Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några enkla FileMaker-frågor

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sköter min enkla fakturering med Excel, vilket i och för sig funkar bra, men rapportering och översikt blir lite besvärlig tycker jag. Därför tänkte jag nu istället lyfta över det till FileMaker, och eftersom jag är så kass på FileMaker så fastnar jag direkt på några saker. Finns det någon vänlig FileMaker-kännare som kan hjälpa en stackars FM-newbie?

Och ja, jag vet att det finns färdiga lösningar för sånt här, men de innehåller alldeles för mycket och är för komplexa för mina minimala behov - jag vill ha något som är så enkelt att till och med jag fattar !

Såhär hade jag tänkt:

* Ett par relaterade register, ett med kundernas kontaktuppgifter, och ett med själva fakturorna
* Varje faktura kan bestå av flera delsummor bestående av antingen fasta priser, och/eller pris x antal (timmar/script/annan enhet)
* De olika delsummor ska sedan kunna summeras ihop till en totalsumma

Enklaste sättet att förstå hur jag vill ha det är förmodligen att betrakta den bifogade skärmdumpen

Att göra själva grunden och länka in kontaktuppgifterna klarar till och med jag, men hur gör jag lämpligen för att få en vettig funktion för att skapa flera delsummor? Jag skulle helst hålla dessa uppgifter inom samma databas/tabell eftersom jag inte kommer att använda de uppgifterna i andra sammanhang

Jamen det var ju apenkelt (naturligtvis) Här hittade jag en utmärkt beskrivning av exakt det jag ville göra

http://www.filemakertoday.com/invoice.htm

Ett till problem som jag måste lösa är att skapa fakturanummer, typ löpnummer, jag vill dock inte att de skapas förrän jag ber om det, eftersom det händer att jag lägger upp en faktura som aldrig går iväg, och såna ska inte ingå i löpnummerserien

• Medlem
  • 2005-10-15 11:06

Du kan alltid lägga till ett fält i tabellen som heter "Skickad". I layouten väljer du att visa fältet som en kryssruta (Utforma -> Fält), och "Visa värden från" en värdelista du definierar och som innehåller värdet "Skickad".

Sen utformar du fältet som en knapp som kör ett manus som dels sätter värdet i fältet till "Skickad" (så att rutan blir ikryssad) och dels sätter värdet i fältet "Fakturanummer" till "max(fakturanummer) + 1".

Eller nåt liknande.

1
Bevaka tråden