Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign PDF till dagspress omvandlas ifrån svartvit till CMYK

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 10:57
Ursprungligen av jannes:

Jag skulle gärna vilja ta mig en titt på din PDF om det går bra.

Janne

PDF:en jag gjorde var det fel på, men det vara förklaringen som jag tyckte var osanolik.

Anledningen varför det var fel på min PDF berode på att jag använde TU´s inställningsfil. Här är svaret ifrån dem varför det blev fel.

"Problemet är jag numera bekant med.
Det är en kryssruta I Indesign 2 - bevara CMYK - som gör att:
Om det är saker som är annan rgb än som används I profilen så får det till följd att programmet försöker konvertera CMYK till CMYK en gång till. Detta kan göra att svart text blir 4-färgs svart.
Det är ett Indesing 2 problem, som vi har en dialog med Adobe om och ska möte dem i nästa vecka för att kunna hitta på en "fix".
Om de som gör annonser I InDesign 2 kikar ordentligt I manualen ser de att denna ruta skall vara ikryssad. Fast jag förstår at man kan missa detta. Det borde ju inte vara så stora förändringar mellan programversioner."

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 17:46

Avsikten med detta val (Bevara färgvärden, ignorera inbäddade profiler) i InDesigns färginställningar är att just låta CMYK bilder passera orörda men ge möjlighet till konvertering av RGB till dokumentets CMYK.

Nackdelen med TU färginställningen är att den är ställd på att konvertera till arbetsrymden när du öppnar eller monterar bilder. Detta sker då utan att man har kontroll. Det är bättre att konvertera "manuellt" så att man ser vad som händer.

OCH det allvarligaste felet är i Indesign PDF export inställningen man skickar ut. Den står inställd med färgpressen som målprofil. Men inte som Dokument CMYK.

ALLTSÅ, om du väljer TU export från InDesign så får du konvertering av CMYK om inte bilderna har färgpressens profil. Och ännu värre om dokumentet inte står på färgpressen så blir det konvertering av allt, även text.

Vad det gäller deras kommentar om sagda inställning "Bevara..." så kan jag inte få till det som de beskriver.

Det enda som skulle kunna orsaka detta är om InDesign har en annan färginställning än Färgpressen när dokumentet skapas. Alltså "Dokument CMYK" är en annan än Färgpressen. Eftersom TU's "heliga" exportinställning står på färgpressen som målprofil så blir det konverteringar. Den borde stå på Dokument CMYK och att sedan det är Färgpressen.

Skickar man ut en sån inställning som är fel, och det sedan kommer en massa annonser med fyrfärgs text och konstiga färger förstår jag att man i sin okunnighet skyller på Adobe

"Samma gamla visa än en gång"

Janne Suhr

Ursprungligen av amun:

"Det är troligen det här som strular med att visa dekorfärgen Black också. Det är ingen dekorfärg men InDesign visar den som sådan i alla fall, bugg i Indesign."

Utdrag av ett svar ifrån en tidning. Är detta någon känd bugg?

Skitsnack. Jag vågar sätta en stadig peng på att de inte har en aning om vad de pratar om.

Vad de har är ett problem som de inte vet hur de ska hantera, så istället för att ta reda på orsakerna säger de "det är någon annans fel".

Här är min uppfattning, baserat på det jag hört:

Indesign använder en del av PDF-standarden som heter "Separation Color Space" och som används för att styra tonvärdeskurvan i gråskalegenereringen. Enheter som inte stödjer en sån space, är, som en obligatorisk del av PDF-specifikationen tvungen att stödja "Alternate Color Space", vilket innebär att de ska använda det alternativ som finns. Om alternativet är DeviceCMYK skall ingen konvertering ske, utan det som ligger i svartkanalen ska ut på svartplåten. Basta.

Hur det ser ut i en programvara som läser informationen korrekt (Acrobat 7 Professional) kan du se i den bifogade skärmdumpen

Vad tidningen istället lyckats göra är att KONVERTERA värdena, vilket sannolikt beror på att de antingen använder ett ICC-baserat flöde, som de inte vet hur det funkar, ställt in fel, eller på att de har preflight-utrustning som inte stödjer PDF-specifikationen och därför inte korrekt tolkar color space-informationen.

Nu har jag ju bara den lilla information jag fått här, men jag är ändå rätt säker på att jag har rätt, men be dem gärna att styrka sitt påstående.

Be de redovisa EXAKT hur de kommit till sin slutsats, vilka redskap de använder för att analysera filen (program och version) Vilken kunskap de stödjer sig på och vilka källor de kan referera till, för att belägga sina påståenden. Exakt vilken del av PDF-filen menar de det är fel på? Och hur kan de utesluta att det inte är deras utrustning eller kunskap det är fel på?

Innan de svarar så kan de ta tillfället i akt att läsa på om PDF/X och PDF-specifikation i allmänhet

Här finns lite info

http://www.planetpdf.com/creative/article.asp?contentid=6541&ra

För den fullständiga dokumentationen så hänvisar jag till

http://partners.adobe.com/public/developer/en/pdf/PDFReference13.pdf

Där man särskilt ska se kapitlen 4.5 samt 6.0 -6.2

Jag har också haft liknande problem när jag skickat material till en landsortstidning.
Jag har kommit förbi problemet genom att i indesign exportera till en EPS-fil och där välja "Grey", skapa en pdf-fil genom distillern och då få en godkänd markering "G" i Addman som jag använt för att testa mina PDF-filer innan jag skickar dem för tryck.

Ett problem som har uppstått, är att jag är tvungen att ha färghanteringen avstängd, annars har jag fått färgplattor och text som ska vara 100% svart endast att bli 93% svart...???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 21:14
Ursprungligen av jakoby:

Jag har också haft liknande problem när jag skickat material till en landsortstidning.
Jag har kommit förbi problemet genom att i indesign exportera till en EPS-fil och där välja "Grey", skapa en pdf-fil genom distillern och då få en godkänd markering "G" i Addman som jag använt för att testa mina PDF-filer innan jag skickar dem för tryck.

Ett problem som har uppstått, är att jag är tvungen att ha färghanteringen avstängd, annars har jag fått färgplattor och text som ska vara 100% svart endast att bli 93% svart...???

Då har du använt färghanteringen på fel sätt.

När du exporterar eller skriver ut ska rätt profil synas efter texten "Dokument CMYK ..." som målprofil. Om inte rätt profil finns där måste du avbryta och gå till "Tilldela profil..." och sätta rätt profil till dokumentet. Gå sedan tillbaka till Export eller Utskrift och du finner din profil korrekt i målprofilen.

Om du istället väljer en annan profil istället för "Dokument CMYK..." så får du färgkonverteringar av den typ du beskriver.

Janne Suhr

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 20:40

---> Richard Rönnbäck. Vilket är det säkraste sättet att skapa tryckbara PDF från ID?
Via EPS eller genom utskriftsdialogen?

Konrad, se gärna andra trådar om PDF-skapande, men just här vill jag inte avleda den här diskussionen från det den, vilket är hanteringen av gråskalebilder. Och där gäller att oavsett om man skriver ut till PS/ exporterar till EPS, som sedan körs genom Distiller, eller exporterar till PDF så behandlar InDesign gråskalebilder på samma sätt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 21:00
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Konrad, se gärna andra trådar om PDF-skapande, men just här vill jag inte avleda den här diskussionen från det den, vilket är hanteringen av gråskalebilder. Och där gäller att oavsett om man skriver ut till PS/ exporterar till EPS, som sedan körs genom Distiller, eller exporterar till PDF så behandlar InDesign gråskalebilder på samma sätt.

OK, ska kolla. Jag är ny här. Men inte ny i "branschen".

Bevaka tråden