19 17:19

Det intressanta är väl vad som i praktiken "inte går". Inte saker som "att surfa med IE6" eller köra WinRoute, utan snarare saker som logga in på speciella nät, att lösa uppgiften helt enkelt. Finns det något program motsvarande WinRoute för Mac? Hur är det t.ex. med Access-databaser? MS Access finns väl inte för Mac OS?

• Avstängd
  • 2002-08-19 17:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Well shoot.

"Tung" CAD och 3D. Och anledningen till att Macen inte klarar det är mycket enkel, det finns inga "professionella" grafikkort till Mac.

Kolla gärna länkarna till nVidia Quadro4 och 3DLabs Wildcat här nedanför så förstår ni nog vad jag menar:

http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=quadro4xgl
http://www.3dlabs.com/product/wildcatIII_6210_index.htm

3DLabs Wildcat 6210 har bland annat 416MB minne direkt på grafikkortet. Om jag minns rätt så var det sådana kort som Pixar köpte till sina IBM Intellistation PC.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-19 17:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Jag trodde ni var trötta på datorkrig nu... nåväl, jag kommer inte på något.

Jag hoppas verkligen att denna tråd inte var tänkt som datorkrig, utan snarare att reda ut vad man som Mac-användare ev. blir utestängd från.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 17:36

• Tung 3D är något Macanvändare missar, yesbox. Även de riktiga tungviktarna inom filmindustrin kör Windows eller Unix (dock börjar detta förändras iom OSX).

• Acess finns inte till Mac, men motsvarande lösningar finns (väl).

• High-end grafikkort missar vi garanterat.

• Lowerend -> midrange kort missar vi också till ett vettigt pris.

• Bra DVD-lösningar känner jag heller inte till (med surroundsound m.m) till mac.

• Stora valmöjligheter vid maskinköp har vi inte (jag vill ex. ha TV-ut vid köp av dator, men icke…)

• Mindre spelutbud - senare spellanseringar

• Överlag dyrare produkter och komponenter samt färre valmöjligheter

[ 19 Augusti 2002, 17:44: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Avstängd
  • 2002-08-19 17:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Tung 3D är något Macanvändare missar, yesbox. Även de riktiga tungviktarna inom filmindustrin kör Windows eller Unix (dock börjar detta förändras iom OSX). Acess finns inte till Mac, men motsvarande lösningar finns (väl).

Att inte ha Access är, enligt min mening, ingen större förlust. Jag kör själv MySQL under Windows 2000 Server för databaser....

Access är bra för att slänga ihop en liten lokal databas med klatschig frontend för någon lokal arbetsgruppsapplikation. Men inte för större grejor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 17:45

Som jag uppfattat det så är access = FileMaker, fast krångligare

• Avstängd
  • 2002-08-19 17:50
Citat:

Som jag uppfattat det så är access = FileMaker, fast krångligare

Krångligare vet jag inte men Access och FileMaker är ungefär motsvarande produkter. Den förklaring som jag hört till varför Access inte ingår i Office för Mac är just att det redan finns FileMaker. För tunga databaser har ju Microsoft sin SQL Server som enligt MS är fullt i klass med Oracles produkter. Själv sysslar jag väldigt lite med databaser så jag kan inte avgöra om det påståendet stämmer.

http://www.microsoft.com/sql/default.asp

• Avstängd
  • 2002-08-19 18:04
Citat:

• Lowerend -> midrange kort missar vi också till ett vettigt pris.

• Bra DVD-lösningar känner jag heller inte till (med surroundsound m.m) till mac.

Jag uppgraderade en PC för några månader sedan med ett GeForce3 Ti200 med 128MB minne på kortet plus TV-out (pris knappt 1.500:-) och en DVD-spelare (pris cirka 500:- inklusive CyberLink PowerDVD XP programvara). Jag funderade också på att sätta in en ny 40x/12x/48x CD-RW-brännare (pris 780:- inklusive Nero BurningROM, ett av de bästa brännarprogrammen) men tyckte att jag hade brännare så det räcker redan.

Blåskärma....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 23:27
Citat:

quote:Jag uppgraderade en PC för några månader sedan med ett GeForce3 Ti200 med 128MB minne på kortet plus TV-out (pris knappt 1.500:-) och en DVD-spelare (pris cirka 500:- inklusive CyberLink PowerDVD XP programvara). Jag funderade också på att sätta in en ny 40x/12x/48x CD-RW-brännare (pris 780:- inklusive Nero BurningROM, ett av de bästa brännarprogrammen) men tyckte att jag hade brännare så det räcker redan.[/QB]

Exakt. Samma sak för en Macanvändare skulle kostar 3 ggr så mkt, typ. Grafikort: Radeon 8500 (3600 kr), DVD-spelare, okej, KANSKE samma, men du har inte samma möjlighet på Mac som på PC att kunna få ut äkta surroundsound (5.1, DTS/DolbyDigital). CD-Brännare skulle nog funka på Macen, men program skulle du behöva köpa för lite mer avancerade bränningar (+1000 kr där).

Uppgradera PC: C:a 3000 kr
Uppgradera Mac: C:a 6000 kr

DÄR har Mac:en en stor nackdel! PC har alltså något som Macen inte har: bra och billiga uppgraderingsalternativ.

Citat:

Samma sak för en Macanvändare skulle kostar 3 ggr så mkt, typ. Grafikort: Radeon 8500 (3600 kr), DVD-spelare, okej, KANSKE samma, men du har inte samma möjlighet på Mac som på PC att kunna få ut äkta surroundsound (5.1, DTS/DolbyDigital). CD-Brännare skulle nog funka på Macen, men program skulle du behöva köpa för lite mer avancerade bränningar (+1000 kr där).

Uppgradera PC: C:a 3000 kr
Uppgradera Mac: C:a 6000 kr

3*3000=6000?

Kloka inlägg, jag ser några av Macens största nedtyngande stenar presenteras framför mina ögon.
Jag vill dock säga att "tung 3D" (som någon valde att kalla det) faktiskt tagit ett stort steg in på Mac-marknaden iom Maya.
Den mellantunga marknaden tar Cinema 4XL (eller vad den nu heter) hand om. Low-end-program finns det gott om. Ta Bryce 5:an som ett exempel. Den börjar iofs så smått röra sig uppåt. Från början var det ett lekprogram...nu kan man klustra sina renderingar. Smått imponerande, framförallt med tanke på att den använder sig av Altivec i sina renderingar. Riktigt trevligt.

EDIT: Stavfel

[ 20 Augusti 2002, 00:24: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Att inte ha ett vettigt gränsnitt.

• Oregistrerad
  • 2002-08-20 02:31

Ja, det klarar PC, det klarar inte Mac!

• Oregistrerad
  • 2002-08-20 02:52

Fan, vem bryr sig egentligen...? Har folk inga liv eller? Själv kör jag Mac för att slippa ångesten när jag drar igång burken. Startar jag en Windows-maskin vet jag att nånting oväntat kommer att hända... det är liksom oundvikligt. Tycker Macen e en skön burk att handskas med och den försöker inte sätta sig på tvären hela tiden. Skön burk, skönt OS... two thumbs up!

• Oregistrerad
  • 2002-08-20 07:20

Något som jag mer och mer saknar till mac är professionell mjukvara för statistik, konstruktion och karthantering:

1. Efter 1998 utvecklas inga GIS-program till mac. Inte för att macen är en dålig dator, bara för att det är för kostsamt att utveckla en version till så liten andel av masknaden.

2. Rejäla statistikverktyg. SAS institute, som är marknadsledande, slutade också med sin programserie för mac 1998. Ett av deras statistikverktyg, SAS JMP, finns dock för mac... men vi är på undantag.

3. Autocad förstås.

På grund av detta är Classic är fortfarande nödvändigt, åtminstone i mitt jobb.

Tryggve

• Avstängd
  • 2002-08-20 07:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nicke30:
Blåskärma....

Men å andra sidan kan man få kernel panic i MacOS X, det kan man inte få i Windows.....

• Avstängd
  • 2002-08-20 07:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Jag vill dock säga att "tung 3D" (som någon valde att kalla det) faktiskt tagit ett stort steg in på Mac-marknaden iom Maya.

Det är inte bara programvaran som är problemet utan hårdvaran, för till Mac finns inte bara Maya utan även Lightwave (även om det saknas bland annat AutoCAD och 3DStudioMax). Avsaknaden av hårdvara, framförallt professionella grafikkort, gör att det inte går att köra tung 3D och CAD på Mac.

SPSS finns inte för OSX.

Navigationprogram med GPS saknas för OSX.

Route66 stödjer GPS.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Saffran:

GPSY är på G

Mac OS X / Carbon: We are committed to implementing the Carbon API and GPSy will be a full native Carbon application. We are excited about this new development in Apple technologies and feel it will be an ideal arena to showcase GPSy´s capabilities. A recent evaluation of GPSy using the CarbonDater tool reveals that less than 1.2% of GPSy is not Carbon Pure, so only slight modifications look like they will be necessary to take us to the Carbon Age.

Det finns vad jag vet inget program liknande Micro$oft Netmeeting till OS X.

Sen har Windows, men inte Mac:

* BSOD´s
* "Programmet ahr utfört en förbjuden åtgärd..."
* Irriterande gränssnitt
* Fördummande av användarna
* m.m.

Ciryon

Tunga grafikkort finns visst till Mac. Det är bara så att det inte finns flera hundra stycken varianter.

EDIT: Har jag för mig...

[ 20 Augusti 2002, 11:56: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Route66 stödjer GPS.

Ojdå, det visste jag inte, men jag menade kartplotterprogram av typen Fugawi eller GPSy för navigation på havet! Men man kan kanske använda Route66 för att ladda ner och upp data till sin GPS?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Saffran:

GPSY är på G

Mac OS X / Carbon: We are committed to implementing the Carbon API and GPSy will be a full native Carbon application. We are excited about this new development in Apple technologies and feel it will be an ideal arena to showcase GPSy´s capabilities. A recent evaluation of GPSy using the CarbonDater tool reveals that less than 1.2% of GPSy is not Carbon Pure, so only slight modifications look like they will be necessary to take us to the Carbon Age.

Se där, det låter ju bra. Var har du hittat citatet? Jag har bara sett mer negativa inlägg på:
http://gpsy.tzo.com:3000/ubb/Forum2/HTML/000089.html

Bevaka tråden