Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Viktig test: Arial eller Helvetica!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

8 av 10... hade svårt för versalerna

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2005-10-17 18:19
Ursprungligen av Anders Täpp:

8 av 10... hade svårt för versalerna

Jo. Samma här.

Kan inte påstå att jag har ett tränat öga, fick åtta. Missade också versalerna.

• Oregistrerad
  • 2005-10-17 09:18

Hehe...10/10. Yrkesskadad Arial-hatare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 09:22
Ursprungligen av Schuckert:

Hehe...10/10. Yrkesskadad Arial-hatare.

De är ju ganska lika, jag tror inte att jag säkert skulle kunna sätta någon. Vad är det som är så fult med Arial?

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 09:23

För övrigt undviker jag nog både Helvetica och Arial.

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2005-10-17 10:31
Ursprungligen av Ylan:

De är ju ganska lika, jag tror inte att jag säkert skulle kunna sätta någon. Vad är det som är så fult med Arial?

Vänligen, Ylan

Vet inte riktigt. Arial känns spretigare och ett fegt försök att vara lite mitt emellan Helvetica, Univers, Gill och en del grotesker.
Yrkesskadan kommer från sätteritiden med snyggt satt Haas-Helvetica (Neue) och manus med Arial, så testet var som hand i handske.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-17 09:39

8/10, föll på versalerna även jag...

• Medlem
  • 2005-10-17 09:40

Det står lite längre ner på sida hur man kan se skillnaden och lite historisk fakta...
Fick 9/10 efter läst den!

Getting there. Go delete ComicSans.ttf off your machine, come back and try again.

You scored 7/10

På tal om MS-typsnitt, är det bara jag som tycker att Gill Sans MT är extremt fult jämfört med Gill Sans?

• Medlem
  • 2005-10-17 12:13
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

På tal om MS-typsnitt, är det bara jag som tycker att Gill Sans MT är extremt fult jämfört med Gill Sans?

Jag håller med, man känner det på något sätt med MS alla fonter som är "kopior"!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 22:43
Ursprungligen av ML:

Jag håller med, man känner det på något sätt med MS alla fonter som är "kopior"!

MT står för MonoType som även har gjort Arial, Microsoft har bara köpt rättigheten av MonoType.

Janne

• Medlem
  • 2005-10-18 08:55
Ursprungligen av jannes:

MT står för MonoType som även har gjort Arial, Microsoft har bara köpt rättigheten av MonoType.

Janne

Ahh jag läste fel, jag menar MS men det stog MT, alla typsnitt med MS i namnet
är oftast förskräckliga typsnitt! Dock Inte MT...

Ursprungligen av jannes:

Janne

Tack för den informationen. Tycker dock att MT-versionen av Gill är fulare än originalet.

Det snabbaste sättet att se skillnad på är gemena t. Arial har en sned överkant.

Det snabbaste sättet att se skillnad på är gemena t. Arial har en sned överkant.

Efter att ha läst på på texten de länkade till, så kan man tillägga att Helvetica har helt horisontell skärning på bokstäver som c och e, medan det lutar på arial.

http://www.ms-studio.com/articlesarialsid.html

Innan jag läst sidan fick jag bara 7 av tio. Efter att ha läst den prickade jag rätt.

• Oregistrerad
  • 2005-10-17 13:28

Arial är en styggelse... Men Helvetica är inte heller så kul. Helvetica Neue däremot är smaskens.

10/10 , och jag föredrar Arial framför Helvetica. För övrigt kan man tillägga att Microsoft har en Arial Unicode med komplett Unicode-uppsättning - en av de grymmaste fonterna som gjorts!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

10/10 , och jag föredrar Arial framför Helvetica. För övrigt kan man tillägga att Microsoft har en Arial Unicode med komplett Unicode-uppsättning - en av de grymmaste fonterna som gjorts!

Är det någon specialare eller den som är med till Office?
Går den att ladda ner annars?

Är det någon specialare eller den som är med till Office?
Går den att ladda ner annars?

Den finns bara i Windows, där jag tror den är en del i officepaketet. Eftersom det är en truetype funkar den såklart lika bra i OS X. Det som är bra med den är alltså att den innehåller hela teckenuppsättningen, inget annat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 23:28

turligt 9 av 10..

** chansade på 2 som gick in..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 00:04

Är inte Arial MS version på Helvetica,,

Ursprungligen av Fredric:

Är inte Arial MS version på Helvetica,,

Det trodde jag också fram till för några timmar sen:Though nearly identical to Helvetica in both proportion and weight, the design of Arial is in fact a variation of Monotype's Grotesque series... WIkipedia.com

• Medlem
  • 2005-10-18 00:36

9/10 utan att ha läst innan, och då såg jag samtidigt som jag klickade att det var Helvetica och inte Arial...

Håller med Schuckert, Arial är spretigare, lite uppblåst och obalanserad i avstånd och höjd. Helvetica känns betydligt mera "slimmad" och harmonisk...

9 av 10 med fusk! Skrev några ord och jämförde…

Jag upplever ingen stor skillnad när jag snabbt tittar på ett stycke text i respektive snitt, även om många enskilda tecken har tydliga skillnader. Tar precis lika stor plats också!? Tycker inte Arial är någon katastrof, även om jag aldrig skulle använda det. Tycker man ska vara noga med att använda originalen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 07:06

Den enda gången jag märker någon skillnad är när jag tittar på de båda typsnitten i storlek 12 eller 14 på skärmen, eftersom de kantutjämnas ganska annorlunda då ...

Jag använder dock alltid Helvetica av princip iaf, eftersom jag hatar Microsoft ...

Har ni förresten märkt att om man skriver in "Helvetica" i typsnittsfältet MS Word på Windows, blir typsnittet automatiskt Arial, trots att "Helvetica"-fortfarande står kvar. Skriver man in något annat typsnitt som inte är installerat, får man bara en dialogruta om att typsnittet inte kan hittas ...

1
Bevaka tråden