Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket handlar ni på iTMS?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte att det kunde vara intressant att se hur mycket 99macs medlemmar handlar på iTunes Music Store, så jag drar igång en omröstning. Det är lätt att kolla hur mycket man har köpt, eftersom det står i fönstrets nedre kant om man markerar spellistan "Inköp".

• Oregistrerad
  • 2005-10-17 23:41

Provköpte en låt, men efter att ha hört hur kass kvaliteten var om man lyssnade med något annat än Apples sunklurar återgick jag till att ladda ner låtar från andra håll. Idén med iTMS är fin, men de måste börja erbjuda valfri komprimering för att det ska bli intressant ur kvalitetssynpunkt (en enkel drop-down med olika bitrates skulle göra susen).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 23:49

Inte köpt någon låt alls p.g.a jag vill kunna kopiera mina låtar hur mkt jag vill till höger o vänster. Dessutom blir det inte mkt billigare att köpa där än en skiva på REA.

Har spenderat c.a 1.700 kronor på ITMS. Som att köpa smågodis, man blir lite sugen ibland och plockar på sig lite låtar.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Som att köpa smågodis, man blir lite sugen ibland och plockar på sig lite låtar.

Ja, det är hela tiden lätt att falla för frestelsen. Det är ju så enkelt och smidigt.

Men jag håller med Macvarg pm att de borde erbjuda högre kvalitet. Jag hör visserligen enbart en minimal skillnad jämfört med CD, och bara om jag jämför samma låt mycket noggrant. Fast en av låtarna jag har laddat ner verkar ha fått en rätt kass kvalitet i komprimeringen. Det kanske skiljer sig mellan olika låtar? I så fall är det ju illa att de inte har bättre kvalitetskontroll.

Även om jag tycker att kvalitetsförsämringen mot CD knappt är märkbar, så vill man ju hellst att det ska vara så bra som möjligt när man lägger pengar på något. 320 kbit/s AAC och Apple Lossless kunde ju finnas som alternativ.

För övrigt är jag uppe i 171 köpta låtar.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Fast en av låtarna jag har laddat ner verkar ha fått en rätt kass kvalitet i komprimeringen. Det kanske skiljer sig mellan olika låtar? I så fall är det ju illa att de inte har bättre kvalitetskontroll.

Om jag har förstått saken rätt så lägger skivbolagen själva upp sin egen musik med hjälp av iTunes Publisher. Låtarnas kvalitet är med andra ord beroende av om de rippas direkt från mastern eller inte, samt säkerligen en rad andra faktorer som jag inte vet något om.

P.S. Jag har köpt 57 låtar hittills. Genomsnittskunden har tydligen köpt drygt 60 låtar enligt Apple (fast amerikanerna har ju haft möjlighet att handla mycket längre än vi).

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-10-18 11:31

Enstaka smålåtar... lägger hellre ut 30spänn extra & köper en CD med bra ljudkvalitet via nätet som kan pryda bokhyllan (och överlever hårddisk-krasher)...

Jag hade helt klart handlat betydligt mer om utbudet var större! 14 låtar har det blivit för mig!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 13:34

45 låtar

Jag brukar surfa runt på ITMS ganska ofta, men jag köper nästa all min musik på eMusic.com. Är man ute efter alternativ rock/country som tex Elliot Smith, Calexico och Badly Drawn Boy har de ett rätt bra utbud. 40 låtar per månad för USD 9.99 är ju tillräckligt billigt för att man skall kunna köpa musik utan att vara helt säker på att det är bra.

45 låtar har jag i alla fall köpt på ITMS.

Chuck

Köper ingenting och kommer inte köpa nånting.
Varför?

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 14:53

inte en låt. 128kbs är i n t e kul!

Har köpt två tre album plus ett "special iTMS" minialbum med video på.
Minialbumet var kul då det var specialversioner, men annars så tycker jag att det är väl "platt" ljud för att spela över en bra stereo, plus att det är roligare att äga ett album, med konvolut mm.

Med lite extramaterial, bilder,texter t.ex PLUS EN HÖGRE BITRATE så hade jag handlat mer.
(Den första förvåningen över att 128 kbit/s kunde låta så bra har lagt sig.)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-18 15:31

Köpte ett par skivor för att testa det, men jag vill gärna ha något fysiskt att hålla i handen. Jag köper skivor, det är roligare. Sen kan jag tänka mig att köpa enstaka låtar då och då.

Har köpt ett album + 5 låtar. Är lite sur över DRM-skyddet, men det är en enkel match med Jhymn

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 21:10
Ursprungligen av Kristofer:

Har köpt ett album + 5 låtar. Är lite sur över DRM-skyddet, men det är en enkel match med Jhymn

Då har du inte uppgraderat till iTunes 6?

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 21:14

inga, pga lite tomt utbud. det är låtarna som inte går att få tag på i en fysisk skivbutik som skulle göra att jag skulle handla på itms

Ursprungligen av rob08:

inga, pga lite tomt utbud. det är låtarna som inte går att få tag på i en fysisk skivbutik som skulle göra att jag skulle handla på itms

Det är exakt så jag känner. Har inte hittat något jag vill ha på iTMS. Däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa sånt som är exklusivt för iTMS - och även musik jag gillar förståss... om den fanns.

• Medlem
  • Munkedal
  • 2005-10-25 20:37

Jag har hittils köpt 80 låtar, och det med säkerhet fler. Tycker att utbudet är hyggligt, och har bl a köpt en skiva med Laura Pausini på italienska som jag nog aldrig skulle ha hittat i sverige annars.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 20:50

Jag har handlat 102 låtar. Jag tycker det är en bra tjänst till en hyggligt pris och bra kvalité. Min sambo & jag andvänder den ganska ofta.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-18 19:06

4kr/låt 3 till artisten 1 till skivbolaget, då skulle jag köpt.

Har 278 "items" (låtar och videos och album-PDF:er) som är inköpta på iTMS. Redan innan iTMS introducerades gnällde jag om att det var omöjligt att skaffa sig musik på ett lagligt och ett så ojämförligt smidigt sätt som iTMS sedemera representerade. Jag bryr mig inte om konvolut, är noggrann med backup och lyssnar ändå nästan uteslutande på musik i iPod + halvdana lurar. Visst, det är trevligt med bästa möjliga ljud när musiken spelas i stereon över Airtunes, men inte heller där tycker jag fördelarna med smidiga iTMS slås av den jämförligt bättre ljudkvaliteten i riktiga album.

Men visst självklart - en nick till alla er som inte vill handla på iTMS p g a bristande kvalitet - komprimeringskvaliteten kan skilja sig åt väldigt mycket mellan olika album.

iTMS har lett mig till beteendeförändring på två sätt:

1. Jag lägger ner mer pengar på musik än jag gjort på väldigt många år (herregud, 90 % av den begränsade fickpengen gick åt till musik när jag var 15; nuförtiden är andelen av den disponibla inkomsten tack och lov något bättre).

2. Jag skaffar nu en majoritet av min musik helt lagligt (moraliska bonuspoäng till mig, yay! ).

Tjena,

Är en ivrig musikköpare på ITMS... Gillar funktionaliteten och tycker att utbytet är ok (för min musiksmak iaf). Gillar också att man får tips á lá Amazon.. Känns riktade och fina..

Men... jag köper allt från Apple just nu... är färgad som f-n fn

har köpt mer än 200 låtar och köper mycket mer musik nu än jag gjorde förr..

ru4real?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-25 21:06

Jag känner mig gammal. Jag föredrar att köpa cdskivor (som jag iofs rippar till mp3or) Det känns tryggt.

1
Bevaka tråden