Jag har gjort ett par script som sparar och läser in sökinställningar för InDesign CS. (ej CS 2 i denna version)

De funkar så att det ena scriptet sparar de aktuella sök- och ersätt-inställningarna i en fil på valfri plats. Det andra scriptet kan sedan läsa in sök- och ersätt-inställningar från en tidigare sparad fil.

Det här är användbart om man ofta söker/ersätter vissa format-inställningar eller kombinationer av innehåll och format. En bugg i InDesign gör att rena innehållssöknigar inte pålitligt kan sparas, något jag kommer att arbeta runt om grundkonceptet funkar.

Den som vill testa packar upp bifogad fil och lägger i

Macintosh HD/Program/Adobe InDesign CS/Presets/Scripts/

Skripten körs sedan genom att öppna script-paletten i InDesign och dubbelklicka på respektive scripts namn.

För bästa resultat bör du känna till att InDesign skiljer på innehålls- och formatinställningar. Detta gör att om du läser in inställningarna INNAN du öppnar dialogrutan för Sök och Ersätt, så läses de sparade innehållsinställlningarna in. Om du däremot läser in dem EFTER att dialogrutan öppnats så bibehålls de aktuella innehållsinställningarna.

För enkelhetens och förutsägbarhetens skulle rekommenderar jag därför att du läser in inställningarna INNAN du öppnar dialogrutan för Sök och ersätt.

Scripten är säkra att testa och kan inte förstöra någonting.