Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket OSX är stabilast?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 20:59

Nu har jag tagit klivet från OS9, och då vill jag veta vilket OS jag skall satsa på. 10.1, 10.2, 10.3 eller 10.4. Let me know your opinions. Jag vill stoppa in nåt som är billigt och stabilt, som hanterar ny programvara utan buggar, ni vet. Är det värt 1200kr för en tiger? Jag tänker beggat.
/christian

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-15 21:01

Jag upplever iaf Tiger som mest stabilt, även om Panther inte var direkt ostabilt heller. (Dessa är de enda två kandidaterna, tidigare versioner var absolut inte lika stabila, av vad jag har hört.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 21:07

ok, panter=10.3? (inbiten os9-användare)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-15 21:09
Ursprungligen av chform:

ok, panter=10.3? (inbiten os9-användare)

Jepp, men jag skulle definitivt skaffa Tiger om jag vore du, helt klart värt det. Tveklöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 21:13

ok, kan vara värt det kanske. Just nu hackar jag med 10.0.3, helt sjukt kasst, stoppade in den imorse, helt värdelöst, det söker upp classicapplikationer hela tiden för att det inte orkar göra OSX jobbet. Blir nog en tur till macbutiken imorgon. Om man inte lyckas ragga upp en beggad...

Fråga: Vad är det för dator och hur mycket minne har den?
10.0.3 är absolut inget att rekommendera, OSX var egentligen inget för dagligt bruk förän 10.2 kom

Det är som att ta klivet upp från en trehjuling och säga att man vill välja mellan en ferrari och en lamborghini - både Panther och Tiger är så otroligt mycket stabilare än OS 9. I OS X-världen är det helt möjligt att köra ett år utan systemkrascher.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är som att ta klivet upp från en trehjuling och säga att man vill välja mellan en ferrari och en lamborghini - både Panther och Tiger är så otroligt mycket stabilare än OS 9. I OS X-världen är det helt möjligt att köra ett år utan systemkrascher.

Märkligt uttalande med tanke på att OS9 går klart snabbast och trehjulingen har minst risk att krascha med fatalt resultat. :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-10-17 14:11
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Märkligt uttalande med tanke på att OS9 går klart snabbast och trehjulingen har minst risk att krascha med fatalt resultat. :rolleyes:

Det där är väl en högst personlig åsikt. Visst OS9 har rappare gränsnitt. Men snabbare som O/S än 10'an tycker jag inte det är (det här är en personlig åsikt). Själv höll jag på att lämna Mac världen just p.g av 9'ans oflexibilitet. Om jag vill rendera film samtidigt som jag skriver i Word eller mixar ljudspår i Garageband och kollar mina mail så är *inte* OS9 snabbast utan en pina rent ut sagt.

Räddningen för mig att stanna kvar i Mac värdlen var just *nix biten och multitaskingen. Det är inte gränsnittet eller hur snabbt program startar som är det viktigaste för mig utan att kunna ha flera bollar i luften samtidigt och där är Panther och Tiger överlägsen OS9. Jag hade otaliga konstiga hängningar eller motsvarigheten till "badbollar" i OS8 och OS9 än vad jag någonsin har haft sedan jag gick över till OSX (iom 10.2). Men som sagt allt det här beror ju på vad man gör med sin tid framför datorn. För de som levt med det "gamla" och känner sig hemtama så kan övergången vara en pina. För de som kom in sent i Macvärlden tror jag mest att övergången har varit en befrielse.

För sekvensiell bearbetning i ett program i taget ser jag inga problem med 9'an men det är sällan något jag själv pysslat med. Jag har flera projekt igång samtidigt som exempelvis tidsödande 3D - renderingar etc och då är inte OS9 ett alternativ längre och var det inte ens på den tiden jag kom in i Mac världen. Som sagt det hade blivit Linux för mig om inte OSX hade dykt upp.

Ursprungligen av Ulf H:

Det där är väl en högst personlig åsikt. Visst OS9 har rappare gränsnitt. Men snabbare som O/S än 10'an tycker jag inte det är (det här är en personlig åsikt). Själv höll jag på att lämna Mac världen just p.g av 9'ans oflexibilitet. Om jag vill rendera film samtidigt som jag skriver i Word eller mixar ljudspår i Garageband och kollar mina mail så är *inte* OS9 snabbast utan en pina rent ut sagt.

Jamen det är inte samma sak. Racerbilar är inte heller speciellt bra på att göra flera saker samtidigt, men de går fort. OS9 är betydligt snabbare på att göra en sak. Det är knappast en "personlig åsikt".

Ska metaforen funka så ska man tala om racerbil kontra lastbil. Då håller det bättre, och lastbilen kan lasta många fler saker på en gång, så det handlar inte om att smutskasta någondera!

  • Medlem
  • 2005-10-17 16:30
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jamen det är inte samma sak. Racerbilar är inte heller speciellt bra på att göra flera saker samtidigt, men de går fort. OS9 är betydligt snabbare på att göra en sak. Det är knappast en "personlig åsikt".

Ska metaforen funka så ska man tala om racerbil kontra lastbil. Då håller det bättre, och lastbilen kan lasta många fler saker på en gång, så det handlar inte om att smutskasta någondera!

En modern racerbil typ Maclaren F1, Ferrari F50 eller en "hottad" BMW, STCC bil eller vad det nu kan vara är *väldigt* bra på att göra flera saker samtidigt och samtidigt gå fort. De är fullproppade med datorer och hämtar väldans massa teknik från Formel1 bilarna. Teknik som gör dom både driftsäkra och snabba. OS9 är väl mer som en Jaguar E-Type går fort som f-n men inte har helt bra väghållning eftersom det inte finns någon teknik som hjälper till. Gillar dock din liknelse men kunde inte låta bli att kontra....och visst OSX har en bit kvar til Maclaren F1 standard är nog mer som någon modern Volvo lastbil med trimsats.

Mvh
/Ulf

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-10-15 21:23

Håller med Rönnbäck. 10.3 eller 10.4 är mycket stabila. 10.2 kan fungera men är inget jag saknar.

10.3 går säkert att köpa begagnat för en billig penning. Men 10.4 har några kul funktioner som man lär sig att inte vara utan. Spotlight exempelvis.

Det enda som kan få 10.3 eller 10.4 att dyka är taskiga typsnitt. Kör du däremot system-standard så kommer ditt system att leva länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 21:41

eh jag har fått en G4 400MHz, kommer nog att byta till en minimac inom ett år eller två, men än så länge kommer jag köra på den (trots fläktljudet

En begad Tiger borde väl gå att hitta för en femhundring, eller vad tror ni?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-15 21:59
Ursprungligen av chform:

En begad Tiger borde väl gå att hitta för en femhundring, eller vad tror ni?

Min Tiger hittade jag rel obegagnad för snart 30 år sedan. Fast med tiden har det väl kostat på en del...... Och kompatibiliteten har faktiskt ökat vartefter.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-15 23:07
Ursprungligen av chform:

eh jag har fått en G4 400MHz, kommer nog att byta till en minimac inom ett år eller två, men än så länge kommer jag köra på den (trots fläktljudet

En begad Tiger borde väl gå att hitta för en femhundring, eller vad tror ni?

Du kan köpa en ny Tiger för ca 600 om du har Mecenatrabatt.

Svårt att tänka mig att det skulle vara särskilt många begagnade Tigrar ute i dagsläget. Kanske när 10.5 kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 23:18

ok har iofs sett en del beg ute, man får ju med tiger vid köp av ny burk, så dubletter förekommer ju. Men mecenat= student va? Minns inte, det var ett tag sedan man pluggade... Kan ju låta logiskt med en senaste version trots allt. Gäller bara att hitta den för bästa pris.

Ursprungligen av MusicNixon:

Du kan köpa en ny Tiger för ca 600 om du har Mecenatrabatt.

Svårt att tänka mig att det skulle vara särskilt många begagnade Tigrar ute i dagsläget. Kanske när 10.5 kommer.

Jag kör 10.4 och känner mig handikappad och stressad av datorer med 10.3 eller lägre. Det finns ytterst få skäl att inte köra den senaste versionen tycker jag.

Panter har bäst programstabilitet men tiger tokäger (fint ordförråd) rent allmänt.

10.3.9 är en mycket bra OS X-version, fungerar klockrent på min iBook G4 och därför har jag inte bytt till Tiger på den ännu. Har annars upplevt mycket småstrul med Tiger på min iMac, men själva systemet har nog bara kraschat en gång.

  • Medlem
  • 2005-10-16 19:44

Jag ser egentligen ganska få skäl att byta till en dyrare Tiger om man kan hitta en billigare Panther. Tiger har några leksaksfunktioner* som man lever väldigt lycklig utan. I övrigt är det ingen skillnad man märker. Om Tiger har "osynliga" funktioner som state of the art-burkar drar nytta av må det vara hänt, men som temporärt OS för den som vänder på slantarna är 10.3.9 en mer prisvärd lösning för den som sitter med en gammal G4.

Richard: Jag har ett superstabilt OS9 på min iMac G4, som jag gjorde tidning på i ett år utan systemkasher.

*Leksaksfunktionerna jag syftar på är Exposé, Dashboard och Spotlight.

edit: jag måste förstås lägga till att jag har Tiger själv.

Ursprungligen av Baron:

Richard: Jag har ett superstabilt OS9 på min iMac G4, som jag gjorde tidning på i ett år utan systemkasher.

Så väldigt trevligt för dig då. Men det beror bara på att tidningsredigering involverar ganska få arbetsmoment i ett litet antal program. Med det antyder jag på inget sätt att det ställer mindre krav på användaren, utan enbart att det är en teknisk miljö som är relativt lätt att kontrollera och få stabil.

En genomsnittlig hemanvändare idag gör saker som ställer långt högre krav på tekniken än sidredigering i QXP 3.32 (ljud-inspelning, videoredigering, videochattande, iTunes, DVD-bränning, digitalkameraimport, bluetoothtelefoner, .Mac-synkningar osv.)

Försök göra ens en bråkdel av det på OS 9 så kommer du att börja gråta innan du ens hunnit halvvägs.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En genomsnittlig hemanvändare idag gör saker som ställer långt högre krav på tekniken än sidredigering i QXP 3.32 (ljud-inspelning, videoredigering, videochattande, iTunes, DVD-bränning, digitalkameraimport, bluetoothtelefoner, .Mac-synkningar osv.)

Försök göra ens en bråkdel av det på OS 9 så kommer du att börja gråta innan du ens hunnit halvvägs.

Det är direkt barnsligt att ifrågasätta att man kan använda OS9 till något nyttigt. Ungefär halva din lista är inte bara möjligt utan lika bra eller bättre i OS9. Jag vet några saker där risken för tårar är större i OSX. Digitalkameraimport med iPhoto har definitivt orsakat tårar.

chform: Kör för all del Panther eller Tiger. Jag kör båda på olika maskiner, och det är ingen skillnad att tala om. Men se till att ha Classic installerat, det behövs, speciellt i början innan man köpt nya versioner av alla program. När du inte haft igång det på ett år ungefär så kan du bränna det på CD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 11:30
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

chform: Kör för all del Panther eller Tiger. Jag kör båda på olika maskiner, och det är ingen skillnad att tala om. Men se till att ha Classic installerat, det behövs, speciellt i början innan man köpt nya versioner av alla program. När du inte haft igång det på ett år ungefär så kan du bränna det på CD.

Tack Ingemar, jag skall testa 10.3.9 tror jag, verkar vara ett ekonomiskt rimligt insteg i OSX-världen. Men nian lär rulla parallellt ett tag, jag gillar den skarpt

Ursprungligen av chform:

Tack Ingemar, jag skall testa 10.3.9 tror jag, verkar vara ett ekonomiskt rimligt insteg i OSX-världen. Men nian lär rulla parallellt ett tag, jag gillar den skarpt

Ibland vill jag ha en speciell klubb för "oss som gillar både OS9 och OSX". Båda har sina poänger. OSX finns på grund av att det fanns så många bra program till OS9, och tyvärr har inte alla överlevt.

Separat partition för OSX och OS9, har vi sagt det? Det brukar kännas bekvämare tycker jag. OS9 behöver inte lika stor, snarare mycket mindre (kanske 10% av disken), det viktiga är att OSX har gott om plats att swappa på. Men OSX-partitionen skall absolut ha drivrutiner för OS9, annars blir det jobbigt att byta mellan dem.

10.3.9 är helt rätt, stabilt och billigt att köpa begagnat.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är direkt barnsligt att ifrågasätta att man kan använda OS9 till något nyttigt.

Är det någon som gjort det då?

Baron – Exposé finns ju i panther också.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-16 21:27

Både Panther och Tiger finns till salu på denna sajt.
Slå till, vetja.

  • Medlem
  • 2005-10-16 21:31

Richard: Jag försöker på inget sätt säga att man ska stanna i OS9. Bara att det går att slippa trassen även i OS9. Nu för tiden har jag väldigt sällan systemfel trots att jag har en massa program igång etc...

Kristofer: jag satt och lurade på om det var så eller inte och kan bara konstatera att det var för länge sedan för mig för att ha klara minne från Pantherm.

Ursprungligen av Baron:

Richard: Jag försöker på inget sätt säga att man ska stanna i OS9. Bara att det går att slippa trassel även i OS9

Allt är relativt, och jämfört med OS X suger OS 9 elefantpung

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 22:14
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Allt är relativt, och jämfört med OS X suger OS 9 elefantpung

det var ingen dålig svenska för att komma från en moderator... Väljer att bortse från det, men konstatera att min första kontakt med OSX som gränssnitt (inte stabilitet) känns väldigt slick, på gränsen till smmörigt inställsam. Inte det självklara, strukturerade logiska os som 9 är, som jag fortfarande kör med parallellt.

...men panthern kanske vore nåt att testa, 10.3.9

tack

Bevaka tråden