Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS visar inte ICC-profilinfo… ibland...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag undrar varför InDesign CS inte alltid visar vilken ICC-profil som är tilldelad en bild när jag plockar fram "Länkinfo". Det står endast "Profil: E/T". Ibland funkar det, ibland inte.

Bilderna är CMYK-EPS sparade från Photoshop CS.

Bug or feature?

/Dennis

Antagligen för att det är en EPS-fil som förlorat sin metadata. Har filen möjligtvis varit över och vänt i PC-miljö?

Och som jag alltid säger à propos EPS: Använd inte EPS som filformat för pixelbilder om det inte finns speciella skäl till det.

Nix, den har sparats direkt till vår G4 X-Serve och har inte gått någonstans sedan dess. Märkligt…

Tillägg: Om jag öppnar bilden i Photoshop så ligger den i "rätt" ICC-profil. Således finns ju informationen kvar i bilden.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Antagligen för att det är en EPS-fil som förlorat sin metadata. Har filen möjligtvis varit över och vänt i PC-miljö?

Och som jag alltid säger à propos EPS: Använd inte EPS som filformat för pixelbilder om det inte finns speciella skäl till det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-04 22:36

InDesign visar inte profilinfo på .eps eller .pdf eftersom de filformaten kan innehålla mer än en profil i samma fil.

Använd inte .eps för bilder, det är ett förlegat förmat som inte lämpar sig för färghantering. InDesign färghanterar förvisso Photoshop EPS och vet vilken profil bilden har men det visas inte i bildinfo.

Janne Suhr

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-05 10:12

OT:
Gjorde en liten test angående eps-formatet. Kanske eps inte är det bästa men man får iaf. lättare dokument.

Detta är bara 4 sidor med 8 bilder på runt 40 mb st.

Antar att detta har med de olika formatens preview-bilder att göra. Är det någon som kan förklara skillnaderna.

Och den största frågan; vilket är det bästa formatet för "vanlig" desktopproduktion med ICC-profiler?

Ursprungligen av darios:

OT:
Gjorde en liten test angående eps-formatet. Kanske eps inte är det bästa men man får iaf. lättare dokument.

Detta är bara 4 sidor med 8 bilder på runt 40 mb st.

Man kan inte säga att det finns ett "bästa" och ett "sämsta" format, de olika formaten har olika egenskaper som gör dem mer eller mindre lämpliga för olika uppgifter.

Det finns ett flertal trådar på forumet om detta där både Janne och jag ger synpunkter på varför EPS-formatet är mindre lämpligt och för- respektive nackdelar med andra format.

Själv använder jag PSD och TIFF i första hand, men gärna också JPEG, om jag inte har behov av fortsatt redigering. EPS undviket jag så långt som möjligt.

1
Bevaka tråden