Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Översikt av kortkommandon i OS X

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-11-17 21:22

i linux finns det ett sätt att flytta fönster utan att man måste ha musen på fönsterlisten.
eller, linux, Gnome är det iaf så i, och Blackbox, man håller inne ALT och sen kan man ha musen vart man vill i fönster och bara flytta, finns det något liknande till mac? Det är ett suveränt sätt att flytta fönster på, som jag saknat i både win och ... BeOS?
Idéer?

Ursprungligen av RockyMontana:

i linux finns det ett sätt att flytta fönster utan att man måste ha musen på fönsterlisten.
eller, linux, Gnome är det iaf så i, och Blackbox, man håller inne ALT och sen kan man ha musen vart man vill i fönster och bara flytta, finns det något liknande till mac? Det är ett suveränt sätt att flytta fönster på, som jag saknat i både win och ... BeOS?
Idéer?

Nej, inte som jag vet. Däremot kan du hålla ner kringla/rune/kommando och flytta ett skuggat fönster bakom ett aktivt. Det funkade även med MacOS 9 och säkert tidigare än så. Men du måste fortfarande ha musen på fönsterlisten, så det är nog inte lika smidigt som på Linux.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-21 11:48

Ett annat kul kommando är att i Safari trycka cmd- i när man har Mail öppet samtidigt.
Då dumpas sidan från Safari till Mail och kan skickas "levande" till någon annan.
Funkar bara i Tiger, men mottagaren behöver inte har Tiger.

Hur öppnar man en fil i Finder med tangentbordet?
Enter byter ju namn....

  • Medlem
  • 2006-01-21 19:51
Ursprungligen av ptolemy:

Hur öppnar man en fil i Finder med tangentbordet?
Enter byter ju namn....

Cmd-o ("Open" i alla program inkl Finder)

Finns det snabbkommandon för att hoppa mellan olika öppna sidor på Firefox eller Safari? Det skulle vara jättesmidigt.

Har hittat det själv här …

Ursprungligen av Daniel Sönnerstedt:

I MacOS X så är det två olika kortkommandon som ersätter windows Alt+Tab:
"Command-Tab" = Switch application
"Command-`" = Cycle through windows in application or Finder (if more than one window is open)

`-knappen sitter mellan Z och Shift.

Tack Daniel Sönnerstedt!

Och om man trycker skift samtidigt som ovan så kan man hoppa åt annat håll … *s*

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-22 11:21

Det smidigaste för min del är att dra ner markören längst ner till vänster hörn, då visas ju alla öppna fönster på skärmen, mycket lätt att hoppa mellan program och mycket överskådligt!
Detta är väl ingen nyhet, men jag tycker det är en häftigt funktion.
Pc-användare blir iaf väldans impade när jag har visat det för dem.:cool:

Tror du glömde att man kan hålla in Option vid boot för att få upp en lista med alla bootbara enheter. Användbart om man ska köra Apple Hardware Test eftersom det ligger på samma skiva som OS X.

Mitt Cmd+c/v har slutat fungera...
Det funkar bara att högerklicka och välja Copy...
Någon som har någon som helst aning ang. detta skumma problem?

Jonas

Någon som har ett kortkommando för att skicka upp ett fönster i fullscreen, alltså en motsvarighet till Windows alt-space-x?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-18 17:58

Vad hände med Command+Backspace för kasta ett objekt och Command+Shift+Backspace för att tömma papperskorgen?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-07-09 11:14

Bra lista. Passar på att tipsa om programmet FGShortCuts Remember Det placerar en symbol i menyraden och via den kan man få fram listor på många bra kortkommandon (inte lika många som i Olle@mac lista) men det är ganska smidigt, då dom är placerade i olika kategorier. Dessutom är det gratis. Länk till programet se ovan.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-09 16:18
Ursprungligen av Olle@mac:

Här hittar du tangentbordets genvägar för en mac - kanske finns något som även mac-användarna missat:

"Control-Option-Command-* (asterisk)" = Switch to White on Black

Control-Option-Command-8 med svensk tangentbordslayout. "White on Black" är inte riktigt rättvisande - skärmens färger inverteras. Bra om man vill spara ögonen (eller bli svårupptäckt) på natten. Tryck samma sak igen för att återställa.

  • Medlem
  • Söderhamn
  • 2006-07-27 18:45

Kortkommando för att hoppa till adressfältet i Safari ?

Vore tacksam om nån kan hjälpa mig att hitta följande kortkommandon:

1. Kortkommando för att hoppa till adressfönstret i Safari. Motsvarande "F4" i Windows.

2. Kortkommando för att hoppa till början respektive slutet i en textrad vid textredigering. Motsvarande "Home" och "End"

/ Micke

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-27 19:38
Ursprungligen av omena:

Vore tacksam om nån kan hjälpa mig att hitta följande kortkommandon:

1. Kortkommando för att hoppa till adressfönstret i Safari. Motsvarande "F4" i Windows.

2. Kortkommando för att hoppa till början respektive slutet i en textrad vid textredigering. Motsvarande "Home" och "End"

/ Micke

1. Äpple+L. Funkar även i Firefox.

2. Äpple+vänsterpil, äpple+högerpil.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-01 16:54
Ursprungligen av malesca:

2. Äpple+vänsterpil, äpple+högerpil.

sätt in ett opt (alt) emellan åt med

  • Medlem
  • 2006-07-30 12:01

Något som är lite kul är att det finns en hel del kortkommandon som kommer direkt ifrån emacs och som funkar i alla cocoaprogram
till början av raden Ctrl-A
till slutet av raden Ctrl-E
ta bort allt efter markören på raden Ctrl-K
Byt plats på två tecken Ctrl-T

Ursprungligen av pawh:

Något som är lite kul är att det finns en hel del kortkommandon som kommer direkt ifrån emacs och som funkar i alla cocoaprogram
till början av raden Ctrl-A
till slutet av raden Ctrl-E
ta bort allt efter markören på raden Ctrl-K
Byt plats på två tecken Ctrl-T

Aha! Tufft. Kände jag inte till.

  • Medlem
  • Söderhamn
  • 2006-08-01 19:08

Tack Malesca! Jag bugar i vördnad.

Ännu lättare är väl ändå Apple+D för att komma till adressfältet, det ligger ju perfekt på fingrarna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-27 09:16

Hur funkar "mouse keys" i listan ovan? Pilen rör ju inte på sig bara för att man trycker på siffertangeterna.

Mouse Keys

"8" = Move Up
"2" = Move Down
"4" = Move Left
"6" = Move Right
"1, 3, 7, 9" = Move Diagonally
"5" = Press Mouse Button
"0" = Hold Mouse Button
". (period on keypad)" = Release Mouse Button (use after pressing 0)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-27 19:02

Systeminställningar -> Hjälpmedel -> Mus -> Mustangenter: På

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 20:33

Kommando för mejladress?

Är det fler än jag som är mkt trött på att skriva sin mejladress flera gånger per surfsession? Är ute efter ett kommando så att man kan trycka på en tangent så hela mejladressen "klipps in". Finns det ngn sådan funktion? Halva civiliserade världen skulle uppskatta en sådan funktion/sådant kommando.

Kommandot skulle alltid funka; alltså även efter omstarter o.dyl.

Hilfe bitte!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-01 16:33

Finder Window listan är ju bristfällig kommando och piltangenterna (+alternativ) gör betydligt mera än så.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-11-19 21:48

En sak jag funderat på, jag hittade "|" ganska fort men hur skriver man andra "UNIX-tecken"? exempelvis "{" och "}"? Är liksom inte hållbart att gå in under "specialtecken" varenda gång jag ska skriva ett kommando eller kort skript...

/mludd

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-19 23:06

{ = shift+alt+8
} = shift +alt+9
[ = alt+8 etc

/thomas

Alt+Shift+8 för { och alt+shift+9 för }

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-11-19 23:59

oj, där fick man snabba svar, tack för hjälpen, var väl egentligen bara det som jag stört mig på sen jag bytte till mac.

/mludd

Jag stör mig på att halvtecknet som på PC ligger på §-knappen inte finns alls.
Jag använder det tecknet BRA mycket oftare än jag använder ° eller ¶.
Men man kan väl inte få allt antar jag.

Bevaka tråden