"Det är troligen det här som strular med att visa dekorfärgen Black också. Det är ingen dekorfärg men InDesign visar den som sådan i alla fall, bugg i Indesign."
Utdrag av ett svar ifrån en tidning. Är detta någon känd bugg?
Skitsnack. Jag vågar sätta en stadig peng på att de inte har en aning om vad de pratar om.
Vad de har är ett problem som de inte vet hur de ska hantera, så istället för att ta reda på orsakerna säger de "det är någon annans fel".
Här är min uppfattning, baserat på det jag hört:
Indesign använder en del av PDF-standarden som heter "Separation Color Space" och som används för att styra tonvärdeskurvan i gråskalegenereringen. Enheter som inte stödjer en sån space, är, som en obligatorisk del av PDF-specifikationen tvungen att stödja "Alternate Color Space", vilket innebär att de ska använda det alternativ som finns. Om alternativet är DeviceCMYK skall ingen konvertering ske, utan det som ligger i svartkanalen ska ut på svartplåten. Basta.
Hur det ser ut i en programvara som läser informationen korrekt (Acrobat 7 Professional) kan du se i den bifogade skärmdumpen
Vad tidningen istället lyckats göra är att KONVERTERA värdena, vilket sannolikt beror på att de antingen använder ett ICC-baserat flöde, som de inte vet hur det funkar, ställt in fel, eller på att de har preflight-utrustning som inte stödjer PDF-specifikationen och därför inte korrekt tolkar color space-informationen.
Nu har jag ju bara den lilla information jag fått här, men jag är ändå rätt säker på att jag har rätt, men be dem gärna att styrka sitt påstående.
Be de redovisa EXAKT hur de kommit till sin slutsats, vilka redskap de använder för att analysera filen (program och version) Vilken kunskap de stödjer sig på och vilka källor de kan referera till, för att belägga sina påståenden. Exakt vilken del av PDF-filen menar de det är fel på? Och hur kan de utesluta att det inte är deras utrustning eller kunskap det är fel på?
Innan de svarar så kan de ta tillfället i akt att läsa på om PDF/X och PDF-specifikation i allmänhet
Här finns lite info
http://www.planetpdf.com/creative/article.asp?contentid=6541&ra
För den fullständiga dokumentationen så hänvisar jag till
http://partners.adobe.com/public/developer/en/pdf/PDFReference13.pdf
Där man särskilt ska se kapitlen 4.5 samt 6.0 -6.2