Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Översikt av kortkommandon i OS X

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Får inte detta med tangentbordet att funka bra. User = jag kör sedan länge engelskpråkigt Mac OS. Min fru och barn kör svenskt. Sedan en månad rullar hos mig en iMac 24'' med Leopard. Nu uppstår problem med volymtangenterna. De kör igång Exposé-funktioner. Volymen ändras bara med den eländigt placerade fn-tangenten. På min frus och mina barns användarkonton kastas detta om då och då, men utan konsekvens. (Ibland styr tangenterna volymen, ibland Exposé.)

Men vad värre är, min favorittangentkombination alt+tab för att byta fönster inom samma app funkar inte längre.

Allt detta funkade gnisselfritt på allas användarkonton när vi körde Tiger på en iMac 20''.

Vad göra?

Ursprungligen av SvenTorn:

Får inte detta med tangentbordet att funka bra. User = jag kör sedan länge engelskpråkigt Mac OS. Min fru och barn kör svenskt. Sedan en månad rullar hos mig en iMac 24'' med Leopard. Nu uppstår problem med volymtangenterna. De kör igång Exposé-funktioner. Volymen ändras bara med den eländigt placerade fn-tangenten. På min frus och mina barns användarkonton kastas detta om då och då, men utan konsekvens. (Ibland styr tangenterna volymen, ibland Exposé.)

Men vad värre är, min favorittangentkombination alt+tab för att byta fönster inom samma app funkar inte längre.

Allt detta funkade gnisselfritt på allas användarkonton när vi körde Tiger på en iMac 20''.

Vad göra?

Hej och välkommen till 99Mac

Om du lägger dina frågor i en ny tråd, helst efter att ha sökt först efter liknande problems lösningar här så går det bättre.

Om du kollar i Systeminställningar/Tangentbord&mus och tittar bakom fliken "Kortkommandon"

Dessa är grupperade inom funktionsområden såsom "Tangentbordsnavigering", "Exposé/Dashboard"

Kolla även lite hur knapparna är inställda i Exposés egna inställningar.

Jag tror dessutom att om ni alla har egna användarkonton så har ni förmodligen alla gjort de inställningar ni trivs med. Om du då kör inloggad som ngn annan stämmer väl i princip ingenting. Har ni alla lösenord i inloggningen och pratat om att inte röra vid varandras inställningar?

Ni är ju en familj, om inte alla samarbetar blir det ju tappad pannkaka av det hela.

jag har några frågor, har äntligen fått testa osx på riktigt! underbart operativsystem men eftersom min kompis som har det använder sig av ett vanligt "windows" tangentbord skulle jag vilja fråga vilka kanppar som är vad, tex vad Ctrl knappen är i osx? för jag kan då inte få några kortkommnadon att funka...

Ursprungligen av Ollebro:

jag har några frågor, har äntligen fått testa osx på riktigt! underbart operativsystem men eftersom min kompis som har det använder sig av ett vanligt "windows" tangentbord skulle jag vilja fråga vilka kanppar som är vad, tex vad Ctrl knappen är i osx? för jag kan då inte få några kortkommnadon att funka...

Om jag förstår dig rätt så undrar du hur du ska använda ett windows-tangentbord på Mac'en.

Ctrl i Windows är det samma som Ctrl på Mac men för att få kortkommandon att fungera ska du använda den sk. Command(cmd)/kringla/bulle-tangenten. Dess motsvarighet på ett windowstangentbord är troligen windows-tangenten.

Mactangentbordets nedersta rad utgörs av (från vänster till höger):

Ctrl, Alt(Option), Cmd, Space(mellanslag), Cmd, Alt, Ctrl

På ett windowstangentbord ser det väl ut som följande:

Ctrl, Option, Win, Mellanslag, Alt Gr, Ctrl

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om jag förstår dig rätt så undrar du hur du ska använda ett windows-tangentbord på Mac'en.

Ctrl i Windows är det samma som Ctrl på Mac men för att få kortkommandon att fungera ska du använda den sk. Command(cmd)/kringla/bulle-tangenten. Dess motsvarighet på ett windowstangentbord är troligen windows-tangenten.

Mactangentbordets nedersta rad utgörs av (från vänster till höger):

Ctrl, Alt(Option), Cmd, Space(mellanslag), Cmd, Alt, Ctrl

På ett windowstangentbord ser det väl ut som följande:

Ctrl, Option, Win, Mellanslag, Alt Gr, Ctrl

aha då förstår jag! tack så mycket!

Hur gör man för att skriva ett "@" tecken?
Jag har försökt alla möjliga kombinationer med 2-tangenten, men jag kan inte hitta det...
Jag börjar bli trött på att skifta om till Amerikanskt tangentbord varje gång jag ska skriva en emailadress.

Mvh,
Nicke

Med svenskt tguppsättning får du @ med alt+stjärna längst till höger om Ä.
Med svensk pro tguppsättning får du @ med alt+2.
Det finns två olika svenska tgbord att välja mellan, titta i "Internationellt"
Hoppas det hjälper.
Lennart

Tack Lennart!

Jag hittade Svenskt Pro till slut. :">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 23:44
Ursprungligen av nickeluring:

Tack Lennart!

Jag hittade Svenskt Pro till slut. :">

Tack Nicke för att du sökte och la din fråga i en befintlig tråd istället för att starta en ny, tack på riktigt alltså.

Hej!

Jag har en MBP från november 07. Den uppdaterade modellen som kom några månader senare har knappar för att kunna styra iTunes direkt från tangentbordet. Jag skulle vilja göra samma sak genom att utnyttja F11 och F12 -knapparna för motsvarande play och forward/nästa spår. Finns det möjlighet att göra det? Alltså att göra sin egen specialtangent? Jag har försökt under systeminställningar/tangentbord/kortkommandon men inte lyckats. Jag har även laddat ner Ukelele men jag fattade fan nada.

Tacksam för hjälp.

//Irre

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-09-30 19:48
Ursprungligen av ihrelius:

Hej!

Jag har en MBP från november 07. Den uppdaterade modellen som kom några månader senare har knappar för att kunna styra iTunes direkt från tangentbordet. Jag skulle vilja göra samma sak genom att utnyttja F11 och F12 -knapparna för motsvarande play och forward/nästa spår. Finns det möjlighet att göra det? Alltså att göra sin egen specialtangent? Jag har försökt under systeminställningar/tangentbord/kortkommandon men inte lyckats. Jag har även laddat ner Ukelele men jag fattade fan nada.

Tacksam för hjälp.

//Irre

Om inget annat borde du kunna använda FastScripts Lite, Quicksilver eller nåt annat för att koppla F11 och F12 till två AppleScript som du själv gör.

AppleScripten blir

tell app "iTunes" to playpause

och

tell app "iTunes" to next track
Ursprungligen av malesca:

Om inget annat borde du kunna använda FastScripts Lite, Quicksilver eller nåt annat för att koppla F11 och F12 till två AppleScript som du själv gör.

AppleScripten blir

tell app "iTunes" to playpause

och

tell app "iTunes" to next track

Det funkade ju kanon! Tackar och bockar!!!

//Irre

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-06 10:02

Hej!

En liten fråga? Varför funkar inte "klipp ut" för mig? Den är grå i menyn! Lite drygt när man vill "flytta" på filer.

/Daniel

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2009-07-07 18:24
Ursprungligen av Daos:

Hej!

En liten fråga? Varför funkar inte "klipp ut" för mig? Den är grå i menyn! Lite drygt när man vill "flytta" på filer.

/Daniel

"Klipp ut" fungerar bara på att klippa ut text och inte när man vill flytta på filer.

Ursprungligen av Daos:

Hej!

En liten fråga? Varför funkar inte "klipp ut" för mig? Den är grå i menyn! Lite drygt när man vill "flytta" på filer.

/Daniel

I vilken meny och i vilket sammanhang?
När jag vill flytta en fil från ett ställe till ett annat så brukar det ju gå automatiskt genom att dra den? När jag har en fil på en hårddisk jag vill flytta till mitt skrivbord till exempel så håller jag ner alt eller om det nu var  och då försvinner +symbolen och du flyttar på filen..

Hoppas det hjälper något..

Skapa mapp under befintlig mapp

Allt sedan jag blev en switcher (iaf hemma...) så är jag mycket nöjd med det mesta, det finns dock några saker som jag antingen inte begriper eller så är det en "feature...."

Om jag vill skapa en undermapp i exempelvis fotokatalogen så sker det inte som jag är van med i windows utan den lägger sig i ändan av listan. Detta ställer till ganska stora problem eftersom det blir en massa pillande

Command + Shift + N = skapa mapp, finns det nått som gör skapa mapp under mapp?

Eller är jag tvingad att köpa ex Pathfinder?

Hilfe bitte,,,

Om du använder pilen och går in i den mappen du vill ha en mapp i, så skapas mappen där? Alltså den skapar en mapp i den mapp du befinner dig?.. Eller har jag missförstått din fråga?

Vad är detta för kortkommando? Jag har testat lite allt möjligt.

Senast redigerat 2011-10-20 22:22

pil höger + alt + shift1 ?

Ingen som vet!?

Bevaka tråden